Mainos

Ota saunasta kaikki irti – hyvinvoinnin asiantuntija ja himosaunoja neuvoo

Hyvinvointiin erikoistunut esikoiskirjailija ja himosaunoja Hanna Skyttä neuvoo, missä järjestyksessä kannattaa saunoa, jotta lämpimistä löylyistä saa kaiken irti.

– Monia asioita ei tehdä oikein tai väärin, mutta ne voi tehdä paremmin, vinkkaa kovaksi saunojaksi tunnustautuva hyvinvointiasiantuntija ja esikoiskirjailija Hanna Skyttä. Skytän kirjoittama Detox-kirja sisältää ohjeita heille, jotka haluavat ottaa saunomisesta kaikki hyödyt irti.

Sauno tässä järjestyksessä

1. Puhdista iho ja kuivaa se, jotta hikoilisit paremmin. Muista pestä myös hiukset!

2. Löylyttele pikaisesti. Kuori vielä lämmin iho.

3. Levitä iholle suojaava voide – muista erityisesti kasvot.

4. Levitä pestyihin hiuksiin lämpöä kestävä hoito tai kiedo niiden ympärille pyyhe lisälöylyjen ajaksi.

5. Nauti saunassa jalkakylvystä.

6. Vihdo!

7. Lopetettuasi saunomisen peseydy hyvin.

– Saunan lämpö tehostaa aineenvaihduntaa ja verenkieroa. Jos menet löylyihin peseytymättä, ihollesi vaikka ympäristöstä kertyneet haitta-aineet imeytyvät paremmin elimistöösi ja niiden vaikutus tehostuu, Skyttä muistuttaa.

Koivu, saunojan paras kaveri

Koivu, pohjoisen puu, on yksi Hanna Skytän suosimia luonnon antimia.

– Se parantaa sisäisesti ja ulkoisesti.

Sen lisäksi, että koivu vihdan muodossa on kovan saunojan mieleen ja tekee kokemuksesta autenttisen, irrottaa vihtominen likaa ja lisää hikoilua. Koivuvihdan käyttäminen poistaa nesteitä ja vähentää selluliittia ja alentaa kansanuskomuksien mukaan myös verenpainetta.

Mutta nämä eivät ole ainoita syitä, miksi koivu on Skytän mieleen: Koivusokeri, eli ksylitoli, ehkäisee kariesta ja ruoanlaitossa yrttien tapaan käytetyissä koivun silmuissa ja hiirenkorvissa on paljon kivennäis- ja hivenaineita.

– Myös pakurikääpä tulee koivusta. Siinä on paljon antioksidantteja. Koivulla on siis hyvin paljon erilaisia vaikutuksia elimistöön ja vaikutuskykyyn. Pakurikääpää voi käyttää teenä, mutta ulkoisesti se ehkäisee esimerkiksi auringon tai ikääntymisen aiheuttamia maksaläiskiä, Skyttä selittää.


Muistathan, että nauttiaksesi saunan terveysvaikutuksista usein, sinun pitää olla perusterve! Tästä muistuttaa myös Skyttä kirjassaan.


Lue myös:


AVA / Jenni Junkala

Kuvat: Getty Images

Lähteet:
Hanna Skyttä: Detox (Gummerus)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.