Poliisin nastarengasratsia Helsingissä "meni vähän plörinäksi" – rikkureita oli niin valtavasti, ettei kenellekään voitu antaa liikennevirhemaksua
Poliisin ensimmäinen varsinainen nastarengasratsia Lönnrotinkadulla ei aivan mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan. Nastarengaskiellon noudattaminen ei suju autoilijoilta, mutta huomautuksia kummoisempia sanktioita ei tällä kertaa voitu heille silti jakaa.
Helsingin poliisi järjesti eilen maanantaina Lönnrotinkadulla nastarengasratsian, jossa oli määrä kirjoittaa sadan euron liikennevirhemaksuja nastarengaskieltoa rikkoville kuljettajille. Yksikään autoilija ei liikennevirhemaksua lopulta saanut.
Ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo MTV Uutisille, että maksujen määräämisestä päätettiin vetäytyä, sillä niitä ei olisi mitenkään pystytty jakamaan kaikille kieltoa rikkoneille.
– Se meni nyt vähän plörinäksi siltä osin, että kun ratsia alkoi, niin jo muutamassa minuutissa siihen tuli yksi, sitten toinen ja heti viisi perään.
Vaikka liikennevirhemaksujen kirjoittamiseen oli valjastettu kolme partiota, ei ryhmä pärjännyt asiakasmäärän kanssa. Lönnrotinkatu olisi ruuhkautunut pahasti, mikäli alkuperäisestä sanktioajatuksesta olisi pidetty kiinni.
– Koska niitä tuli niin paljon, niin todettiin, että tällä ratsialla annetaan vain suullisia huomautuksia.
Pasterstein kertoi ratsiasta etukäteen Twitterissä, jossa hän totesi nastarengaskiellon "harjoitteluajan" olevan ohi.
– Se ei nyt ihan toteutunut, niitä rikkureita oli niin paljon.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Ei tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa
Pastersteinin mukaan nastarengaskiellon valvonta Lönnrotinkadulla asettaa poliisille haasteita. Poliisin prioriteettilistalla nastarenkaiden valvonta ei lähtökohtaisestikaan ole kovin korkealla.
– Siinähän ei olla liikenneturvallisuuden kanssa oikeastaan missään tekemisissä, vaan tienpitäjällä on muut periaatteet ja perusteet sille liikennemerkille, niin ei se meidän kärkiprioriteetteja ole – kaukana sieltä, Pasterstein sanoo.
Lönnrotinkadun nastarengaskiellon perusteista, katupöly- ja meluhaitoista, on käyty mediassa keskustelua jo aiemmin. Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen vieraili tammikuun alussa MTV Uutiset Livessä vastaamassa muun muassa nastavalmistaja Turvanastan sekä Autonrengasliiton esittämiin väitteisiin, joiden mukaan kaupunki on perustanut kampanjansa vanhentuneelle tiedolle.
Nastarenkaat kielletty jatkossakin
Helsingin poliisin liikennetoimintoja johtava Pasterstein huomauttaa, että vaikka poliisi ei jakanutkaan maanantaina yhden yhtä liikennevirhemaksua, on nastarengaskieltoa silti noudatettava.
– Tämä ei sulje pois sitä, etteikö yksittäinen poliisipartio voi edelleen määrätä siitä [nastarenkailla ajamisesta] liikennevirhemaksun.
Vaikka poliisin onkin noudatettava nastarengaskiellonkin valvonnassa ja rangaistuksissa yhtenäistä linjaa, koskee vaatimus vain kyseistä valvontakertaa.
– Sillä tietyllä valvontakerralla on oltava yhtenäinen puuttumislinja.
Poliisin puuttumiskynnys nastarengaskiellon rikkomiseen on kohonnut asteittain. Ensin ohjeistettiin ja neuvottiin, sitten huomautettiin. Ensimmäinen liikennevirhemaksu määrättiin marraskuun lopulla.
– Jos pidetään vielä ratsioita, niin ehkä seuraavalla kerralla pyritään katsomaan kellonaika paremmin, ettei ole tällainen ruuhka-aika ja kauheasti liikennettä. Mennään sitten vaikka vähän rauhallisempana hetkenä niin, että meillä on kapasiteettia puuttua liikennevirhemaksuilla.
"Jos kerran kaudessa ottaa yhden sadan euron liikennevirhemaksun, niin..."
Hyvä uutinen on Pastersteinin mukaan se, että vaikka nastarengaskiellon voimaantullessa Lönnrotinkadulla noin 70 prosenttia autoilijoista oli liikkeellä nastarenkailla, liikkuu määrä nykyään 40–50 prosentissa.
– On siellä tapahtunut kehitystä, Pasterstein toteaa.
Ovatko nastarenkailla Lönnrotinkadulle kääntyvät sitten tietämättömiä kiellosta vai luottavatko he siihen, ettei poliisi ole paikalla tai ettei resursseja puuttumiseen ole?
– Laittaisin panokseni tuohon jälkimmäiseen, mutta varmasti on tietämätöntäkin, Pasterstein sanoo ja antaa ymmärrystä muun muassa niille autoilijoille, jotka eivät tavallisesti aja Helsingissä.
– Monet ovat täysin tietoisia ja ottavat riskin. Laskevat, että säästävät näin ja näin monta minuuttia ja jos kerran kaudessa ottaa vaikka yhden sadan euron liikennevirhemaksun, niin edelleen pääsee tuntipalkoille niin sanotusti, ylikomisario sanoo.
Huomautuskin on rangaistus
Vaikka nastarengaskieltoa rikkoneille kuljettajille ei suullista huomautusta kummoisempia sanktioita jaettukaan, pitää Pasterstein ratsiaa siitä huolimatta onnistuneena.
– Määrättiin huomautuksia, joka sekin on rangaistus, ja tulihan siinä ajoneuvojen ja kuljettajien kunnon valvontaa. Liikennevalvonta on aina liikennevalvontaa.
– Ainoastaan se alkuperäinen suunnitelma siitä, että puuttumistapa on liikennevirhemaksu, niin se vain ei toteutunut liiallisen asiakasmäärän vuoksi, Pasterstein sanoo.
Uusimmat
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
05:50
Pitäisikö rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa laskea? Näin suomalaiset vastasivat USU-gallupissa
-
05:41
Boeing-kone jälleen pelottavassa vaaratilanteessa: Rengas irtosi kiitoradalla
-
05:25
Uutta tietoa Tukholman hyökkäyksestä – naamioituneet epäillyt karussa
-
05:14
Trumpin kuuleminen alkaa korkeimmassa oikeudessa – tästä on kyse
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
Lataa lisää