Ranskalainen edustusauto oli liian ruma markkinoille – muotoiluosaston varjelema salaisuus pelasti ainakin maineen, jopa koko yhtiön

0:31
Bugatti Galibier -sedan ei koskaan päässyt tuotantoon. Videolla hyvän vastaanoton saanut konseptimalli. Sen pohjalta suunniteltu tuotantoversio oli sen sijaan niin ruma, ettei autoa tuotu markkinoille lainkaan.

Ranskalainen Bugatti mokasi pahemman kerran, kun se ei kunnioittanut aiemmin esittelemäänsä konseptiversiota, vaan lähti keksimään pyörää uudelleen. Päätös projektin kuoppaamisesta olisi voinut aiheuttaa valtavaa vahinkoa yhtiölle ilman sen suunnitteluosastolla piiloteltua salaisuutta.

Kun Bugatti 10 vuotta sitten hämmästytti automaailmaa järisyttävän suorituskykyisellä Veyronilla, ei se suinkaan vielä tuolloin ryhtynyt työstämään sitä seurannutta Chironia.

Se oli nimittäin vakaasti päättänyt tuovansa markkinoille seuraavaksi neliovisen sedanin, joka olisi kilpaillut Rolls-Royce Phantomin kanssa.

Pitkän suunnittelutyön tulos oli itse asiassa viittä vaille tuotantovalmis, kun matto vedettiin alta.

Itävaltalainen herrasmies kaatoi projektin

Ranskalaisvalmistajan muotoilujohtaja Achim Anscheidt kertoi arvokkaita ajoneuvoja vakuuttavan Hagertyn haastattelussa, että Galibieriksi ristitty sedan oli yhden ainoan palaverin päässä tuotantoon pääsemisestä, kun koko projekti päätettiin haudata.

Syynä oli auton enemmän kuin kyseenalainen ulkonäkö.

Galibierista haluttiin Phantomia ylellisempi ja suorituskykyisempi, mutta tavoite kaatui lopulta omaan mahdottomuuteensa.

– Konseptiauton alkuperäinen fokus urheilullisesta ja elegantista sedanista katosi kunnianhimoisiin ja keskenään ristiriitaisiin Excel-taulukoihin, Anscheidt kertoo.

Galibierin kohtalo sinetöityi 10. toukokuuta 2012, kun "vaikutusvaltainen herrasmies Salzburgista" pistäytyi ranskalaisvalmistajan tiluksilla.

Kyseinen herrasmies, jonka Anscheidt ei suoraan mainitse olleen Volkswagen-konsernin silloinen hallituksen puheenjohtaja, hiljattain edesmennyt Ferdinand Piëch, näki, millaisena Bugatti oli tuomassa autoa markkinoille ja Anscheidtin mukaan kiristeli hampaitaan.

Muutamaa vuotta aiemmin esitellystä, tyylikkäästä ja hyvän vastaanoton saaneesta 16C Garabier -konseptista olikin tullut matkan varrella jotain muuta.

Liian ruma markkinoille

Kun Bugatti oli saanut konseptilleen yleisen hyväksynnän, oli se lähtenyt suunnittelemaan tuotantoversiota sen pohjalta. Tässä vaiheessa yhtiön huipulta ryhdyttiin antamaan painetta suunnitteluosaston suuntaan, jotta tuotantoversiolla olisi mahdollisimman hyvät edellytykset kaupalliseen menestykseen.

Ja tämän paineen alla tehtyihin valintoihin projekti lopulta kaatuikin. Tuotantomalli oli peräti 1,5 metriä pidempi ja 15 senttiä korkeampi kuin konsepti, millä haluttiin kosiskella erityisesti Kiinan-markkinoiden äveriästä asiakaskuntaa. Lopputulos ei kuitenkaan ollut kaunis kenenkään mielestä.

– Auto näytti sivusta mäyräkoiralta ja takaa knallihatulta pyörillä.

Itävaltalainen herrasmies tappoi Galibierin siihen paikkaan. Samalla puolentoista vuoden suunnittelutyö valui hukkaan.

Galibierin tuotannon oli määrä käynnistyä heti, kun kaikki 450 valmistettavaksi suunniteltua Veyronia olisi saatu tuupattua ulos Molsheimista, mutta nyt yhtiöllä ei ollutkaan enää toista autoa tulossa.

Veyronin tuotannon jatkaminen olisi ollut mahdoton ajatus, sillä auto oli jo hinnoiteltu suunnitellun tuotantomäärän perusteella.

Tilanne oli kaikkea muuta kuin ihanteellinen yhtiölle, joka oli historiansa aikana joutunut laittamaan lapun luukulle jo kahdesti.

Salainen suunnitelma B

Galibierin kohtalo ei kuitenkaan tullut yllätyksenä Anscheidtille. Hän oli varautunut hyvissä ajoin. 

Anscheidt oli jo vuotta aiemmin käynnistänyt salaisen projektin yhdessä Volkswagen-konsernin silloisen suunnittelujohtajan Walter de Silvan kanssa, koska kumpikin uskoi, ettei Galibier pääsisi välttämättä koskaan tuotantoon.

Syvälle suunnitteluosaston syövereihin haudattu huippusalainen projekti tähtäsi Veyronin seuraajan, Chironin, kehittämiseen. Ja kun Galibier sai kuoliniskun, oli suunnitelma B jo pitkällä.

Loppu onkin historiaa.

Lähteet: Hagerty, Jalopnik

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.