Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: Tällaista ei ole koettu vuosikymmeniin – Kalle Rovanperän ratkaisu avasi MM-rallikauteen hekumallisen näkymän

2:17MM-rallin pistesysteemi laitettiin rajusti uusiksi – Esapekka Lappi nostaa esiin hämmästyttäviä seikkojaMM-rallin pistesysteemi täysin uusiksi – Esapekka Lappi nostaa esiin hämmästyttäviä seikkojaHyundai Motorsport GmbH / Toyota Gazoo WRT
Julkaistu 21.01.2024 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperän päätös olla puolustamatta maailmanmestaruuttaan kaudella 2024 kismittää monia, mutta yksi hyväkin puoli siitä löytyy. Luvassa voi nimittäin olla mielenkiintoisin mestaruustaistelu vuosikymmeniin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Rallin maailmanmestaruudesta ajaa tällä kaudella lähtökohtaisesti kolme kuljettajaa, sillä Toyotan Elfyn Evans sekä Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak ovat täysin eri kaliiperia kuin Toyotan toinen täyden kauden kuljettaja Takamoto Katsuta tai M-Sportin kaksikko Adrien Fourmaux–Grégoire Munster.

Osittaisella ohjelmalla kauteen lähtevän Kalle Rovanperän ei kaiken järjen mukaan pitäisi mestaruuskamppailuun yltää, ellei hän sitten innostu loppukaudesta ajamaan enemmän kisoja kuin oli alun perin tarkoitus.

Suomalaisnäkökulmasta Rovanperän päätös on tietysti valitettava, mutta lajia ajatellen se tuo alkavaan kauteen täysin uutta puhtia. Vaikka paras on poissa, vaatimustaso on silti korkealla. Kilpailu kärkisijoista on nykyaikana kovempaa kuin koskaan.

Mestarikandidaatit Evans, Neuville ja Tänak ovat olleet suoritustasoltaan kutkuttavan lähellä toisiaan – olkoonkin, että Tänakin kohdalla on syytä ottaa huomioon viime vuosi M-Sport Fordin ratissa.

Kahden viime kauden 26 osakilpailussa eniten pisteitä keräsi Neuville, kaikkiaan 382. Tänakin saldo oli 379 ja Evansin 350. Voitoilla mitattuna ykkönen oli Tänak (5) ennen Neuvillea (4) ja Evansia (3). Palkintosijoja sai eniten Neuville (13) ennen Tänakia (12) ja Evansia (11). Neuville ajoi myös enemmän (74) pohja-aikoja kuin Tänak (71) tai Evans (55).

Huomionarvoista on, että Evans on ajanut omat pohja-aikansa verrattain kovavauhtisella tiellä, keskimäärin 109,2 kilometrin keskituntivauhdilla. Tänakin (101,5 km/h) ja Neuvillen (100,9 km/h) vastaavat lukemat ovat huomattavasti lähempänä kaikkien kahden viime kauden aikana ajettujen erikoiskokeiden keskiarvoa (102,5 km/h). Hyundai-kaksikolla voisi siis kuvitella olevan etulyöntiasema ainakin kauden hitaammissa ralleissa.

Kolmikon keskimääräiset erot pohja-aikaan ovat nekin hyvin lähellä toisiaan, kuten alla olevasta taulukosta ilmenee.

Neuvillen, Tänakin ja Evansin tilastot Rally1-autojen aikakaudelta (2022–23):

kuljettaja:talli(t):pisteet:voitot:palkintosijat:pohja-ajat:ero (s/km) pohja-aikaan keskimäärin:
Thierry NeuvilleHyundai382413740,27
Ott TänakHyundai / M-Sport379512710,32
Elfyn EvansToyota350311550,30

Odotusarvoa nostaa lisäksi se, että uusi pistejärjestelmä tullee tasoittamaan kuljettajien välisiä eroja ainakin jossain määrin. Keskeyttämisestä ei rangaista enää niin kuin aiemmin, kunhan vain pääsee sunnuntaina viivalle. Myös Rovanperän ja Sébastien Ogierin mukanaolo yksittäisten rallien kärkitaistelussa tulee tasaamaan pistejakaumaa mestariehdokkaiden välillä – ainakin sillä oletuksella, että Toyota-kaksikko pystyy keräämään hyviltä lähtöpaikoilta tuhdin kasan lauantaipisteitä.

LUE MYÖS: Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?

Näistä asetelmista on melko todennäköistä, että mestaruustaistelu venyy aina kauden viimeiseen osakilpailuun saakka, jopa niin, että kaikki kolme mestariksi tyrkyllä olevaa kuljettajaa ovat yhä täysillä mukana. Viimeisten 30 vuoden aikana näin on käynyt vain kahdesti, ja edellisestä kerrasta tuli marraskuussa kuluneeksi jo 20 vuotta.

Vuonna 2003 Walesiin mentäessä MM-sarjan kärkinelikko mahtui viiden pisteen sisään, kun tarjolla oli kymmenen pistettä kilpailua kohden. Vuonna 2001 sijoja yksi ja neljä erotti yhdeksän pistettä.

Näiden vuosien jälkeenkin on toki nähty (2011, 2018, 2020) tilanteita, joissa useammalla kuin kahdella kuskilla on ollut vielä viimeisessä osakilpailussa laskennallinen mahdollisuus mestariksi, mutta erot olivat niin suuria, että käytännössä jännitystä riitti enää kahden kuljettajan välille.

Jos sitä nyt riittää kaikille kolmelle, Tänakin kurssi kohoaa entisestään. Vuoden 2019 MM-titteli on varsinkin kovissa paikoissa lyömätön voimavara.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Parjattu pisteuudistus tuotti täysin oikeat mestarit – Sébastien Ogierin murjaisu kävi toteenKommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto KatsutanKommentti: MM-rallitähdistä esiin hämmentäviä faktoja – yksi maailmanmestarisuosikki ylitse muidenJari-Matti Latvalan maalailuille täystyrmäys – "Nyt pitäisi ymmärtää realiteetit"Kommentti: Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin suoritukset houkuttelevat virhetulkintoihin – kiehtova totuus löytyy pintaa syvemmältäKommentti: Tänak pyyhki Rovanperällä loppukaudesta lattiaa, Loeb saattoi tallikaverinsa naurunalaiseksi – sinivalkoinen MM-rallikausi oli tarinoita täynnä
MM-ralliElfyn EvansThierry NeuvilleOtt TänakRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 20:54
    Kalle Rovanperä

    Nyt meni MM-rallissa vati nurin – jopa symppiskuski raivostui

  • 20:28
    Sebastien Ogier

    Sebastien Ogierin selityksille asiantuntijatyrmäys: "Kalle on pään sisällä"

  • 20:15
    Ralli

    Ogierin ja Rovanperän erottaa 0,6 sekuntia! Näin Keski-Euroopan MM-rallitrilleri eteni perjantaina

  • 16:53
    Thierry Neuville

    Nyt meni jo vaaralliseksi: Rallitähti tykitti täyttä kaasua "Aku Ankka -tyylisellä autolla"

  • 16:00
    Kalle Rovanperä

    Lähde: Kalle Rovanperä aloittaa formulauransa yllättävässä paikassa