Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliä

2:18Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat?Näin tulkitset renkaan kyljessä olevia merkintöjä.
Julkaistu 23.03.2023 06:31

Ville Järveläinen

Katumaasturit ovat tavanomaisia henkilöautoja painavampia, mikä vaikuttaa myös renkaille asetettuihin vaatimuksiin. Vaikka ne ovat rakenteeltaan jäykempiä, ei epämukavuus osoittautunut Moottorin premium-renkaiden testissä ongelmaksi. Koko testin voit lukea Moottorin numerosta 4/2023.

Moottorin kevään toisessa kesärengastestissä vertailtiin katumaastureiden renkaita kokoluokassa 215/65 R17.

Testiin otettiin tällä kertaa vain tunnetuimpien brändien renkaita, joiden hintataso on haitarin yläpäässä. Mukana oli renkaita Bridgestonelta, Continentalilta, Goodyearilta, Hankookilta, Micheliniltä, Nokian Renkailta, Pirelliltä ja Yokohamalta.

Kokeissa selvisi, että laatumerkkienkin renkaissa on yllättävän isoja eroja.

Lue myös: Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositella

Rengasmerkinnöillä on väliä

Erot venähtivät odotettua suuremmiksi erityisesti märällä asfaltilla tehdyissä kokeissa. Märkäjarrutuksen kunkku oli Continental, ja kärkikolmikon täydensivät nokialaiset sekä Goodyear. Pirellin ja Hankookin jarrutusmatkat olivat märällä yli neljä metriä pidemmät kahdeksankympin vauhdista jarrutettaessa.

Tulosta selittää muun muassa näiden renkaiden alhaisempi märkäpitoluokitus. Testin muiden renkaiden luokitus oli A, mutta Hankookin B ja Pirellin C. Nämä renkaat jäivät testin viimeisiksi myös märkäkäsittelyradalla.

– Tämä kertoo siitä, että EU:n rengasmerkinnöillä on oikeasti konkreettista merkitystä kuluttajan kannalta, Moottori toteaa tiedotteessaan.

Poikkeuksena märkäominaisuuksissa Pirelli oli vesiliirtokokeessa testin paras ja Hankook puolestaan neljäs.

Voitto meni Saksaan

Michelin ja Nokian Renkaat loistivat kuivalla tehdyissä väistökokeissa. Näitä renkaita käyttäessä autot palautuivat väistöliikettä seuranneesta peräluistosta ongelmitta jopa 120 km/h:n nopeudessa. Hännille jäi Goodyear, jolla oli vaikeuksia jo 105 km/h:n vauhdissa.

Kuten edellä jo todettiin, renkaiden jäykkyys ei aiheuttanut epämukavuutta missään renkaassa. Myöskään polttoaineenkulutukseen olennaisesti vaikuttava vierintävastus ei aiheuttanut yllätyksiä.

– Vierintävastuksen osaltakin renkaiden viralliset EU-merkinnät pitivät hyvin paikkansa. Parhaiten tällä osa-alueella menestynyt Hankook oli ainoa A-luokituksen saanut rengas, ja kolme C-luokan rengasta jäivät peränpitäjiksi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Testin voitto meni tällä kertaa Continentalille, jonka testivoitto sinetöityi viimeistään jarrutuskokeissa. Saksalaisrengas pysähtyi tehokkaimmin sekä märällä että kuivalla. Kakkospaikka meni Nokian Renkaille, jonka kesärengas sai kiitosta turvallisesta ja yllätyksettömästä käytöksestä kaikilla pinnoilla.

Tulokset

  1. Continental Premium Contact 6 (9,0)
  2. Nokian Hakka Blue 3 SUV (8,9)
  3. Bridgestone Turanza T005 (8,8)
  4. Michelin Primacy 4+ (8,7)
  5. Goodyear Efficient Grip 2 SUV (8,6)
  6. Yokohama Blu Earth XT AE61 (8,5)
  7. Hankook Ventus S1 Evo 3 EV (8,4)
  8. Pirelli Scorpion Verde (8,3)

Lue myös: Rengashotelleissa makaavat kesärenkaat ratsattiin – tulokset saattavat hirvittää heikoimpia

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Jopa vaarallisen huonoja? Moottori testasi katumaasturien nastarenkaat eri olosuhteissaMoottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositellaMoottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiDraamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!
RenkaatLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?