Pyöräliitto vastustaa pyöräilyyn ehdotettua promillerajaa – "Miten poliisi voisi puuttua?"

Kysyimme kansalta: Mitä ajattelet ministeriön aikeista kieltää pyörällä ja sähköpotkulaudalla humalassa ajaminen? 2:44
Kysyimme kansalta: Mitä ajattelet ministeriön aikeista kieltää pyörällä ja sähköpotkulaudalla humalassa ajaminen?

Pyöräliiton mukaan polkupyöräilyn promilleraja voisi ohjata päihtyneitä hyppäämään auton rattiin. Sen mukaan nykyinen malli on toimiva, eikä promillerajaa tarvita. Promillerajasta olisi Pyöräliiton mielestä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on ehdottanut päihtyneenä pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun 0,5 promillen rajaa. Pyöräliiton mukaan tarvetta erilliselle promillerajalle ei kuitenkaan ole, sillä tieliikennelaissa kielletään jo nyt ajoneuvon kuljettaminen, mikäli päihtymystila vaikuttaa ajokykyyn.

Mikäli pyöräilylle asetettaisiin  promilleraja, olisi sen oltava Pyöräliiton mukaan selkeästi korkeampi kuin moottoriajoneuvojen kohdalla. Esimerkiksi Saksassa raja on 1,6 promillea.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen huomauttaa tiedotteessa, että tälläkin hetkellä poliisi voi pysäyttää päihtyneen pyöräilijän tai potkulautailijan, mikäli hän aiheuttaa vaaraa muille.

– Jos poliisin valvontaa halutaan helpottaa, olisi yksinkertaisinta antaa poliisille valtuudet määrätä myös pyöräilijä tai sähköpotkulautailija alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi suoritettavaan kokeeseen. Erillisen promillerajan määrittelyä tähän ei tarvita, Koistinen summaa.

Koistinen pitää nykyistä lainsäädäntöä päihtyneenä pyöräilyn kannalta järkevänä ja toimivana.

– Niin pitkään kuin meillä sallitaan alkoholin myynti, on hyväksyttävä myös siitä aiheutuvia haittoja. Nämä kannattaa luonnollisesti minimoida. Polkupyörä on siinä mielessä järkevä väline, ettei sillä päihtyneenä liikkuessa aiheuteta yleensä vaaraa muille, Koistinen sanoo.

Vaihtaisiko päihtynyt pyöränsä autoon?

Pyöräliitto epäilee, että pyöräilyn promillerajan valvonta olisi mahdotonta. Se pelkää, että promilleraja voisi saada päihtyneen tarttumaan ohjaustangon sijaan moottoriajoneuvon rattiin. Näin voisi Pyöräliiton mielestä käydä esimerkiksi syrjäseuduilla, joissa joukkoliikennettä ja takseja on heikommin tarjolla.

Promilleraja voisi myös siirtää alkoholin nauttimista ravintoloista yhä enemmän koteihin, minkä Pyöräliitto sanoo aiheuttavan sosiaalisia ongelmia.

– Jos esitetty tiukka promilleraja lisää vähänkin moottoriajoneuvojen käyttöä päihtyneenä, menetetään helposti sen potentiaaliset hyödyt, Matti Koistinen toteaa.

Pyöräliiton Koistinen pitää erityisen ongelmallisina tilanteita suuria yleisötapahtumia.

– Haluammeko me tehdä tuhansien Ruisrockista palaavien pyöräilijöiden toiminnasta laitonta? Miten poliisi voisi puuttua näin suureen lakia rikkovaan ryhmään? Koistinen kysyy.

Pyöräliiton mukaan vakavien pyöräilyonnettomuuksien riski kasvaa merkittävästi vasta 1,2 promillen päihtymystilassa.

Lähde: Pyöräliitto

Lue myös:

    Uusimmat