Tuupertui yllättäen kesken ravintolaillallisen – Volkswagenin pelastaja Ferdinand Piëch on poissa: "Samassa sarjassa Henry Fordin ja Gottlieb Daimlerin kanssa"

1990-luvulla Volkswagenin taloudellisesta ahdingosta pelastanut Ferdinand Piëch on kuollut.

Volkswagen-konsernin entinen toimitusjohtaja Ferdinand Piëch on kuollut. 82-vuotiaan autopomon sunnuntainen kuolema oli hänen vaimonsa Ursulan mukaan äkillinen ja odottamaton.

Saksalaisen Bild-sanomalehden mukaan vuonna 1937 syntynyt Piëch oli tuupertunut yllättäen illastaessaan vaimonsa kanssa rosenheimilaisessa ravintolassa. Piëch kiidätettiin sairaalaan, jossa hänen henkeään ei kuitenkaan onnistuttu enää pelastamaan.

Pitkä ura saksalaisvalmistajien leivissä

– Volkswagen ei olisi tässä ilman Ferdinand Piëchiä, totesi konsernin pääluottamusmies Bernd Osterloh kunnioittavasti.

Harvan autovalmistajan merkki- ja mallisalkussa nimittäin on niin paljon valinnanvaraa kuin Volkswagen-konsernilla. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut.

Volkswagen restauroi vuoden 1967 Kuplan alkuperäiseen loistoonsa 5:35
VIDEO: Volkswagen entisöi vuoden 1967 Kuplan alkuperäiseen loistoonsa.

Itävaltalaisen Ferdinand Piëchin isoisä oli Ferdinand Porsche, joka tunnetaan myös legendaarisen 911-urheiluauton isänä. Piëch työskentelikin aikoinaan ensin Porschen ja sittemmin Audin palveluksessa. Audilla hänen suurimpiin saavutuksiinsa lukeutui Quattro-nelivedon kehitystyön vauhdittaminen sekä brändin nostaminen Mercedes-Benzin ja BMW:n varteenotettavaksi haastajaksi.

Vuonna 1972 Volkswagenin leivissä aloittaneesta Piëchistä tuli kahta vuosikymmentä myöhemmin konsernin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Piëchin valintaa voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä käännekohdista koko konsernin historiassa.

1990-luvun Volkswagen oli kaukana siitä, missä yhtiö on nyt tällä hetkellä. Tappiota tehtiin rankasti, autojen laatu oli kehno ja tuotantokustannukset pilvissä.

Piëch käänsi kaiken ylösalaisin vajaassa 10 vuodessa – ja hän teki sen ennen kaikkea ilman merkittäviä henkilöstövähennyksiä, minkä ansiosta hän ansaitsi niin ammattiliittojen kuin sijoittajienkin vankkumattoman tuen. 

Piëchin kehittämän moduuliteknologian ansiosta Volkswagenit, Skodat ja Audit koottiin jopa 65-prosenttisesti samoja osia käyttäen, mikä auttoi säästämään valtavasti rahaa.

Vuonna 2002 Piëch siirtyi johtamaan Volkswagenin hallintoneuvostoa. Tulevina vuosina Volkswagen-konserniin liitettiin niin Bentley, Bugatti kuin Porschekin, joista jälkimmäistä pidetään yhtenä Piëchin suurimmista saavutuksista. Ei nimittäin ollut kaukana, että Porsche olisi saanut ostettua huomattavasti itseään isomman ja vuosittain 60 kertaa enemmän autoja myyneen Volkswagenin, mutta Piëchin ja vuoden 2008 finanssikriisin ansiosta kauppa menikin toisin päin.

Alamäki alkoi vuonna 2015

Piëch suhtautui autoihin pakkomielteisesti. Hänen intohimonsa parhaiden mahdollisten autojen valmistamisesta – hinnasta välittämättä – kävi kuitenkin ajoittain kalliiksi. Volkswagen Phaeton, Bugatti Veyron ja Audi A2 lukeutuvatkin historian tappiollisimpiin automalleihin.

Ferdinand Piëchin voittokulku saksalaisen autojättiläisen johdossa tuli kuitenkin päätökseen vuonna 2015. 

Tiukkojen sisäisten taistelujen seurauksena Piëch suunnitteli nimittävänsä vaimonsa Ursulan seuraajakseen Volkswagenin hallintoneuvoston johtoon, mutta rohkea yritys ammuttiin alas. 

Huhtikuussa 2015 Piëch joutui jälleen nöyrtymään, kun yhtiön silloiselle toimitusjohtajalle Martin Winterkornille puuhattiin jatkopahvia Piëchin vastusteluista huolimatta.

Piëch jätti tehtävänsä toukokuussa 2015.

Dieselskandaali uran tahrana

Vielä samana syksynä tapahtui kuitenkin jotain, mikä jättäisi ikuisen tahran sekä Piëchin että hänen aikakautensa Volkswagenin maineeseen.

Vuosia jatkuneen päästöhuijauksen paljastuminen oli kova paikka niin Volkswagenille kuin koko maailman autoteollisuudelle. Skandaali on tullut maksamaan saksalaiskonsernille tähän mennessä yli 30 miljardia euroa, eikä loppua ole varsinaisesti näkyvissä.

Piëchin mukaan hän oli epäillyt väärinkäytöksiä päästötesteissä jo aiemmin ja yrittänyt nostaa asian muiden johtajien tietoon, mutta ettei häntä kuunneltu. Piëchin serkku, Porschen johtoon lukeutuva Wolfgang Porsche, kuitenkin kiisti Piëchin kertoneen mitään epäilyistään.

– Dieselgate tahrasi hänen uransa. Useimmat uskovat, että koska Piëch oli niin käytännönläheinen johtaja, hän on todennäköisesti tiennyt huijauksesta, autohistorioitsija ja itsekin Volkswagenilla työskennellyt John Wolkonowicz kertoo.

Suurin kiitos Volkswagenin tämän päivän menestyksestä on joka tapauksessa annettava Piëchille.

– Historia tulee muistamaan hänet automaailman legendana, joka on samassa sarjassa Gottlieb Daimlerin, Henry Fordin ja Kiichiro Toyodan kanssa, totesi Bernstein Researchin analyytikko Max Warburton.

Piëch oli 12 lapsen isä.

Lue myös:

    Uusimmat