Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jari-Matti Latvalan temppu löi Toyota-pomon ällikällä: piinaava pelko vaihtui lyömättömään tyydytykseen – "Sanat eivät riitä kuvailemaan"

Julkaistu 22.01.2020 10:54
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Torstai-iltana alkava kausi 2020 on Tommi Mäkisen johtamalle Toyotalle neljäs rallin MM-sarjassa. Kauden 1999 jälkeen rallipoluilta vetäytynyt japanilaisvalmistaja palasi MM-sarjaan kaudelle 2017, kun lajin teknisiä sääntöjä uusittiin kovalla kädellä.

Toyota vahvisti paluunsa tammikuussa 2015. Ensimmäisen vaiheen testaus- ja kehitystyö oli alkanut jo edellisenä keväänä 2014, mutta ensimmäiset todelliset maistiaiset tulevasta rallitykistä saatiin keväällä 2016, kun muun muassa Mäkinen ja Juho Hänninen testasivat Yaris WRC:n varhaista kehitysversiota Keski-Suomessa.

Seuraavan kauden alkuun oli aikaa yhdeksän kuukautta, ja Toyotan piti saada tehdyksi kaksi autoa.

– Ongelmamme oli, ettei meillä ollut mitään, mihin perustaa autoa. Säännöt olivat menossa uusiksi, eikä kauden 2017 autoja ollut olemassa. Käytännössä rakensimme nopeasti auton, kiinnitimme siihen pyörät ja aloimme testata niin nopeasti kuin pystyimme, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler kertoo Autosportin tuoreessa haastattelussa (vaatii kirjautumisen).

Fowlerilla oli apunaan Simon Carrier ja Mikko Ruoho. Heidän ja Mäkisen ongelma oli se, ettei Toyota rakentanut pelkästään ralliautoa vaan kokonaista rallitallia.

– Olin työskennellyt tiukkojen määräaikojen kanssa ennenkin, mutta ero vaikkapa minun M-Sport-aikoihini oli se, että siellä saatoimme tilata varaosia, ja kun ne saapuivat, mekaanikot aloittivat työnsä. Toyotalla meillä ei ollut minkäänlaista järjestelmää. Meidän täytyi rakentaa sellainen ja sen jälkeen palkata ihmisiä.

– Alkuvaiheessa ei voinut sanoa, että joku asia ei ole minun työni; kaikki oli kaikkien työtä. Tunnelin päässä ei näkynyt valoa, ainoastaan juna, joka oli ajamassa meidän ylitsemme. Aikataulu oli pelottava.

Toyota sai muutamassa kuukaudessa mittariin yli 5 000 testikilometriä. Testiä ajettiin kahdella autolla, sekä Suomessa että Etelä-Euroopassa.

Fowlerin kommentit heinäkuussa 2016 olivat positiivisia, jopa ylistäviä.

– Suorituskyky on todella korkealla. Olemme saaneet työskennellä ilman merkittäviä takaiskuja, ja se on todella rohkaisevaa, hän sanoi WRC.comin mukaan.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla mielenkiintoinen näkemys MM-rallin mestarisuosikista – "Toyota liikaa Ogierin varassa, Hyundai sopii Tänakin ajotyylille"

Epävarmuutta ilmassa

16.1.37548191Jari-Matti Latvalan ykkössija Australiassa 2018 sinetöi Toyotalle valmistajien maailmanmestaruuden.imago/PanoramiC/ All Over Press

Tuoreessa haastattelussa Fowlerille tulee vuotta 2016 ajatellessa ensimmäisenä mieleen pelko – pelko siitä, ettei kiivaasti työstetty auto ole valmis tammikuussa 2017, kun uusi kausi alkaa.

– Se vaikutti todella pelottavalta jo ilman sitä täysin järjetöntä aikatauluakin.

Fowler oli huolissaan, sillä uutta Toyotaa testattiin alkuun vain soralla. Kesäkuussa 2016 sillä ei ollut alla ainuttakaan asfalttikilometriä, ja kauden avaava perinteikäs Monte Carlo -ralli ajetaan pääosin asfaltilla.

– Sora-autoon keskitytään uutta WRC-autoa rakennettaessa enemmän, sillä sitä käytetään eniten. Aloin todella epäillä, saisimmeko asfalttiautoa valmiiksi.

Fowler sanoo uskoneensa asfalttiauton valmistumiseen vasta siinä vaiheessa, kun autot lähtivät tehtaalta kohti ruhtinaskuntaa.

Ikimuistoinen alku

Monteen kiidätetty auto ei ollut pelkästään valmis, se oli myös nopea. Jari-Matti Latvala kiidätti Yariksen heti kakkossijalle. Muutamaa viikkoa myöhemmin Ruotsissa Latvala teki kuusi pohja-aikaa ja saavutti uransa 17. MM-rallivoiton.

– Sanat eivät riitä kuvailemaan sitä tunnetta, Fowler sanoo.

– Kun auto, jonka on itse rakentanut täysin nollasta, voittaa kaikki muut samalla tienpätkällä, siitä saa valtavasti tyydytystä. Ja nämä muut autot oli rakennettu sellaisissa talleissa, joilla oli vuosien kokemus.

Toyota voitti kaudella 2017 vielä toisenkin MM-rallin, kun Esapekka Lappi oli ykkönen Jyväskylässä.

Kahden seuraavan kauden aikana voittoja tuli erityisesti Ott Tänakin johdolla kasapäin, ja Toyota onkin saavuttanut viimeisen kolmen vuoden aikana enemmän ykkössijoja kuin yksikään toinen talli; kaikkiaan 13 voittoa 39 mahdollisesta.

Uusi asetelma

16.1.6731392Tom Fowler toimi vuosina 2006–2011 Mikko Hirvosen insinöörinä Fordilla.imago sportfotodienst/ All Over Press

Tulevalla kaudella tallilla on Fowlerin sanoin edessään "valtava haaste", kun se yrittää pysyä kiinni mestaruuskannassa. Kaudella 2018 tuli valmistajien MM-titteli, viime kaudella kuljettjaien.

Lisäväriä haasteeseen tuo se, että tallin autoja ajaa täysin uusi kuljettajakolmikko: kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Ogier sekä nuoremmat haastajat Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä.

– Olen viettänyt valtaosan urastani estääkseni ranskalaista Sébastienia voittamasta mestaruutta. Nyt minun täytyy auttaa ranskalainen Sébastien mestariksi, Fowler sanoo.

Monte Carlo -rallin ensimmäinen ek ajetaan torstai-iltana Suomen aikaa kello 21.38.

17.55582656Ott Tänak suuteli Toyotan logoa varmistettuaan maailmanmestaruuden lokakuussa 2019 Espanjassa.

LUE MYÖS: FIAlta vahvistus rallin MM-sarjan kalenterimuutoksiin

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kalle Rovanperä palaa pahat mielessä – nämä asiat voivat pelastaa MM-rallikaudenJari-Matti Latvalalta suoraa puhetta Toyotan uudesta tilanteestaRallitähden ura kuopattiin jo vuosia sitten – yhtäkkiä käsissä olikin kaksi huipputarjoustaM-Sport selvitti vaikeat vastoinkäymiset päästäkseen Monte Carloon – Teemu Suninen uudessa tilanteessa MM-rallikauden kynnyksellä: "Hänellä on todistettavaa" Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvääJari-Matti Latvala paljasti: työpaikka Toyotan leivissä lähellä – "Olemme keskustelleet"
RalliJari-Matti LatvalaTommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • ti10:39
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä jättiuutinen – "Uusi luku alkaa tästä!"

  • 30.11.07:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä jätti MM-rallin – Janne Ferm herkistyi

  • 29.11.16:08
    Urheilu

    Kalle Rovanperältä hienoja sanoja tärkeästä ystävästään: "Katsonut jokaikisen sekunnin"

  • 29.11.15:45
    MM-ralli

    Nämä olivat Kalle Rovanperän kommentit MM-ralliuran päätyttyä

  • 29.11.13:32
    MM-ralli

    Sebastien Ogier on rallin maailmanmestari! Kalle Rovanperä itki