Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Parasta vastinetta suomalaisten rahoille? Vuoden auton titteli ensimmäistä kertaa Skodalle

0:34Skoda Kamiq on Vuoden auto Suomessa 2020Skoda Kamiq on Vuoden auto Suomessa 2020.Auto- ja liikennetoimittajat ry
Julkaistu 09.12.2019 16:58

Ville Järveläinen

Vuoden tärkeimpänä autouutuutena palkittiin huomattavalla äänienemmistöllä Skoda Kamiq. Kärkikolmikon täydensivät Toyota Corolla ja Mazda 3.

Skoda ei ole maassamme nauttimastaan suosiosta huolimatta koskaan onnistunut pokkaamaan Vuoden auto Suomessa -kilpailun voittoa. Ennen kuin nyt.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kuudetta kertaa järjestämän kilpailun voittoon ylsi tänä vuonna huomattavalla äänienemmistöllä tsekkimerkin pienin katumaasturi Kamiq.

Näin voitto ratkesi

Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki 35 uutta automallia, jotka olivat tulleet markkinoille marraskuun 2018 ja lokakuun 2019 välisenä aikana.

Kilpailun tuomareina toimivat autotoimittajat pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun.

Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.

Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.

Selvä ykkönen

Tarkastuslaskentojen jälkeen selväksi voittajaksi nousi Skodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää varsin suurena.

Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköinen e-tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan äänestyksessä ratkaissut, sillä tärkeimpänä valintaperusteena oli rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.

Kamiq tarjoaa Scalan tapaan enemmän tilaa kuin ensinäkemältä ehkä voisi kuvitella. Tästä on kiittäminen pitkää akseliväliä, joka on Kamiqissa yli 2,6 metriä – ja jopa enemmän kuin luokkaa isommassa Karoqissa.

Näin voittajaa kehuttiin

Kamiqin voitto irtosi tuomariston arvioiden perusteella järkevyydellä, tilavuudella, hyvällä ajettavuudella ja yleisellä räiskymättömyydellä. "Lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin" vastaavan Kamiqin hinnan ja ominaisuuksien kerrottiin yhdistyvän kiinnostavalla tavalla.

Ilmeisesti myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti tuomaristoa, sillä voittajan kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Skoda Scala löytyy ”vasta” sijalta viisi.

Kilpailun lopputulokset

  1. Skoda Kamiq (130 pistettä)
  2. Toyota Corolla (97)
  3. Mazda 3 (94)
  4. Peugeot 208 (93)
  5. Skoda Scala (90)
  6. Renault Clio (87)
  7. Audi e-tron (84)

Aiempien vuosien voittajat

  • 2019 Ford Focus
  • 2018 Seat Ibiza
  • 2017 Volvo S90 / V90
  • 2016 Opel Astra
  • 2015 Volkswagen Passat

Lähde: Auto- ja liikennetoimittajat, Skoda

Lue myös: Tämä jenkkiauto valittiin Tanskassa vuoden parhaaksi – Suomessa ei mahtunut edes seitsemän kovimman joukkoon

Lisää aiheesta:

Tässä on vuoden merkittävin autouutuus Suomessa – yleisön suosikiksi nousi tyystin toisenlainen malliSuomen paras auto on valittu – Skodalle puhdas hattutemppuMikä auto tarjoaa eniten vastinetta suomalaisten rahoille? Tässä kuusi parastaVuoden auto Suomessa 2021 on Skoda Octavia – kakkoseksi ylsi toisen suosikkimerkin täyssähköautoTässä 6 autouutuutta, joiden ostamista tuskin joutuu katumaan: "Valitsee näistä minkä tahansa, niin kyseessä on pätevä auto"Mikä auto tarjoaa parasta vastinetta suomalaisten rahoille? Vuoden auto -finalistit ovat selvillä
AutotSkodaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää

  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?