Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymykset: Miksi renkaat pitää jälkikiristää? Eikö kerran kunnolla kiristäminen riitä? Mitä muita toimenpiteitä autoilijan kannattaa tehdä renkaat vaihdettuaan?
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Vastaus: Rengasliikkeissä muistutetaan, että vanteet on jälkikiristettävä noin noin 100-200 km:n ajon jälkeen. Jälkikiristyksen voi tehdä momenttiavaimella itse tai vaihtoehtoisesti pyörähtää rengasliikkeessä. Yleensä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan.
Epäpuhtaudet löystyttävät
Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois vanteen ja pyörännavan välistä. Tällöin vanne löystyy ja vähitellen mutterit tai pultit löystyvät yhä enemmän. Lopulta rengas irtoaa.
Jos et jälkikiristä ja rengas irtoaa – vastuu on sinun
Autoliittoon tulee joka vuosi renkaanvaihtoaikaan kyselyitä, että kenen vastuulla on, kun rengas irtosi? Jos jälkikiristys on rengasliikkeen kehotuksesta huolimatta laiminlyöty, jäävät vahingot autoilijan itsensä kärsittäviksi.
Jälkikiristys oikeaan kireyteen momenttiavaimella on siis tärkeä toimenpide, jota ei pidä unohtaa riippumatta siitä, onko renkaat vaihdettu kotona vai rengasliikkeessä. Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin renkaista on jouduttu irrottamaan.