Koko V6-hybridimoottorien aikakauden F1-sarjaa dominoinut Mercedes joutui hillitsemään hevosiaan koko kauden 2014 ajan, jotta asia ei paljastuisi kilpailijoille ja päättäjille liian aikaisin, kertoo tiimin entinen tekninen johtaja Paddy Lowe.
Mercedes osoitti mahtinsa nopeasti sarjan siirtyessä 1,6-litraisiin turbohybrideihin vuonna 2014. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ratkoivat sen jälkeen mestaruudet keskenään, mutta todellisuudessa saksalaisbrittiläinen talli olisi halutessaan voinut murskata haastajansa vieläkin rumemmin.
LUE MYÖS: Red Bull aloittamassa isot kaappaukset Mercedekseltä? Aiempi epäonni kääntymässä F1-haastajatiimin eduksi
Aikakauden alussa Red Bull kärsi valtavasti Renault'n voimayksiköiden epäluotettavuudesta, ja Ferrari jäi tuttuun tyyliinsä täysin telineisiin ison murroksen hetkellä. Palkintopallilla juhli lähinnä Valtteri Bottaksen edustama Williams, joka hyötyi niin ikään valtavasti Mercedeksen moottoritehoista.
Mercedeksen entinen tekninen johtaja Paddy Lowe kertoo Beyond the Grid -podcastin haastattelussa, että talli itse asiassa piilotteli vauhtiaan muilta liki pitäen koko kauden 2014, jotta jättimäinen etumatka ei aiheuttaisi muutoksia uuden aikakauden moottoreihin.
– Bernie (Ecclestone) kulki ympäriinsä hokien, että tämä on painajaismaista ja nämä moottorit ovat kamalia. Ajattelimme, että jos Mercedes näyttäisi naurettavan hyvältä, sille tehtäisiin jotain, Lowe paljastaa.

