Pitopalvelu varataan yo-juhliin jopa vuosia aiemmin

Koulun päättäjäisjuhlat muuttuvat yhä prameammiksi ja samalla paisuu myös juhliin käytetty rahasumma. Esimerkiksi ylioppilasjuhlissa pitopalvelun käyttö on jo tuiki tavallista, ja monissa juhlayrityksissä onkin myyty ei-oota jo pitkään.

- Varauskirjat ovat olleet täynnä jo useita kuukausia ja ensimmäiset varaukset tulivat jo pari vuotta sitten. Kun vanhempi kirjoittaa niin nuoremmalle jo aiheutetaan paineita ja varataan hänenkin juhlat saman tien, kertoo keittiömestari Ari Välimäki helsinkiläisestä juhlapalvelu Juhla Mintuista.

Pitopalvelua omassa tarjoilussaan käyttää myös F. E. Sillanpään lukiosta Hämeenkyröstä kirjoittanut tuore ylioppilas Ansa Immonen.

- Isoveli pääsi viime vuonna ylioppilaaksi ja nyt käytetään samaa pitopalvelua.

Tarjoiluun helposti pari tuhatta euroa

Juhlien budjetti nousee helposti jopa pariin tuhanteen euroon. Vieraita on tyypillisesti kymmeniä, eivätkä menyytkään ole halvimmasta päästä.

- Ruokatarjoiluun käytetään suurin piirtein 30 euroa hengeltä ja henkilömäärät vaihtelevat tyypillisesti 40-70 välillä, kuvaa Juhla Minttujen Välimäki.

Valkolakin lauantaina päähänsä saavan Ansa Immosen juhliin on tulossa noin 80 vierasta. Tarjoilu on kotijuhlille tyypillistä helposti pelkällä haarukalla syötävää.

- Tarjolla on ainakin kahta ruokaisaa salaattia sekä perinteisiä lihapullia ja lohta, erikoisempana on palvattua peuraa.

Tulevalle ylioppilaalle Ansa Immoselle tulee pitopalveluruuan lisäksi myös kakku leipomosta ja kukkia koristeluun.

- Kakku on sama kuin mitä on tarjolla myös presidentinlinnassa, Ellen Svinhuvudin kakku, koska en halunnut mitään perinteistä kermakakkua. Kukat ja lautasliinat ovat samaa väriä, lähinnä meillä koristellaan kukilla tarjoilupöytä.

Tärkein syy on pito- tai juhlapalvelun helppous.

- Ei haluta stressiä itse. Eikä tarvitse huolehtia kaikesta, kun joka tapauksessa täytyy hoitaa siivous ja muu sellainen, Immonen sanoo.

- Kysyntä kasva koko ajan. Sama tilanne on myös kilpailijoilla, kertoo puolestaan juhlapalveluyrittäjä Välimäki.

Myös Alkolla pieni sesonki

Päättäjäisviikonloppu näkyy luonnollisesti myös Alkon myynnissä. Viestintäpäällikkö Sari Askola kuvaa yo-viikonloppua pieneksi sesongiksi vuoden sesonkien joukossa.

- Viikkotasolla se nostaa litramääräistä myyntiä parisenkymmentä prosenttia. Litroina se tarkoittaa noin 350 000 litraa.

Vapun lailla myös valmistujaisviikonloppu on kuohuviinien aikaa.

- Kuohuviinejä myydään eniten sekä litramääräisesti että suhteellisesti. Niitä menee tämän viikon aikana noin 100 000 litraa enemmän kuin normaalina viikkona.

Varsinkin onnittelumaljana kuohuviinillä ei juuri ole kilpailijoita.

- Jotkut saattavat tietysti käyttää boolia alkoholilla tai ilman, mutta yleisin valinta on varmasti kuohuviini, joko tavallinen tai alkoholiton, viestintäpäällikkö Askola sanoo.

Alkon kävijämäärät painottuvat loppuviikkoon ja hankinnat keskittyvät huomiselle ja erityisesti perjantaille. Vaikka kysyntä on tavallista kovempi, riittää kuohuvaa joka tarpeeseen, Alkosta vakuutetaan.

- Jos joku juoma on loppu, kannattaa siinä vaiheessa nykäistä myyjää hihasta ja kysyä vastaavaa tuotetta. Valikoimat ovat niin laajat, että ihan varmasti sieltä jokaiseen tarpeeseen löytyy sopiva juoma.

Suosituinta on valmistujaisissa on keskihintainen kuohuviini. Jonkin verran menee Askolan mukaan shampanjaakin, mutta sen suhteellinen kasvu myynnistä on selkeästi pienempi.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat