Pentti, 72, joutuu maksamaan tuhansia, ettei olisi vaaraksi liikenteessä: "Keljuttaa hirveästi"

Ikääntyvä autoilija kohtaa paljon uusia haasteita – tällaisia asioita he itse nostavat esiin 3:55
Katso video: Nämä asiat huolettavat ikääntyviä autoilijoita omassa ajokyvyssä.

Pentti Laitinen joutuu maksamaan kaihileikkauksen omasta pussistaan, sillä näkö ei ole riittävän huono julkisella puolella hoidettavaksi, vaikka silmäsairaus aiheuttaakin haittaa arjen tilanteissa. Lääkäri kertoo, mihin leikkauskriteerit perustuvat.

Kolme vuotta sitten tamperelainen Pentti Laitinen, 72, kummasteli joutuessaan suurentamaan tabletiltaan näkyvää tekstiä. Tien päällä ollessa muiden autojen rekisterikilpien merkit eivät enää tahtoneet erottua. Silmissä ilmeni roskan tunnetta.

Laitinen hakeutui ensin terveyskeskukseen lääkärille, joka vahvisti miehen näön heikentyneen. Myöhemmissä tutkimuksissa tarkentui, että silmiin oli iskenyt kaihi. Uudet silmälasit eivät auttaneet oireisiin. Laitista alkoi pelottaa ajaa autolla etenkin aurinkoisella ja pimeällä säällä häikäistymisen sekä hämäränäön heikkenemisen vuoksi.

Ainoa hoitokeino kaihiin on leikkaus, johon Laitinenkin halusi. Alkoi pallottelu julkisen ja yksityisen puolen palveluiden välillä. Yksityisellä puolella lääkärit sanoivat, että leikkaus on ainoa keino saada näkö kuntoon. Kunnallisella puolella leikkauskriteerien ei kuitenkaan nähty täyttyvän, eikä Laitista otettu leikkausjonoon.

Kaihileikkauksen kriteerit julkisella puolella

Julkisella puolella kaihileikkauksen kriteerit perustuvat Käypä hoito -suosituksiin.

Näöntarkkuuden tulee paremmassa silmässä olla kaihin vuoksi 0,5 tai huonompi ajantasaisista silmälaseista huolimatta. Mikäli näöntarkkuus on tätä parempi, huonomman silmän leikkauskriteerinä on kaihin vuoksi heikentynyt 0,3 tai huonompi. Ihmisen normaalinäkö on 1,0.

Silmätautien erikoislääkäri ja Tays Silmäkeskuksen apulaisylilääkäri Marko Kataja kertoo, ettei raja ole kuitenkaan ehdoton. Tärkeintä on arvioida kaihin potilaalle aiheuttama haitta – jos silmäsairaus häiritsee jokapäiväistä elämää, on leikkaus aiheellinen.

– Raja ei ole ehdoton vaan haitta on avainsana.

Katajan mukaan on mahdollista, että yksityisellä sektorilla potilaalle tarjotaan kaihileikkausta ja kirjoitetaan sellaiseen lähete, vaikka julkisen puolen kriteerit eivät täyttyisi. Vaikka ei ole väärin tehdä kaihileikkausta etukäteen, ei julkisessa terveydenhoidossa ole varaa perusteettomiin toimenpiteisiin.

Vuosittain Suomessa tehdään noin 50 000–60 000 kaihileikkausta. Koronaepidemian ja hoitajien työtaistelujen vuoksi hoitojonot ovat venyneet. Tällä hetkellä kiireettömään kaihileikkaukseen pääsee Katajan mukaan puolen vuoden sisällä ja jonotusaika on lyhenemään päin.

Itse leikkaus on nopea operaatio ja hoituu useimmiten päiväkirurgisesti, jolloin potilas pääsee kotiin jo saman päivän aikana. Nykyään kaihileikkaus voidaan tehdä suurelle osalle potilaista molempiin silmiin samalla kertaa.

Näkökyvyn heikkeneminen pelottaa liikenteessä

Kaihin edetessä näkökyky huononee.

Pentti Laitista näkökyvyn heikentyminen kauhistuttaa etenkin autoilun kannalta. Hän ei haluaisi joutua liikenneonnettomuuteen, muttei myöskään supistaa elämänpiiriään. Eläkepäivät eivät tarkoita pelkkää kotona makoilua: on mökkiä, harrastuksia, ystäviä ja hyväntekeväisyystoimintaa.

Kun julkisella puolella leikkausjonoon ei huolittu useista yrityksistä huolimatta, päätyi Laitinen kustantamaan toimenpiteen omasta pussistaan. Hintaa viikon päästä koittavalle kaihileikkaukselle tulee noin 4000 euroa.

– Menen yksityiselle puolelle leikkaukseen, kun ei muualle päässyt. En halua aiheuttaa kolareita minusta riippumattomasta syystä. Jos en näe, on huono väistää, Laitinen luonnehtii.

– Onhan se sellainen summa, että keljuttaa hirveästi. Sitten ajattelen, että kun on pakko, niin on pakko. Pärjäisin kai, jos lopettaisin autoilun kokonaan, mutta kun se ei onnistu.

Liikenteen lisäksi näkökyvyn heikkeneminen voi aiheuttaa kaatumisia, väärinymmärryksiä sekä muuta haittaa elämälle. Laitinen kertoo, ettei ole vuoteen lukenut kirjaa. Kaupassa tuotteiden hintoja ei tahdo nähdä – saati sitä, onko ostoaikeen kohteena oleva ruoka laktoositon.

Laitinen ajattelee, että ajoissa tehty kaihileikkaus ei ole pelkkä turvallisuuskysymys vaan myös elämänlaatuun vaikuttava asia. Elämän viimeisinä vuosina tehtynä operaatio ei ehdi kauaa ilahduttaa.

Videolla kerrotaan, miten ikääntyvä autoilija voi hankkia lisävuosia ratin takana. Juttu jatkuu videon alla.

Näillä keinoilla ikääntyvä autoilija voi hankkia lisävuosia ratin takana 6:40
KATSO VIDEO: Näillä keinoilla ikääntyvä autoilija voi hankkia lisävuosia ratin takana.

Suomessa kaihi sokeuttaa harvoin

Kaihi on maailmanlaajuisesti yleisin syy sokeutumiseen, mutta Suomessa kaihin aiheuttama pysyvä sokeus on harvinaista.

Katajan mukaan kaihipotilaat ovat Suomessa keskimäärin oikeaan aikaan liikkeellä. Harvoin kukaan haluaa kaihileikkaukseen liian aikaisin, mutta toisinaan käy niin, että sairaus on ehtinyt viedä lähes koko näkökyvyn.

Optikon, silmälääkärin tai yleislääkärin pakeille kannattaa hakeutua, mikäli näkö alkaa huonota pikkuhiljaa kuukausien aikana.

Jos muutokset ilmenevät viikoissa tai näkee kuvavääristymiä, tulisi tutkimuksiin hakeutua nopeasti. Tällöin syynä saattaa olla silmänpohjan ikärappeuma, joka voi aiheuttaa pysyvän näkövamman.

Katso videolta, miten silmälasit puhdistetaan astianpesuaineella.

Näin silmälasit pitää puhdistaa, jos käytät astianpesuainetta 0:59
Näin silmälasit pitää puhdistaa, jos käytät astianpesuainetta.

Lue myös:

    Uusimmat