Yläkouluihin tulee palkata vain tehtävään päteviä musiikinopettajia ja alakoulujen tulisi lisätä musiikin aineenopettajia. Näin esittää Taiteen tasa-arvoa tutkivan hankkeen johto, joka on huolissaan peruskoulun musiikinopetuksen laadun heikentymisestä.
Professorin mukaan yläkoulujen musiikinopettajista yli kolmasosa on muodollisesti epäkelpoja tehtäväänsä.
– Jos matematiikassa olisi vastaavanlainen tilanne, että opettaja ei itse hallitse kaikkia oppiaineen sisältöjä, niin ehkä keskustelu olisi vilkkaampaa, kertoo Marja-Leena Juntunen, joka toimii musiikkikasvatuksen professorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.
"Opettajat eivät halua opettaa musiikkia"
Tämä näkyy tutkituissa oppilaissa peruskoulun päättövaiheessa.
– Oppiminen musiikissa keskimäärin oli välttävää tai kohtalaista.
Opettajankoulutuksessa musiikinopetusta on vähennetty radikaalisti. Tällä hetkellä tutkimukset osoittavat, että luokanopettajat kokevat taitonsa riittämättömiksi musiikinopettamiseen. Opettajat eivät useinkaan halua opettaa musiikkia – tästä usein seuraa, että musiikkia ei edes haluta tarjota valinnaisena aineena, Juntunen jatkaa.
Opettaja: Musiikki ei tuota mitään
Vierailu musiikkipainotteisella Kruununhaan yläasteella todentaa saman huolen.
