Pyöräliiton mukaan polkupyöräilyn promilleraja voisi ohjata päihtyneitä hyppäämään auton rattiin. Sen mukaan nykyinen malli on toimiva, eikä promillerajaa tarvita. Promillerajasta olisi Pyöräliiton mielestä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on ehdottanut päihtyneenä pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun 0,5 promillen rajaa. Pyöräliiton mukaan tarvetta erilliselle promillerajalle ei kuitenkaan ole, sillä tieliikennelaissa kielletään jo nyt ajoneuvon kuljettaminen, mikäli päihtymystila vaikuttaa ajokykyyn.
Mikäli pyöräilylle asetettaisiin promilleraja, olisi sen oltava Pyöräliiton mukaan selkeästi korkeampi kuin moottoriajoneuvojen kohdalla. Esimerkiksi Saksassa raja on 1,6 promillea.
Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen huomauttaa tiedotteessa, että tälläkin hetkellä poliisi voi pysäyttää päihtyneen pyöräilijän tai potkulautailijan, mikäli hän aiheuttaa vaaraa muille.
Lue myös: Näin nopeasti pyöräilyn "historiallinen" promilleraja voisi olla voimassa
– Jos poliisin valvontaa halutaan helpottaa, olisi yksinkertaisinta antaa poliisille valtuudet määrätä myös pyöräilijä tai sähköpotkulautailija alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi suoritettavaan kokeeseen. Erillisen promillerajan määrittelyä tähän ei tarvita, Koistinen summaa.