Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö, että pyöräilijää ei saa puhalluttaa? Liikenneturva haluaa promillerajan ja poliisille lisää oikeuksia

1:14Miten pyöräilyn promilleraja toimii muualla maailmassa?Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja Ivan Puopolo kysyi, miten pyöräilyn promilleraja toimii Alankomaissa. Suomeen on ehdotettu samaa 0,5 promillen rajaa.
Julkaistu 05.04.2023 10:36

Ville Järveläinen

Liikenneturvan mukaan nykyinen lainsäädäntö ei hillitse humalassa pyöräilyä riittävän tehokkaasti. Tällä hetkellä poliisikaan ei voi puuttua humalassa pyöräilyyn, ennen kuin pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ei ole pysyä pystyssä ja aiheuttaa selvää vaaraa liikenteelle.

Polkupyöräilyn, sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen sääntelyä koskeva arviomuistio kerää parhaillaan lausuntoja liikennealan toimijoilta. Oman vastauksensa siihen on antanut myös Liikenneturva.

Liikenneturva ottaa vastauksessaan kantaa muun muassa pyöräilyn ja sähköpotkulautailun ehdotettuun promillerajaan, jota esimerkiksi Pyöräliitto on kritisoinut.

– Toimenpiteet joilla puututaan humalassa ajamiseen sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä ovat kannatettavia. On ilmiselvää, että näiden onnettomuuksien yli puolen miljardin euron yhteiskunnallinen hinta on kestämätön, Liikenneturva toteaa vastauksessaan ja muistuttaa, että lähes joka kolmas pyöräilyonnettomuus ajetaan humalassa.

Lue myös: Asiantuntijan pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja kysyi, miten polkupyöräilyn promilleraja toimii muualla

HS:n kysely: Enemmistö kannattaa promillerajaa

Liikenneturva viittaa Helsingin Sanomien viime vuonna tekemään kyselyyn todetessaan, että tankojuopumuksen promillerajalla on kansalaisten tuki. Mielipidekyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista kannattaa promillerajaa polkupyörille ja 86 prosenttia sähköpotkulaudoille.

Ministeriö on pohtinut myös sitä, voisiko pyöräilyn promillerajan riskinä olla se, että päihtyneenä hypättäisiinkin pyörän sijaan auton rattiin. Liikenneturvan mukaan käytössä olleessa tutkimusaineistossa mikään ei kuitenkaan puoltanut tätä näkemystä.

Liikenneturva kertoo suhtautuvansa positiivisesti myös mahdollisuuteen toteuttaa promilleraja niin sanottuna hallinnollisena sanktiona, kuten esimerkiksi liikennevirhemaksuna, mikäli rikosoikeudellisen rangaistuksen käyttäminen promillerajan tehosteena ei olisi mahdollista.

Poliisille lisää oikeuksia

Promillerajan asettaminen sekä puhallutuksen lisääminen poliisin oikeuksiin ovat Liikenneturvan mukaan selkeitä ja kannatettavia toimia. Poliisilla ei ole tällä hetkellä lain mukaan oikeutta puhalluttaa pyöräilijöitä tai sähköpotkulautailijoita, vaan päihtymystila on todettava silmämääräisesti.

– Humalassa ei pitäisi olla asiaa minkään liikennevälineen kuljettajaksi, mutta laki ei tällä hetkellä riittävästi estä humalassa pyöräilyä tai sähköpotkulautailua. Tankojuopumuksella on kova hinta myös yhteiskunnallisesti, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen sanoo tiedotteessa.

2:44Kysyimme kansalta: Mitä ajattelet ministeriön aikeista kieltää pyörällä ja sähköpotkulaudalla humalassa ajaminen?Pitäisikö pyöräilyyn asettaa promilleraja? Tätä mieltä ovat suomalaiset.

Lue myös: Laki vaikeuttaa sähköpotkulautailun valvontaa – poliisi ei saa edes puhalluttaa kuljettajaa

Lähteet: Liikenneturva, Helsingin Sanomat

Lisää aiheesta:

MTV:n tiedot: Pyörille ja potkulaudoille on tulossa tiukka promilleraja – seurauksena voi olla myös rikosrekisterimerkintäSähköpotkulautailuun ja pyöräilyyn promilleraja? MTV:n kyselyssä selvä tulos – Pyöräliitto eri kannallaLiikenneturva esittää uusia rajoituksia sähköpotkulaudoille – "Ainoa keino, jolla voidaan puuttua perusongelmaan"Asiantuntijan pokka petti Huomenta Suomessa, kun toimittaja kysyi, miten polkupyöräilyn promilleraja toimii muuallaPyöräliitto vastustaa pyöräilyyn ehdotettua promillerajaa – "Miten poliisi voisi puuttua?"Näin nopeasti pyöräilyn "historiallinen" promilleraja voisi olla voimassa
LiikennePyöräilyRattijuopumusLiikenneturvallisuusSähköpotkulaudatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 19:50
    Vaatteet

    Moni luulee, että Gore-Tex-vaatetta ei saa pestä – asia on päinvastoin

  • 10:34
    Junat

    Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"

  • Eilen11:51
    Sää

    Sääennusteessa lunta – Pekka Pouta avaa hurjaa kylmenemistä

  • Eilen09:56
    Julkinen liikenne

    Ratikoissa sitkeä vika – vuoroja perutaan ainakin viikon ajan

  • ti12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista