Raitiovaunuissa vikoja enemmän kuin koskaan

Valtavasta korjausrupeamasta huolimatta raitiovaunuvalmistaja Bombardier aikoo osallistua seuraavaankin tarjouskilpaan Helsingin raitiovaunuista.

Helsinkiin alle kymmenen vuotta sitten hankituista neljästäkymmenestä matalalattiaraitiovaunusta jo viisitoista seisoo korjausjonossa Berliinissä. Asiasta kertoi 45 minuuttia ohjelma.

Matalalattiavaunuissa on ilmennyt satoja vikoja, joista vakavimpia ovat teli- ja koriviat. Peräti kahdeksantoista ratikkaa on kokonaan käyttökiellossa.

- No nyt viimeisten isompien vikojen löydyttyä he ovat tunnustaneet ihan suoraan, että tässä on kyse suunnitteluvirheistä, johtaja Timo Ketola HKL-Raitioliikenteeltä kertoo.

Matalalattiavaunut tilattiin aikanaan saksalaisyritykseltä edellyttäen että ne soveltuvat Suomen olosuhteisiin: suuriin lämpötilan vaihteluihin ja radan muotoon.

- Olihan se yllätys. Me myönnämme Bombardierilla, että arvioimme matalalattiaraitiovaunujen toiminnan väärin. Näin jälkiviisaasti voi sanoa, että olisi pitänyt keskittyä vaunujen kiertojäykkyyteen rataverkossa, johtaja Stephen Barke Bombardier-yhtiöstä kertoo.

Bombardier ei suostu kertomaan, mitä takuukorjausmatkat Saksaan maksavat, mutta kyse on merkittävästä summasta.

- Kaikki liiketoiminta on hyvää. Meille on tärkeintä, että olemme käytettävissä ja turvaamme siten asiakkaittemme tulevaisuuden tarjoamalla heille hyviä tuotteita, Barke kertoo.

HKL suunnittelee jo seuraavaa sadan miljoonan euron raitiovaunukauppaa. Ensi vuosikymmenen alussa Helsingin kiskoille tarvitaan jopa neljäkymmentä uutta vaunua.

Edellisten vaunujen korjausrumbasta huolimatta Bombardier aikoo jättää tarjouksen seuraavistakin raitiovaunuista. Yritys pitää kilpailuetunaan Helsingin raitiovaunushow'sta oppimiaan asioita.

- Tietysti, kun näin iso hankinta on, se tapahtuu EU-hankinnan mukaan. Kaikilla on silloin oikeus siihen osallistua, Ketola kertoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat