Luulitko sinäkin, että kännissä saa pyöräillä? Rangaistuksena voi olla jopa vankeutta, mutta silti poliisi on usein kädetön

Mikä on pyöräkatu ja mitä autoilijan pitää huomioida sitä ajaessa? 1:36
Suomeen on tullut uusi katutyyppi, jossa pyöräilijä on kuningas. Autollakin sitä saa ajaa, kunhan tietää mitä tekee. Katso videolta, miten pyöräkadulla liikutaan autolla.

Liikenneturvan kyselyn mukaan moni suomalainen on siinä uskossa, että laki ei kieltäisi tai rajoittaisi humalassa pyöräilyä. Tankojuopumus kuitenkin on rikos, josta voidaan tuomita jopa vankeuteen.

Pyöräily humaltuneena eli tuttavallisemmin tankojuoppous tarkoittaa liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla, mikä on laissa määritelty rikokseksi.

Alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena moottoritonta ajoneuvoa kuljettava, joka aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, voidaan tuomita sakkoon tai jopa vankeusrangaistukseen.

Erikoiseksi tilanteen kuitenkin tekee se, että tankojuopumukselle ei Suomessa – toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa – ole asetettu promillerajaa. Esimerkiksi puhalluttamisesta ei näin ollen olisi mitään hyötyä. Käytännössä rangaistus tuleekin kyseeseen vain silloin, jos poliisi katsoo pyöräilijän vaarantaneen konkreettisesti muiden turvallisuutta.

"Vanha tuttu ohje pätee"

Liikenneturvan kyselyn mukaan peräti joka viides (22 %) suomalainen on kuitenkin siinä virheellisessä uskossa, että laki ei kieltäisi tai rajoittaisi humalassa pyöräilyä millään tavalla.

– Laki on ollut tankojuopumuksen osalta sama jo pitkään. Siihen ei tullut muutoksia uuden tieliikennelain myötä, sillä kyse on rikoslain pykälästä. Arkiset kokemukset esimerkiksi kesäterassilta kotiin pyöräilystä voivat vaikuttaa kyselyn laajaan harhaluuloon, mutta vanha tuttu ohje pätee ajoneuvosta riippumatta: jos otat, et aja. Sen soisi olevan kaikille selvää, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa huomauttaa tiedotteessa.

– Uudessakin tieliikennelaissa on säädetty, että mitään ajoneuvoa ei saa ajaa, jos siihen tarvittavat edellytykset puuttuvat sairauden, vian, vamman, väsymyksen tai päihtymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä”, Piippa lisää.

Joka kuudes pitää humalassa pyöräilyä turvallisena

Kyselyyn vastanneista suomalaisista noin joka kuudes (16 %) oli lisäksi samaa mieltä väitteestä, että pyöräily on ihan turvallinen tapa kulkea paikasta toiseen, jos on humalassa. Tämä on kuitenkin vaarallinen ajatusmalli vähintään pyöräilijälle itselleen, pahimmassa tapauksessa myös muille liikkujille.

– On ihan selvä juttu, että kuten mihin tahansa muuhun toimintaan, vaikuttaa alkoholi tai muu päihde myös pyöräilyyn ja pyöräilevän ajokykyyn. Reaktioaika pitenee, liikkeiden hallinta vaikeutuu, riskinotto voi kasvaa ja havainnointikyky kaventua. Myös kypärä voi humalassa polkevalta jäädä liian helposti laittamatta.

Suunnittele kesän juhlien siirtymät etukäteen

Kesällä kaupungeissa kurvaillaan pyörien lisäksi myös esimerkiksi sähköpotkulaudoilla, joilla kuljetaan pyöräilyn säännöillä. Niidenkään sarviin ei siis ole asiaa, jos on nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta.

– Maistissa onkin syytä jättää kaikenlaiset ajoneuvot rauhaan ja valita selvän kaverin kyyti, julkinen liikenne tai taksi. Kävely on tietysti myös vaihtoehto, jos kesäkatu ei polta liikaa miestä tai naista. Joka tapauksessa on järkevää suunnitella kulku illanviettoon ja sieltä kotiin jo etukäteen, jotta ei jää illan tai yön hämärässä saatujen päähänpistojen varaan, kannustaa Piippa.

Lähteet: Liikenneturva, Poliisi

Lue myös:

    Uusimmat