Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat

6:20
Jos renkaiden vaihtaminen jää osaamisesta kiinni, voi homman jättää ammattilaiselle. Tai sitten voit katsoa videolta, miten renkaat vaihdetaan.

Suomalaiset tiedostavat kesän renkaille aiheuttamat haasteet pääsääntöisesti hyvin, vaan eivät täydellisesti.

Nokian Renkaiden teettämässä kyselyssä kävi ilmi, että turvallisuus on uusia renkaita ostettaessa merkittävä ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

Erityisesti kaksi liikenneturvallisuuteen vaikuttavaa tekijää nousivat vastauksissa yli muiden. 42 prosenttia vastaajista piti tärkeänä, että renkaat pitävät ja pysähtyvät täsmällisesti märällä tiellä, ja 37 prosenttia odotti renkaan toimivan hyvin myös vesiliirtoa vastaan.

Yllättävä havainto

Vaikka monet meistä ymmärtävätkin renkaiden tärkeän roolin käsitteessä nimeltä liikenneturvallisuus, eivät kaikki suhtaudu asiaan riittävällä vakavuudella. Esimerkiksi kesäisin liikenteeseen saatetaan lähteä olosuhteisiin sopimattomilla renkailla.

Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelun mittaustulokset viime kesältä kertovat, että 15.5.–30.9.2019 välisenä aikana peräti neljä prosenttia suomalaisista ajoi talvirenkailla. Tämä tarkoittaa, että noin 125 000 auton alla oli väärän sesongin renkaat.

SnapSkan on maksuton palvelu, joka kertoo autoilijalle renkaiden jäljellä olevan kulutuspinnan ja sen vaikutuksen turvallisuuteen. Mittauspisteitä on asennettu muun muassa ostoskeskusten pysäköintihalleihin.

Älä käytä talvirenkaita kesäkeleillä!

Rengasvalmistaja muistuttaa, että talvirengas ei ole hyvä rengas, vaikka se olisikin nypitty tai ajettu nastattomaksi.

Koska talvisiin oloihin suunniteltu rengas on sekä pintakuvioinniltaan että kumiseokseltaan erilainen kuin kesärengas, kuumenee se auton alla pyöriessään enemmän. Mitä lämpimämpi keli, sitä suurempaa on myös renkaan kuumeneminen ja tätä myöten kuluminen.

Kuumeneminen voi ajan myötä aiheuttaa renkaan rakenteessa komponenttien välistä irtoamaa ja johtaa jopa renkaan äkilliseen hajoamiseen. Myös kivien kerääntyminen nastojen reikiin voi rikkoa renkaan.

Talvirenkaan palamainen pinta hammastuu kesäkeleillä käytettäessä, millä on suora vaikutus auton ohjautuvuuteen ja ajomukavuuteen. Sen lisäksi, että jatkuva tärinä vaikuttaa myös laakereihin ja pyörän ripustukseen, voi auton hidas ohjautuvuus yllättää kuljettajan. Talvirengas nimittäin reagoi ja palautuu huomattavasti hitaammin kesäkeleillä, minkä seurauksena auton kulkua saattaa joutua korjailemaan jopa suoralla tiellä ajettaessa.

Jos pilasit talvirenkaasi kesällä, älä käytä niitä enää talvella

Niin ikään Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on muistuttanut, että talvirengas – myös kitkarengas – on surkea kesärengas.

– Jos kitkarenkailla on kaikesta varoittelusta huolimatta ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina. Kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat heikentäneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi ja rengas on käytännöllisesti katsoen piloilla, Vesalainen totesi.

Tekniikan Maailman testin (05/2019) mukaan märällä tienpinnalla jarrutusmatkan ero kulunutta kitkarengasta ja hyvässä kunnossa olevaa kesärengasta verrattaessa on yli 12 metriä, kun nopeutta on 80 kilometriä tunnissa.

Lähde: Nokian Renkaat

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja