Perintätoimisto markkinaoikeuteen pikavippien perinnästä

Kuluttaja-asiamies puuttuu pikavippien perintään. Perintäyhtiö WestStarin toimintatapa on kuluttaja-asiamiehen mukaan aiheuttanut kuluttajille tarpeettomia perintäkuluja.

Yhtiö on kuluttaja-asiamiehen mukaan saattanut lähettää velallisille jopa seitsemän maksuvaatimusta, ilman perinnän kannalta perusteltua syytä. Näin se on saanut nopeasti kasvatettua velallisen kulut perintälaissa määrättyihin enimmäismääriin.

Kuluttaja-asiamies katsoo, että hyvän perintätavan mukaan velalliselle ei saisi lähettää enempää kuin kaksi maksullista maksuvaatimusta. Sitä useampi karhukirje edistää lähinnä vain perintäyhtiön liiketoimintaa.

Kuluttaja-asiamies vie asian markkinaoikeuteen ja vaatii sitä kieltämään yhtiön toimintatavan ja tehostamaan kieltoa 50 000 euron uhkasakolla. Pikavippiyhtiöiden saatavia perivä WestStar on tähän asti kieltäytynyt muuttamasta käytäntöjään. Kuluttaja-asiamiehen mukaan asiaan olisi tärkeää saada markkinaoikeuden ratkaisu, koska WestStarin tapa toimia on levinnyt perintäalalle laajemminkin.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat