Rengaspaineiden tarkastus heti, pyörien jälkikiristys noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen sekä renkaiden kulumisen seuranta ovat tärkeitä toimenpiteitä, joita ei pidä unohtaa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miksi pyörät pitää jälkikiristää? Onko muita toimenpiteitä, jotka pitää muistaa renkaiden kausivaihdon yhteydessä?
Vastaus: Renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkastaa rengaspaineet – myös vararenkaasta. Oikeat paineet löytyvät auton käyttöohjeesta. Usein ne on kerrottu myös polttoaineen täyttöluukun kannessa tai kuljettajan oven karmissa.
Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin, renkaiden käyttöikään, polttoainetalouteen ja ajon turvallisuuteen. Siksi onkin tärkeää, että paineita seurataan myös ajokauden aikana. Suosittelen tarkastamaan rengaspaineet noin kerran kuukaudessa sekä silloin, kun auton kuormitusta olennaisesti muutetaan. Auton valmistaja on määritellyt eri paineet pienellä ja isommalla kuormalla ajettaessa.
Näin tarkastat rengaspaineet. Juttu jatkuu videon alla.
3:12
Vararenkaan pultit ja lukkopulttien avain
Autossa tulee olla mukana varapyörän kiinnittämiseen soveltuvat pultit, mikäli autossa on varapyörä. Jos auton alla on alumiinivanteet, eivät niiden kiinnityspultit tai -mutterit välttämättä sovellu peltivanteella olevan vararenkaan kiinnittämiseen. Pulttien pituudessa tai niiden kartio-osan muodossa on usein eroja. Vääränlaisten pulttien tai muttereiden käyttö saattaa johtaa pyörän irtoamiseen.
Mikäli auton alla olevissa vanteissa käytetään niin sanottuja lukkomuttereita, on lukkomutterien avaamiseen tarvittava erikoisavain pidettävä aina autossa mukana. Sitä tarvitaan mahdollisen rengasrikon sattuessa tai huoltojen ja korjausten yhteydessä.
Lue myös: Tiesithän? Täällä et saa renkaitasi vaihtaa: "Olisi ikävää lähteä taipaleelle puoliksi talvirenkailla, puoliksi kesärenkailla"
Jälkikiristys aina, jos rengas on ollut irti
Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois vanteen ja pyörännavan välistä. Tällöin pyörä löystyy ja vähitellen mutterit tai pultit löystyvät yhä enemmän. Lopulta pyörä irtoaa.
Jälkikiristystä ei pidä unohtaa, siitä riippumatta, onko renkaat vaihdettu kotona vai rengasliikkeessä. Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin pyöristä on jouduttu irrottamaan.
Näin teet jälkikiristyksen. Juttu jatkuu videon alla.
3:40
Kulumisen seuranta
Renkaiden kulumista on syytä seurata paitsi kausivaihtojen yhteydessä, myös säännöllisesti ajokauden aikana.
Helppo tapa tarkastaa erityisesti eturenkaiden urasyvyys, on kääntää ohjaus ääriasentoon ja mitata kulutuspinnan urasyvyys tähän tarkoitukseen tarkoitetulla mittarilla tai työntömitalla. Vaikka laki edellyttää talvirenkaiden kulutuspinnan urasyvyydeksi vähintään 3,0 millimetriä, on renkaat syytä uusia jo aiemmin. Hyvä turvasuositus talvirenkaiden minimiurasyvyydeksi on 5 millimetriä.
Samalla, kun mittaa renkaan urasyvyyttä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko rengas kulunut tasaisesti. Jos rengas kuluu selkeästi enemmän kulutuspinnan jommastakummasta reunasta, on auton pyöränkulmat syytä tarkastaa. Usein pyöränkulmien väärät säädöt kielivät viasta alustan nivelissä tai puslissa. Vika on tärkeää korjata mahdollisimman pian ja sen jälkeen säädättää kulmat kohdilleen.
Nastarenkaissa pitää kiinnittää huomiota myös nastojen määrään ja kuntoon sekä siihen, ovatko ne vielä tiukasti kiinni renkaassa.
Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, kannattaa etu- ja takapyörien paikkaa vaihtaa säännöllisesti renkaan pyörimissuuntaa muuttamatta. Tämä on tietenkin mahdollista vain siinä tapauksessa, että auton etu- ja takapäässä rengaskoko on sama. Vähemmän ajavalle riittää, että tämä tehdään aina renkaiden kausivaihtojen yhteydessä. Enemmän ajavien kannattaa harkita renkaiden paikkojen vaihtoa myös ajokauden aikana, noin 8 000–10 000 kilometrin välein. Näin varmistetaan rengassarjan tasainen kuluminen, koska yleensä auton vetävät renkaat kuluvat enemmän. Pienellä vaivalla rengassarja saadaan pidettyä tasalaatuisena loppuun saakka ja sillä saattaa näin pystyä ajamaan turvallisesti jopa yhden ajokauden pidempään.