Poliisin nastarengasratsia Helsingissä "meni vähän plörinäksi" – rikkureita oli niin valtavasti, ettei kenellekään voitu antaa liikennevirhemaksua

Volvo-kuski määrättiin tästä tempusta ajokieltoon – kaupan päälle 22 päiväsakkoa 0:20
KATSO MYÖS: Tämän tempun vuoksi Volvo-kuski menetti korttinsa Helsingin Pasilassa. Kaupan päälle tuli 22 päiväsakkoa.

Poliisin ensimmäinen varsinainen nastarengasratsia Lönnrotinkadulla ei aivan mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan. Nastarengaskiellon noudattaminen ei suju autoilijoilta, mutta huomautuksia kummoisempia sanktioita ei tällä kertaa voitu heille silti jakaa.

Helsingin poliisi järjesti eilen maanantaina Lönnrotinkadulla nastarengasratsian, jossa oli määrä kirjoittaa sadan euron liikennevirhemaksuja nastarengaskieltoa rikkoville kuljettajille. Yksikään autoilija ei liikennevirhemaksua lopulta saanut.

Ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo MTV Uutisille, että maksujen määräämisestä päätettiin vetäytyä, sillä niitä ei olisi mitenkään pystytty jakamaan kaikille kieltoa rikkoneille.

– Se meni nyt vähän plörinäksi siltä osin, että kun ratsia alkoi, niin jo muutamassa minuutissa siihen tuli yksi, sitten toinen ja heti viisi perään.

Vaikka liikennevirhemaksujen kirjoittamiseen oli valjastettu kolme partiota, ei ryhmä pärjännyt asiakasmäärän kanssa. Lönnrotinkatu olisi ruuhkautunut pahasti, mikäli alkuperäisestä sanktioajatuksesta olisi pidetty kiinni.

– Koska niitä tuli niin paljon, niin todettiin, että tällä ratsialla annetaan vain suullisia huomautuksia.

Pasterstein kertoi ratsiasta etukäteen Twitterissä, jossa hän totesi nastarengaskiellon "harjoitteluajan" olevan ohi.

– Se ei nyt ihan toteutunut, niitä rikkureita oli niin paljon.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Ei tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa

Pastersteinin mukaan nastarengaskiellon valvonta Lönnrotinkadulla asettaa poliisille haasteita. Poliisin prioriteettilistalla nastarenkaiden valvonta ei lähtökohtaisestikaan ole kovin korkealla.

– Siinähän ei olla liikenneturvallisuuden kanssa oikeastaan missään tekemisissä, vaan tienpitäjällä on muut periaatteet ja perusteet sille liikennemerkille, niin ei se meidän kärkiprioriteetteja ole – kaukana sieltä, Pasterstein sanoo.

Lönnrotinkadun nastarengaskiellon perusteista, katupöly- ja meluhaitoista, on käyty mediassa keskustelua jo aiemmin. Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen vieraili tammikuun alussa MTV Uutiset Livessä vastaamassa muun muassa nastavalmistaja Turvanastan sekä Autonrengasliiton esittämiin väitteisiin, joiden mukaan kaupunki on perustanut kampanjansa vanhentuneelle tiedolle.

Nastarenkaat kielletty jatkossakin

Helsingin poliisin liikennetoimintoja johtava Pasterstein huomauttaa, että vaikka poliisi ei jakanutkaan maanantaina yhden yhtä liikennevirhemaksua, on nastarengaskieltoa silti noudatettava.

– Tämä ei sulje pois sitä, etteikö yksittäinen poliisipartio voi edelleen määrätä siitä [nastarenkailla ajamisesta] liikennevirhemaksun.

Vaikka poliisin onkin noudatettava nastarengaskiellonkin valvonnassa ja rangaistuksissa yhtenäistä linjaa, koskee vaatimus vain kyseistä valvontakertaa.

– Sillä tietyllä valvontakerralla on oltava yhtenäinen puuttumislinja.

Poliisin puuttumiskynnys nastarengaskiellon rikkomiseen on kohonnut asteittain. Ensin ohjeistettiin ja neuvottiin, sitten huomautettiin. Ensimmäinen liikennevirhemaksu määrättiin marraskuun lopulla.

– Jos pidetään vielä ratsioita, niin ehkä seuraavalla kerralla pyritään katsomaan kellonaika paremmin, ettei ole tällainen ruuhka-aika ja kauheasti liikennettä. Mennään sitten vaikka vähän rauhallisempana hetkenä niin, että meillä on kapasiteettia puuttua liikennevirhemaksuilla.

"Jos kerran kaudessa ottaa yhden sadan euron liikennevirhemaksun, niin..."

Hyvä uutinen on Pastersteinin mukaan se, että vaikka nastarengaskiellon voimaantullessa Lönnrotinkadulla noin 70 prosenttia autoilijoista oli liikkeellä nastarenkailla, liikkuu määrä nykyään 40–50 prosentissa.

– On siellä tapahtunut kehitystä, Pasterstein toteaa.

Ovatko nastarenkailla Lönnrotinkadulle kääntyvät sitten tietämättömiä kiellosta vai luottavatko he siihen, ettei poliisi ole paikalla tai ettei resursseja puuttumiseen ole?

– Laittaisin panokseni tuohon jälkimmäiseen, mutta varmasti on tietämätöntäkin, Pasterstein sanoo ja antaa ymmärrystä muun muassa niille autoilijoille, jotka eivät tavallisesti aja Helsingissä.

– Monet ovat täysin tietoisia ja ottavat riskin. Laskevat, että säästävät näin ja näin monta minuuttia ja jos kerran kaudessa ottaa vaikka yhden sadan euron liikennevirhemaksun, niin edelleen pääsee tuntipalkoille niin sanotusti, ylikomisario sanoo.

Huomautuskin on rangaistus

Vaikka nastarengaskieltoa rikkoneille kuljettajille ei suullista huomautusta kummoisempia sanktioita jaettukaan, pitää Pasterstein ratsiaa siitä huolimatta onnistuneena.

– Määrättiin huomautuksia, joka sekin on rangaistus, ja tulihan siinä ajoneuvojen ja kuljettajien kunnon valvontaa. Liikennevalvonta on aina liikennevalvontaa.

– Ainoastaan se alkuperäinen suunnitelma siitä, että puuttumistapa on liikennevirhemaksu, niin se vain ei toteutunut liiallisen asiakasmäärän vuoksi, Pasterstein sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat