Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Ott Tänakia piinaa "ikuinen ongelma" – maksoi virolaistähdelle jo yhden mestaruuden

1:49Katalonian MM-ralli päättyi Ott Tänakin mestaruusjuhliinMuistatko tämän? Ott Tänak tuuletti maailmanmestarina Espanjassa 2019Toyota Gazoo WRT / Hyundai Motorsport GmbH
Julkaistu 20.01.2024 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ensi viikonloppuna alkavalla MM-rallikaudella täyden sarjan kiertää kaikkiaan kuusi kuljettajaa, kaksi jokaisesta tallista. Kovimmat suosikikit mestariksi ovat Toyotan Elfyn Evans sekä Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak, joista vain viimeksi mainittu on voittanut MM-tittelin aiemmin urallaan. MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa, Riku Tahko ja Teemu Suninen arvioivat tässä artikkelissa mestariehdokkaiden vahvuudet ja heikkoudet.

Elfyn Evans

Viidenteen kauteensa Toyotalla lähtevä 35-vuotias walesilainen on urallaan uudessa tilanteessa. Evans ei ole koskaan aikaisemmin lähtenyt taistelemaan mestaruudesta näin selkeänä ykköskuskina tallissa, joka on kuuden viime vuoden aikana voittanut viisi kuljettajien ja neljä valmistajien MM-titteliä.

Evansin saldo neljältä Toyota-kaudelta on kolme MM-sarjan hopeatilaa ja yksi neljäs sija. Vuosina 2020–2021 Evans taipui mestaruuskamppailussa Sébastien Ogierille, viime vuonna Kalle Rovanperä oli parempi.

PLUSSAT:

Jari Ketomaa: Evansin paras mahdollisuus on Toyotan luotettavuus. Kokonaispaketti on kunnossa. Auto on paras, ja hänellä on siitä pitkä kokemus. Auto on myös luotettava.

Riku Tahko: Tiedetään, että autoja ei ole pystytty paljon kehittämään, varmasti pieniä viilauksia on tehty, mutta ehkä Elfynin vahvuus on sitten kuitenkin se auto. Ei voi sanoa, että auto olisi nopeampi, mutta toimintavarmempi ja sopeutuvaisempi erilaisiin olosuhteisiin se on kuin Hyundai. Aina se suorituskyky jostain kaivetaan, ja teknisiä vikoja on ollut todella todella vähän.

Teemu Suninen: Elfynillä on alla viime kausien mestaruusauto, ja sitä kautta hän on kova mestariehdokas. Alla on kolme kakkosijaa, joten nyt voisi olla jo Elfynin aika.

MIINUKSET:

JK: Evans tulee olemaan ongelmissa jopa Neuvillen kanssa. Häneltä vain valitettavasti puuttuu se paras mahdollinen vauhti valtaosasssa ralleja. Neuville ja Tänak tulevat olemaan ratkaisupaikoissa vauhdin puolesta kovempia.

RT: Jos ei kaikki ole ihan priimaa, niin suoritustaso on luvattoman heikko. Jos taas kaikki on just eikä melkein, Evans on nopea. Hänellä toimintaikkuna on selkeästi tästä kolmikosta pienin. Esimerkiksi Kallea vastaan ongelma oli se, että siinä missä Kalle ajoi niin, että oli koko ajan reserviä, Elfyn joutui yliyrittämään, mikä johti virheisiin tai auton kolhimiseen.

TS: Evansin miinus on se, että sitä mestaruutta ei ole mahdollisuuksista huolimatta tullut. Aina kun on ollut paikka, joku muu on sen ottanut. Kun Ogier lopetti, Kalle aloitti.

WRC_2023_Media_048Elfyn Evansilla on edessä viides kausi Toyotalla.Toyota Gazoo WRT

Thierry Neuville

Neuvillella on edessä jo 11. kausi Hyundailla. 35-vuotias belgialainen on ollut tallissa mukana alusta asti, ja sitä kautta hän on saavuttanut äärimmäisen vahvan jalansijan.

Tuloksellisesti viimeisistä kymmenestä vuodesta on jäänyt melko tavalla hampaankoloon. "Ikuisena kakkosen" palkintokaapista löytyy peräti viisi MM-hopeaa, ja kolmella viime kaudella hän sijoittui joka kerta kolmanneksi.

Lähimpänä mestaruutta 2018, kun lähti kauden viimeiseen osakilpailuun Australiassa kolmen pisteen päässä Ogierista.

PLUSSAT:

Jari Ketomaa: Ehdottomasti se kaikkien olosuhteiden riittävän hyvä osaaminen. Neuvillen kokonaisuus on mestaruustaistelua ajatellen sopivin sekoitus. Hän on tasainen kaikissa ralleissa, mitä MM-sarja pääsääntöisesti tarjoaa.

Riku Tahko: Hyvä ja tasainen kuljettaja. Pystyy olemaan paikoitellen jopa äärimmäisen nopea.

Teemu Suninen: Varsinkin vaikeissa asfalttiolosuhteissa Neuville ajaa tosi kovaa.

MIINUKSET:

JK: Nopeissa soraralleissa pitää suorittaa vähintään yhtä hyvin kuin viime vuonna (toinen Virossa ja Suomessa). Niiden pitää onnistua jopa pikkuisen yli sen oman suoritustason ylärekisterin. Sitten hän pystyy voittamaan mestaruuden.

RT: Neuville ei vain yksinkertaisesti pärjää viikonloppua läpi ilman virheitä. Ja kun virhe sattuu, vika on kyllä kaikkialla muualla kuin peilissä. Autosta löytyy vikaa, ja autoa ruvetaan herkästi vähän parjaamaan jo hyvissä ajoin ennakkoon, jos on vaikeaa. Aina sieltä löytyy syitä.

TS: Yleensä Neuville on sortunut jonkinlaiseen virheeseen, kun ruvetaan kunnolla taistelemaan mestaruudesta.

T.-Neuville_2Thierry Neuville hamuaa viiden MM-hopean ja kolmen MM-pronssin jälkeen ensimmäistä mestaruuttaan.Hyundai Motorsport GmbH

Ott Tänak

Vuoden 2019 maailmanmestari palaa Hyundaille erittäin nälkäisenä lähdettyään kauden 2022 jälkeen M-Sportille enemmän tai vähemmän ovet paukkuen vuoden etuajassa.

Tänakin poissaolon aikana Hyundain tallipäällikkö on vaihtunut ja teknistä osaamista tullut roppakaupalla lisää. Muun muassa nämä muutokset saivat Tänakin taas uskomaan tallin tekemiseen.

Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, edessä on tulinen taisto Neuvillea vastaan siitä, kumpi on Hyundain ykkönen.

PLUSSAT:

Jari Ketomaa: Absoluuttinen nopeus. Tulee olemaan täyden MM-sarjan ajavista kuljettajista nopein.

Riku Tahko: Tänakin vahvuus on ehdottomasti puhtaasti ajotaito. Pidän häntä heistä (kolmesta mestariehdokkaasta) selkeästi lahjakkaimpana ja kovimpana kuskina, olosuhteista ja pinnasta riippumatta.

Teemu Suninen: Perusvarma, hyvä paketti. Nopea kuljettaja, joka on voittanut mestaruuden ja tietää, miten se tehdään.

MIINUKSET:

JK: Tänakilla ei koppa kestä sitä, että joku ajaa kovempaa. Hän lähtee herkästi yrittämään niin paljon, että siellä tulee autorikkoja – ei varsinaisia ulosajoja, mutta sitä, että ajetaan niin kovaa, että yrittämällä yritetään voittaa vaikkapa olosuhteiden aiheuttamaa takamatkaa. Tämä aiheuttaa sen, että ajetaan vähän yli sen, mitä vehkeet kestävät. Autosta todennäköisesti hajoaa jotain, ja sen takia Tänak todennäköisesti menettää pisteitä.

RT: Hänen heikkoutensa on se ikuinen ongelma, joka hänellä on ollut. Tapa säätää auto on aika altis iskuille ja sitä kautta teknisille vioille, ja sitä kautta heikkoudeksi muodostuu Tänakin luonne. Kun homma lähtee väärille raiteille, sitten ei kiinnosta yhtään mikään. Sitten riidellään tiimin tai median kanssa.

2018 Toyotalla Tänak menetti mestaruuden useisiin sellaisiin keskytyksiin, joissa auto hajosi kirjaimellisesti keskellä tietä...

– Kun kuuli tiimin sisältä niitä juttuja, niin kyllähän se, jos metrin tien sisäpuolella on pään kokoinen kivi, josta ajetaan öljypohjan kanssa yli, niin kyllähän se varmaan hajoaa.

TS: Tänakilla on taas uusi talli, ja näillä testimäärillä se voi vähän vaikuttaa verrattuna muihin mestarikandidaatteihin. Toki autohan ei ole täysin uusi, mutta se on muuttunut siitä, kun hän viimeksi oli tiimissä.

O.-Tanak_2Ott Tänak palasi Hyundaille yhden M-Sportilla ajetun kauden jälkeen ja yrittää voittaa vuoden 2019 MM-tittelin jatkoksi uransa toista mestaruutta.Hyundai Motorsport GmbH

Lisää aiheesta:

Tyly arvio Kalle Rovanperän mestaruusnäkymästä – suomalaisittain käsillä erikoinen tilanne: "On jännä sanoa näin"MM-rallitähden aikeista erimielisyyttä – suomalaisasiantuntijalta huima Toyota-näkemys: "Pajari on lahjakkaampi"Esapekka Lapista lausuttiin kylmääviä sanoja – "Sitten sitä työpaikkaa ei kyllä ole"Kalle Rovanperä sai Sébastien Ogierin hermostumaan – Jari-Matti Latvala kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta: "Oli vähän vaikea hallinnoida"Esapekka Lappia odottaa varoiteltu askel tuntemattomaan – Hyundain suojelema salaisuus paljastuu vihdoin: "Nyt ollaan valmiita"Toyotan ylivoimaa uhkaa kaksi epävarmuustekijää – Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen: "Joutuu oikeasti olemaan hereillä"
MM-ralliOtt TänakThierry NeuvilleElfyn EvansRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta