Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älä vain unohda tärkeitä toimenpiteitä, kun vaihdat autoosi talvirenkaat

Renkaisiin liittyviä tärkeitä toimenpiteitä ei saa unohtaa. Kuvituskuva.
Renkaisiin liittyviä tärkeitä toimenpiteitä ei saa unohtaa. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 26.10.2024 11:34
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Rengaspaineiden tarkastus heti, pyörien jälkikiristys noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen sekä renkaiden kulumisen seuranta ovat tärkeitä toimenpiteitä, joita ei pidä unohtaa. 

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miksi pyörät pitää jälkikiristää? Onko muita toimenpiteitä, jotka pitää muistaa renkaiden kausivaihdon yhteydessä? 

Vastaus: Renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkastaa rengaspaineet – myös vararenkaasta. Oikeat paineet löytyvät auton käyttöohjeesta. Usein ne on kerrottu myös polttoaineen täyttöluukun kannessa tai kuljettajan oven karmissa.

Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin, renkaiden käyttöikään, polttoainetalouteen ja ajon turvallisuuteen. Siksi onkin tärkeää, että paineita seurataan myös ajokauden aikana. Suosittelen tarkastamaan rengaspaineet noin kerran kuukaudessa sekä silloin, kun auton kuormitusta olennaisesti muutetaan. Auton valmistaja on määritellyt eri paineet pienellä ja isommalla kuormalla ajettaessa.

Näin tarkastat rengaspaineet. Juttu jatkuu videon alla.

3:12Rengaspaineiden tarkastaminen on helppoaVideolla vinkit rengaspaineiden tarkastukseen.

Vararenkaan pultit ja lukkopulttien avain

Autossa tulee olla mukana varapyörän kiinnittämiseen soveltuvat pultit, mikäli autossa on varapyörä. Jos auton alla on alumiinivanteet, eivät niiden kiinnityspultit tai -mutterit välttämättä sovellu peltivanteella olevan vararenkaan kiinnittämiseen. Pulttien pituudessa tai niiden kartio-osan muodossa on usein eroja. Vääränlaisten pulttien tai muttereiden käyttö saattaa johtaa pyörän irtoamiseen.

Mikäli auton alla olevissa vanteissa käytetään niin sanottuja lukkomuttereita, on lukkomutterien avaamiseen tarvittava erikoisavain pidettävä aina autossa mukana. Sitä tarvitaan mahdollisen rengasrikon sattuessa tai huoltojen ja korjausten yhteydessä.

Lue myös: Tiesithän? Täällä et saa renkaitasi vaihtaa: "Olisi ikävää lähteä taipaleelle puoliksi talvirenkailla, puoliksi kesärenkailla"

Jälkikiristys aina, jos rengas on ollut irti

Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois vanteen ja pyörännavan välistä. Tällöin pyörä löystyy ja vähitellen mutterit tai pultit löystyvät yhä enemmän. Lopulta pyörä irtoaa.

Jälkikiristystä ei pidä unohtaa, siitä riippumatta, onko renkaat vaihdettu kotona vai rengasliikkeessä. Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin pyöristä on jouduttu irrottamaan. 

Näin teet jälkikiristyksen. Juttu jatkuu videon alla.

3:40Älä laiminlyö pyörien jälkikiristystäAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa, kuinka pyörien jälkikiristys tehdään.

Kulumisen seuranta

Renkaiden kulumista on syytä seurata paitsi kausivaihtojen yhteydessä, myös säännöllisesti ajokauden aikana. 

Helppo tapa tarkastaa erityisesti eturenkaiden urasyvyys, on kääntää ohjaus ääriasentoon ja mitata kulutuspinnan urasyvyys tähän tarkoitukseen tarkoitetulla mittarilla tai työntömitalla. Vaikka laki edellyttää talvirenkaiden kulutuspinnan urasyvyydeksi vähintään 3,0 millimetriä, on renkaat syytä uusia jo aiemmin. Hyvä turvasuositus talvirenkaiden minimiurasyvyydeksi on 5 millimetriä.

Samalla, kun mittaa renkaan urasyvyyttä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko rengas kulunut tasaisesti. Jos rengas kuluu selkeästi enemmän kulutuspinnan jommastakummasta reunasta, on auton pyöränkulmat syytä tarkastaa. Usein pyöränkulmien väärät säädöt kielivät viasta alustan nivelissä tai puslissa. Vika on tärkeää korjata mahdollisimman pian ja sen jälkeen säädättää kulmat kohdilleen.

Nastarenkaissa pitää kiinnittää huomiota myös nastojen määrään ja kuntoon sekä siihen, ovatko ne vielä tiukasti kiinni renkaassa.

Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, kannattaa etu- ja takapyörien paikkaa vaihtaa säännöllisesti renkaan pyörimissuuntaa muuttamatta. Tämä on tietenkin mahdollista vain siinä tapauksessa, että auton etu- ja takapäässä rengaskoko on sama. Vähemmän ajavalle riittää, että tämä tehdään aina renkaiden kausivaihtojen yhteydessä. Enemmän ajavien kannattaa harkita renkaiden paikkojen vaihtoa myös ajokauden aikana, noin 8 000–10 000 kilometrin välein. Näin varmistetaan rengassarjan tasainen kuluminen, koska yleensä auton vetävät renkaat kuluvat enemmän. Pienellä vaivalla rengassarja saadaan pidettyä tasalaatuisena loppuun saakka ja sillä saattaa näin pystyä ajamaan turvallisesti jopa yhden ajokauden pidempään.

Lue myös: "Suuri turvallisuusriski"  – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Pelkkä renkaanvaihto ei riitä – älä laiminlyö tärkeitä toimenpiteitä: "Vahingot jäävät autoilijan itsensä kärsittäviksi"Tässä 14 mokaa, joihin kokematon tai osaamaton renkaanvaihtaja helposti sortuu – yhdessä asiassa ei kannata luottaa auton ohjekirjaanTiesitkö nämä asiat renkaan kulumisesta? Toimi näin ja säästät selvää rahaaRenkaanvaihto ei ole vain mutterin kiristämistä – näillä toimenpiteillä turvaa ja säästöä
RenkaatRenkaanvaihtoTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 11.11.19:28
    Autot

    Tällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?