Liikenneturvan mukaan nykyinen lainsäädäntö ei hillitse humalassa pyöräilyä riittävän tehokkaasti. Tällä hetkellä poliisikaan ei voi puuttua humalassa pyöräilyyn, ennen kuin pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ei ole pysyä pystyssä ja aiheuttaa selvää vaaraa liikenteelle.
Polkupyöräilyn, sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen sääntelyä koskeva arviomuistio kerää parhaillaan lausuntoja liikennealan toimijoilta. Oman vastauksensa siihen on antanut myös Liikenneturva.
Liikenneturva ottaa vastauksessaan kantaa muun muassa pyöräilyn ja sähköpotkulautailun ehdotettuun promillerajaan, jota esimerkiksi Pyöräliitto on kritisoinut.
– Toimenpiteet joilla puututaan humalassa ajamiseen sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä ovat kannatettavia. On ilmiselvää, että näiden onnettomuuksien yli puolen miljardin euron yhteiskunnallinen hinta on kestämätön, Liikenneturva toteaa vastauksessaan ja muistuttaa, että lähes joka kolmas pyöräilyonnettomuus ajetaan humalassa.