Posti on odotetusti menettänyt asiakkaitaan kilpailijoilleen lakon vuoksi. Suurin voittaja on Matkahuolto, joka on kasvattanut asiakasmääräänsä peräti 50 prosenttia. Matkahuollon pomo arvelee, että Posti ei enää saa kaikkia asiakkaitaan takaisin ja kilpailu lisääntyy.
– Meille tuli joulu ennen aikojaan, hymyilee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
– Katselin juuri eilen asiakaslukuja ja ne ovat 50 prosenttia suuremmat kuin viime syksynä. Erityisesti tavalliset kansalaiset ovat löytäneet meidät. Heidän määränsä on kymmenkertaistunut.
Säilyvätkö uudet asiakkaat?
Matkahuolto on ollut kansan silmissä enemmänkin ollut yrityskaupan kuljettaja – ja kansalaiset noutavat sieltä enimmäkseen verkkokauppaostoksiaan. Lakon myötä suuri yleisö on yhä enemmän alkanut lähettää yksityisiä pakettejaan Matkahuollon kautta.
Matkahuolto on yhteistyössä Postnord-yhtiön kanssa noin 30 prosentin markkinaosuudellaan selvästi toiseksi suurin toimija Suomessa. Postin markkinaosuus on tänään noin 60 prosenttia.
– Lakosta seuraa se, että olemme saaneet uusia pysyviä asiakkaita, uskoo Jakola.
Hän myös ennustaa, että lakon seurauksena ihmiset siirtyvät kirjepostin sijaan yhä enemmän digitaalisiin lähetyksiin.

