Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliä

Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? 2:18
Näin tulkitset renkaan kyljessä olevia merkintöjä.

Katumaasturit ovat tavanomaisia henkilöautoja painavampia, mikä vaikuttaa myös renkaille asetettuihin vaatimuksiin. Vaikka ne ovat rakenteeltaan jäykempiä, ei epämukavuus osoittautunut Moottorin premium-renkaiden testissä ongelmaksi. Koko testin voit lukea Moottorin numerosta 4/2023.

Moottorin kevään toisessa kesärengastestissä vertailtiin katumaastureiden renkaita kokoluokassa 215/65 R17.

Testiin otettiin tällä kertaa vain tunnetuimpien brändien renkaita, joiden hintataso on haitarin yläpäässä. Mukana oli renkaita Bridgestonelta, Continentalilta, Goodyearilta, Hankookilta, Micheliniltä, Nokian Renkailta, Pirelliltä ja Yokohamalta.

Kokeissa selvisi, että laatumerkkienkin renkaissa on yllättävän isoja eroja.

Rengasmerkinnöillä on väliä

Erot venähtivät odotettua suuremmiksi erityisesti märällä asfaltilla tehdyissä kokeissa. Märkäjarrutuksen kunkku oli Continental, ja kärkikolmikon täydensivät nokialaiset sekä Goodyear. Pirellin ja Hankookin jarrutusmatkat olivat märällä yli neljä metriä pidemmät kahdeksankympin vauhdista jarrutettaessa.

Tulosta selittää muun muassa näiden renkaiden alhaisempi märkäpitoluokitus. Testin muiden renkaiden luokitus oli A, mutta Hankookin B ja Pirellin C. Nämä renkaat jäivät testin viimeisiksi myös märkäkäsittelyradalla.

– Tämä kertoo siitä, että EU:n rengasmerkinnöillä on oikeasti konkreettista merkitystä kuluttajan kannalta, Moottori toteaa tiedotteessaan.

Poikkeuksena märkäominaisuuksissa Pirelli oli vesiliirtokokeessa testin paras ja Hankook puolestaan neljäs.

Voitto meni Saksaan

Michelin ja Nokian Renkaat loistivat kuivalla tehdyissä väistökokeissa. Näitä renkaita käyttäessä autot palautuivat väistöliikettä seuranneesta peräluistosta ongelmitta jopa 120 km/h:n nopeudessa. Hännille jäi Goodyear, jolla oli vaikeuksia jo 105 km/h:n vauhdissa.

Kuten edellä jo todettiin, renkaiden jäykkyys ei aiheuttanut epämukavuutta missään renkaassa. Myöskään polttoaineenkulutukseen olennaisesti vaikuttava vierintävastus ei aiheuttanut yllätyksiä.

– Vierintävastuksen osaltakin renkaiden viralliset EU-merkinnät pitivät hyvin paikkansa. Parhaiten tällä osa-alueella menestynyt Hankook oli ainoa A-luokituksen saanut rengas, ja kolme C-luokan rengasta jäivät peränpitäjiksi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Testin voitto meni tällä kertaa Continentalille, jonka testivoitto sinetöityi viimeistään jarrutuskokeissa. Saksalaisrengas pysähtyi tehokkaimmin sekä märällä että kuivalla. Kakkospaikka meni Nokian Renkaille, jonka kesärengas sai kiitosta turvallisesta ja yllätyksettömästä käytöksestä kaikilla pinnoilla.

Tulokset

  1. Continental Premium Contact 6 (9,0)
  2. Nokian Hakka Blue 3 SUV (8,9)
  3. Bridgestone Turanza T005 (8,8)
  4. Michelin Primacy 4+ (8,7)
  5. Goodyear Efficient Grip 2 SUV (8,6)
  6. Yokohama Blu Earth XT AE61 (8,5)
  7. Hankook Ventus S1 Evo 3 EV (8,4)
  8. Pirelli Scorpion Verde (8,3)

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat