Skoda Scala saapuu haastamaan emokonserninsa syömähampaana tunnetun Volkswagen Golfin sekä vuoden parhaaksi autoksi Suomessa valitun Ford Focuksen.
Rapidin seuraajaksi piirretty Skoda Scala hämmentää autouutuuksien pakkaa, sillä se sijoittuu sarjassaan uuteen kokoluokkaan. Scala saa myös esitellä VW-konsernin monia uusimpia ja premium-luokista tuttuja teknisiä kykyjä. Designissakin on selvästi nähty vaivaa aikaisempaa enemmän.
Scala on ensimmäinen Volkswagen-konsernin skaalautuvalle MQB A0 -alustalle rakennettu Skoda. Samaa alustaa käyttävät Volkswagen Polo sekä katumaasturit Seat Arona ja tuleva Skoda Kamiq. Veljessarjan ei pidä antaa hämätä. Paperilla Scala on viisiovinen hatchback, mutta käytännössä tilat vastaavat perheluokan puolifarmaria Fabian ja Octavian välissä. Akseliväli on 2,649 metriä ja korin pituus 4,362 metriä. Tavaratilaakin on lähes yhtä paljon kuin Audi A4:ssä, sillä perusasennossa takaluukku vetää 467 litraa, ja takapenkit alhaalla koko kasvaa 1 410 litraan.
Scala tulee äärimmäiseen tiukasti kilpailtuun markkinaan, jossa sen haastajia ovat esimerkiksi Ford Focus, Toyota Corolla, Kia Ceed, Opel Astra ja Hyundai i30, oman konsernin valmistamaa Volkswagen Golfia unohtamatta.
Varustetasoja on kolme ja parhaassa Style-versiossa on esimerkiksi jatkuva online-yhteys, digitaalinen mittaristo ja 9,2-tuumainen puhetta ja kosketusta totteleva näyttö. Sen kautta autoon voi myös ostaa lisää sovelluksia esimerkiksi etäkäyttöön. Puheohjaus ymmärtää lauseita, opastaa määränpäähän, toistaa suosikkimusiikkia ja kirjoittaa saneltuja tekstiviestejä.


