Pääsiäinen tärkeä myyntisesonki kaupalle

Pääsiäisen ajasta on kasvanut kaupan neljänneksi merkittävin myyntisesonki joulun ja suurten alennusmyyntien jälkeen.

Elintarvikekauppa

Suomalaisten pääsiäiskori täyttyy pääsiäisen alla muun muassa lampaasta ja suklaasta. Kauppiaiden herkku muodostuu puolestaan pääsiäisen ajan kokonaismyynnistä.

- Siitä tulee arviolta 70 miljoonaa euroa koko kaupalle. Kyseessä on varsin lyhyt, mutta merkittävä sesonki kaupalle, kertoo toimitusjohtaja Guy Wires Kaupan keskusliitosta.

Kaupan sesongit ja lisämyynti menevät seuraavasti:

1. joulu , 700 miljoonaa euroa
2. jouluale, 160 miljoonaa euroa
3. kesäale, 100 miljoonaa euroa
4. pääsiäinen, 70 miljoonaa euroa
5. äitienpäivä, 60 miljoonaa euroa
6. isänpäivä, 40 miljoonaa euroa
7. vappu, 30 miljoonaa euroa

Päivittäistavarakaupalle pääsiäinen on erityisen tärkeä, sillä lähes kaikki ostoseurot kulutetaan ruokaan. Herkkujen ohella kaupaksi käyvät erityisesti kukat, joiden myynti kolminkertaistuu pääsiäisviikolla.

Kiirastorstai on kasvanut hyvin vilkkaaksi yksittäiseksi kauppapäiväksi. Sen ohi menevät vain muutamat joulunaluspäivät. Tosin myös pääsiäisostoksia tehdään useina päivinä.

(MTV3)

(Talousuutiset 08.04.2004)

Lue myös:

    Uusimmat