Pyöräilyonnettomuuksien määrä on romahtanut – nopean pyöräilyn kasvu ei näy tilastoissa

Vakavat pyöräilyonnettomuudet ovat vähentyneet viime vuosina huomattavasti. Asiantuntijan mukaan nopean maantie- ja kilpapyöräilyn suosion kasvu ei näy tilastoissa.

Nopeaan maantieajoon tarkoitettuja pyöriä on myyty viime vuosina huomattavasti aiempaa enemmän. Vauhti on siis kiihtynyt kevyen liikenteen väylillä ja tien laidoilla.

Pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on kuitenkin yli puolittunut 10 viime vuoden aikana. Vuosituhannen alussa pyöräilijöitä kuoli liikenteessä runsaat 50. Viime vuonna pyöräilyonnettomuuksissa menehtyi alle 20 ihmistä.

Myös pyöräonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt. 2000-luvun alussa loukkaantuneita oli noin 1 000 vuodessa, nyt heitä on noin 800.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen muistuttaa, että tilastoissa eivät näy onnettomuudet, joista ei ole tehty ilmoitusta poliisille. Etenkään läheltä piti -tilanteita ei tilastoida.

– On tunnettu tosiasia, että pyöräilijöitä loukkaantuu liikenteessä, esimerkiksi kaatumisissa, huomattavasti enemmän kuin viralliset tilastot osoittavat. Tilastoissa ei myöskään erotella sitä, minkätyyppisellä polkupyörällä onnettomuuteen on joutunut, Valtonen täsmentää.

Liikennesuunnittelu vähentänyt kuolemia

Pyöräonnettomuuksien määrän väheneminen johtuu Valtosen mukaan erityisesti liikennesuunnittelun parantumisesta.

– Liikennettä on rauhoitettu paikoissa, joissa on suojatonta liikkua. Taajamien nopeusrajoituksia on alennettu, ja moottoriajoneuvojen nopeuksia hillitty myös hidastein ja kiertoliittymin.

Myös vuonna 2003 voimaan tullut kypärän käyttösuositus on voinut vähentää kuolemantapauksia.

– Kypärän käyttö on lisääntynyt ihan kiitettävästi alueilla, joilla pyöräillään paljon. Aktiivipyöräilijöiden ja työmatkapyöräilijöiden kypärän käyttö on jo ihan hyvällä tasolla. Parantamisen varaa olisi vielä pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Pyöräilijä: Muista valot!

Liikenneturvan tuoreen tilaston mukaan jopa 60 % pimeällä pyöräilevistä ajaa edelleen ilman ajovaloja. Valtonen muistuttaa, että pimeä pyöräilijä on liikenteessä näkymätön ja voi olla vaaraksi paitsi itselleen myös muille.

Autoilijoita Valtonen kehottaa kiinnittämään erityishuomiota pyöräileviin lapsiin ja vanhuksiin.

– Aina sanotaan, että lapsi on elävä liikennemerkki ja autoilijan pitää varoa häntä, mutta tilanne on sama vanhusten suhteen. Iäkkäiden osuus vakavissa pyöräilyonnettomuuksissa on suuri. Autoilijan olisi pyrittävä ennakoimaan iäkkään pyöräilijän liikkeet varsinkin risteysalueilla ja samaan suuntaan ajettaessa, kun pyöräilijä voi kääntyä auton eteen äkisti.

Lue myös:

    Uusimmat