Esapekka Lapin Hyundai-pesti, josta uutisoitiin torstaina, avaa suomalaiskuskille mahdollisuuden taistella MM-tittelistä, uskoo C Moren asiantuntija Jari Ketomaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella MTV Katsomossa!
Japanin MM-ralli 6.–9.11.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Pääkuvan video: Kuka ajaa kaudella 2023 missäkin? MTV Urheilu selvittää MM-rallin kuumaa kuskikarusellia.
Jos koronan typistämä vuoden 2020 kisakalenteri jätetään laskuista, Lappi on ajanut edellisen kerran täyden MM-sarjan vuonna 2019. Hän on maininnut nauttivansa perhe-elämästä kisakiireiden vastapainona.
Lapin täysimittainen pesti ei kuitenkaan yllätä C Moren asiantuntijaa Jari Ketomaata.
– Mietin jo pari viikkoa sitten, että Lappi on yksi parhaista ehdokkaista Hyundaille Toyota-tietämyksensä takia. Kyllä Lappi huomattavasti parempi ratkaisu Hyundaille on kuin esimerkiksi (Andreas) Mikkelsen tai joku muu näistä tarjokkaista.
Tuleva on 31-vuotiaalle Lapille uran kuudes kausi, jonka aikana hän ajaa vähintään seitsemän kilpailua. Ketomaan mielestä hyppäys uran neljänteen WRC-talliin on ajoitettu täydellisesti.
– Nyt on juuri oikea aika Lapille saada tuo paikkaa – oikea ikä ja kokemustaso. Nostankin hänet yhdeksi potentiaalisista kuljettajista ajamaan maailmanmestaruudesta. Kunhan hän vain malttaa ottaa vastaan huonot kisat ja nauttia hyvistä kilpailuista.
– Uskon, että hyppy Hyundaille tuo Lapille hänen uransa parhaat kaudet. Hänet tullaan näkemään nyt parhaimmillaan, Ketomaa lisää kymmenen kertaa palkintosijoille ajaneesta Lapista.
Urapolussa erikoinen piirre
Esapekka Lappi avasi kuluvan kauden kolmossijalla Ruotsin rallissa. Hän ajoi Toyotalla muun muassa maailmanmestariksi kaasutelleen Kalle Rovanperän rinnalla.2022 Getty Images
Hyundaista tulee Lapille WRC-uran neljäs talli. Pieksämäkisen urapolussa onkin erikoinen piirre, sillä hän on ajanut kaksi peräkkäistä vuotta samassa tallissa vain kertaalleen, Toyotalla 2017-2018.
Lisäksi meriittilistalta löytyvät Citroen (2019), M-Sport Ford (2020) ja uudelleen Toyota (2022).
Ketomaan mukaan Lapin tallivaihdosten taustalla on normaalia urheilijana ja kuljettajana kasvamista, mutta myös huonoa onnea, kuten esimerkiksi Citroenin poistuminen MM-sarjasta kauden 2019 päätteeksi.
– Hän putosi tuolloin tyhjän päälle.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kausi 2019 Citroenilla toi Lapilla kolme kakkostilaa, mutta asiantuntijan mukaan auto ei istunut täysin suomalaisen käteen.2019 Getty Images
Ketomaa huomauttaa, että Citroenilla autokaan ei istunut parhaalla mahdollisella tavalla Lapin käteen, sillä moninkertainen mestari Sebastien Ogier oli ranskalaistiimin silmäterä. Ford-vuonna Lapilta kuultiin usein kärkästäkin kommenttia, kun talousrajoitteisen tallin menopeli ei miellyttänyt.
– Esapekka on kehittynyt nyt paljon ihmisenä, ja hänen lausuntonsa ovat selvästi neutraalimpia.
– Olen Toyotalta kuullut, että Esapekkaa on kehuttu tiimipelurina. Hän on parantanut otettaan siellä, asiantuntija lisää.
Nuoren kuljettajan terävimmät särmät ovat siis hioutuneet, ja tilalle on tullut menestymiseen vaadittavaa henkistä rauhaa ja kanttia. Ketomaa ylistää lisäksi Lapin ajotaitoja.
– Niitä ei kukaan ole missään vaiheessa voinut kiistää. Hän on yksi sarjan parhaista kuljettajista.