Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntijat lyttäävät Helsingin nastarengaskiellon – kaupunki vastaa kritiikkiin: "Laajin tutkimuksemme kieltämättä on 10 vuoden takaa, mutta..."

8:39Nastarengaskielto ihmetyttää – Helsingin kaupunki vastaa kritiikkiinKATSO VIDEO: Mitkä ovat perustelut Helsingin kaupungin nastarengaskieltokokeilulle? Kaupungin edustaja vastaa kritiikkiin.
Julkaistu 02.01.2023 14:29

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja vastaa nastarengaskieltokokeilun aiheuttamaan kritiikkiin.

Helsingissä on otettu käyttöön Suomen ensimmäinen nastarengaskielto, jonka rikkomisesta on määrätty 100 euron liikennevirhemaksuja. Kyseessä on kolmen talven mittainen kokeilu, jossa nastoilla ajamista rajoitetaan Lönnrotinkadun läpiajoliikentessä.

Helsingin kaupunki on kampanjoinut kokeilun myötä näkyvästi kitkarenkaiden puolesta, eikä linjaus ole suinkaan miellyttänyt kaikkia. Muun muassa nastavalmistaja Turvanasta kritisoi joulukuussa Helsingin kaupungin rengaslinjauksia väittäen viestintäkampanjaa suoranaiseksi disinformaatioksi. Turvanastan mukaan kaupungin väitteet nastarenkaiden haitoista eivät kestä tieteellistä tarkastelua, sillä ne sivuuttavat nastarenkaissa viime vuosina tapahtuneen kehityksen. Kritiikkiä on sadellut myös muun muassa Autonrengasliitolta. 

Lue myös: Nastarengaskielto voimaan Helsingissä: Tänne ei ole nastoilla asiaa – poliisi valvoo

Kaupunki perustelee kitkarenkaiden hyötyjä

Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen vastasi maanantaina MTV Uutiset Livessä nastarengaskiellon aiheuttamaan kritiikkiin ja perusteli myös kaupungin kantaa kitkojen suosimiseen. Nikusen mukaan kitkarenkaisiin liittyy monia ympäristöhyötyjä. 

– Ensinnäkin ne kuluttavat vähemmän asfalttia ja sen takia syntyy vähemmän katupölyä, joka on usein Helsingissä selvä ilmanlaatuongelma. Lisäksi ne ovat hiljaisempia, eli nastarenkaat pitävät kovempaa melua kuin kitkarenkaat, Nikunen perusteli.

Nikusen mukaan katupöly on merkittävä, terveyshaittojakin aiheuttava ongelma Helsingissä erityisesti keväisin. 

Lue myös: Helsingin nastarengaskielto ei ole toiminut halutulla tavalla – "Yli tuhat kuskia, joille pitäisi määrätä liikennevirhemaksu"

"Laajin tutkimuksemme kieltämättä on 10 vuoden takaa, mutta..."

Mutta perustuvatko nämä väitteet osin vanhentuneeseen tutkimustietoon, kuten asiantuntijat aiemmin kritisoivat? 

Kaupungin ympäristöjohtaja vakuuttaa, että tutkimuksia on tehty laajalla tutkijajoukolla, ja niihin ovat osallistuneet muun muassa Suomen ympäristökeskus, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja HSY. 

– Meidän laajin tutkimuksemme kieltämättä on 10 vuoden takaa, mutta senkin jälkeen on tehty lukuisia tutkimuksia. Ainakin kymmenkunta tuoreempaa tutkimusta tästä aiheesta löytyy. Ne tukevat sitä ensimmäisen perusteellisemman tutkimuksen väittämää, että nastarenkaat aiheuttavat noin puolet katupölystä.

Nikusen mukaan on toki mahdollista, että uusissa nastarenkaissa prosentti ei ole aivan niin iso.

– Joka tapauksessa ne ovat merkittävä katupölylähde, ja me haluamme katupölypitoisuuksia pienentää.

Miten nastarengaskielto on toiminut Helsingin Lönnrotinkadulla? Voiko kielto laajentua muillekin kaduille Helsingissä? Katso Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikusen haastattelu videolta jutun yltä.

Lue myös: Helsingin kitkarengaspakotukselle kritiikkiä alan ammattilaiselta: "En ole nähnyt yhtäkään yksiselitteistä tutkimusta siitä ikinä"

Lisää aiheesta:

Helsingin kaupunki paljasti, kuinka "hyvin" kohuttu nastarengaskielto puriPoliisin nastarengasratsia Helsingissä "meni vähän plörinäksi" – rikkureita oli niin valtavasti, ettei kenellekään voitu antaa liikennevirhemaksuaHelsingin kitkarengaspakotukselle kritiikkiä alan ammattilaiselta: "En ole nähnyt yhtäkään yksiselitteistä tutkimusta siitä ikinä"Nastavalmistaja jyrähtää: Helsingin kaupungin nastarengasväitteet eivät kestä tieteellistä tarkastelua – "Disinformaatiokampanja"Helsingin kaupunki ei luovuta – listasi tukun syitä, miksi nastarenkaat joutaisivat romukoppaanHelsinki harkitsee nastarengaskiellon käyttöönottoa – Yle: Näissä paikoissa kielto voisi olla perusteltu
RenkaatHelsinkiMTV Uutiset LiveAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?