Renkaanvaihto ei ole vain mutterin kiristämistä – näillä toimenpiteillä turvaa ja säästöä

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymykset: Miksi renkaat pitää jälkikiristää? Eikö kerran kunnolla kiristäminen riitä? Mitä muita toimenpiteitä autoilijan kannattaa tehdä renkaat vaihdettuaan?

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vastaus: Rengasliikkeissä muistutetaan, että vanteet on jälkikiristettävä noin noin 100-200 km:n ajon jälkeen. Jälkikiristyksen voi tehdä momenttiavaimella itse tai vaihtoehtoisesti pyörähtää rengasliikkeessä. Yleensä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan.

Epäpuhtaudet löystyttävät

Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois vanteen ja pyörännavan välistä. Tällöin vanne löystyy ja vähitellen mutterit tai pultit löystyvät yhä enemmän. Lopulta rengas irtoaa.

Jos et jälkikiristä ja rengas irtoaa – vastuu on sinun

Autoliittoon tulee joka vuosi renkaanvaihtoaikaan kyselyitä, että kenen vastuulla on, kun rengas irtosi? Jos jälkikiristys on rengasliikkeen kehotuksesta huolimatta laiminlyöty, jäävät vahingot autoilijan itsensä kärsittäviksi.

Jälkikiristys oikeaan kireyteen momenttiavaimella on siis tärkeä toimenpide, jota ei pidä unohtaa riippumatta siitä, onko renkaat vaihdettu kotona vai rengasliikkeessä. Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin renkaista on jouduttu irrottamaan.

Mitä muita toimenpiteitä autoilijan kannattaa tehdä renkaat vaihdettuaan?


Rengaspaineet

Renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkastaa rengaspaineet. Oikeat paineet löytyvät auton käyttöohjekirjasta. Usein ne on kerrottu myös polttoaineen täyttöluukun kannessa tai kuljettajan oven karmissa. Muista tarkastaa samalla myös vararenkaan paine, mikäli autossa sellainen on. Tyhjästä vararenkaasta ei ole apua renkaan puhjettua.

Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin, renkaiden käyttöikään, polttoainetalouteen ja ajon turvallisuuteen. Siksi onkin tärkeää, että paineita seurataan myös ajokauden aikana. Suosittelen tarkastamaan rengaspaineet noin kerran kuukaudessa sekä silloin, kun auton kuormitusta olennaisesti muutetaan. Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu eri paineet pienellä ja isommalla kuormalla ajettaessa.

Onhan mukanasi myös vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit?

Huolehdi myös, että autossa on aina mukana vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit. Jos auton alla on alumiinivanteet, ei niiden kiinnityspultit tai –mutterit välttämättä sovellu peltivanteella olevan vararenkaan kiinnittämiseen. Pulttien pituudessa tai kartio-osan muodossa on usein eroja. Vääränlaisten pulttien tai muttereiden käyttö saattaa johtaa renkaan irtoamiseen.

Mikäli auton alla olevissa vanteissa käytetään niin sanottuja lukkomuttereita, on lukkomutterien avaamiseen tarvittava erikoisavain pidettävä aina autossa mukana. Sitä tarvitaan mahdollisen rengasrikon sattuessa tai huoltojen ja korjausten yhteydessä.

Seuraa kulumista

Renkaiden kulumista on syytä seurata säännöllisesti myös ajokauden aikana. Varsinkin keväällä nastarenkaiden karhentama asfaltin pinta kuluttaa renkaita yllättävän paljon. Tämän vuoksi itse pyrin aina ajamaan vanhan kesärengassarjan ”loppuun” keväällä – edellyttäen, että se on vielä turvallisesti mahdollista. Uudet kesärenkaat vaihdan alle vasta kesän koittaessa, kun asfaltin karhentumat ovat tasoittuneet. Näin uudet renkaat pysyvät parempana pidempään.

Helppo tapa tarkastaa erityisesti eturenkaiden urasyvyys, on kääntää ohjaus ääriasentoon ja mitata kulutuspinnan urasyvyys tähän tarkoitukseen tarkoitetulla mittarilla.

Vaikka laki edellyttää renkaiden kulutuspinnan urasyvyydeksi vähintään 1,6 mm, on renkaat syytä uusia jo aiemmin. Jos kulutuspinnan pääurien syvyys on vähemmän kuin neljä millimetriä, heikkenee renkaiden vedenpoistokyky ja vesiliirron riski kasvaa olennaisesti.

Samalla, kun mittaa renkaan urasyvyyttä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko rengas kulunut tasaisesti. Jos rengas kuluu selkeästi enemmän kulutuspinnan jommastakummasta reunasta, on auton ohjausgeometria syytä tarkastaa.

Kuluta tasaisesti

Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, kannattaa etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihtaa säännöllisesti – renkaan pyörimissuuntaa muuntamatta. Vähemmän ajavalle riittää, että tämä tehdään aina renkaiden kausivaihtojen yhteydessä.

Enemmän ajavien kannattaa harkita renkaiden paikkojen vaihtoa myös ajokauden aikana, noin 8000 km:n välein. Näin varmistetaan rengassarjan tasainen kuluminen, koska yleensä auton vetävät renkaat kuluvat enemmän.

Pienellä vaivalla rengassarja saadaan pidettyä tasalaatuisena loppuun saakka, jolloin sillä saattaa pystyä ajamaan jopa yhden ajokauden pidempään ennen vaihtotarvetta.


Renkaanvaihto oikeanlaisin välinein

Renkaanvaihto oikeilla välineillä 5:17

Lue myös:

    Uusimmat