Ostitko älypuhelimen? Varo yllättäviä datamaksuja

Yllättävän isot kännykkälaskut ovat hämmentäneet älypuhelinten uusia käyttäjiä. Erityisesti eri päivityksistä johtuvat yllättävän suuret datasiirtomaksut ovat lisääntyneet.

Moni onkin ollut yhteydessä asiasta viime aikoina Kuluttajavirastoon.

– Kaikki kuluttajat eivät tunne puhelimiensa ominaisuuksia tai tiedä, mitkä palvelut vaativat datayhteyttä. On paljon ihmisiä, jotka ovat tottuneet vain tekstaamaan ja soittamaan, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.

Ota selvää puhelimen ominaisuuksista ja asetuksista

Erityisen ongelmallisia ovat asetukset, jotka sallivat puhelimen hakevan itsestään päivityksiä eri ohjelmiin, joita kuluttaja ei välttämättä edes käytä.

Toinen vaaran paikka on tuntemattomat pikakuvakkeet. Eri logojen takana olevat kaupat, yhteisöpalvelut ja muut sovellukset eivät välttämättä ole kaikille tuttuja.

– Lähdetään vähän kokeilemaan kaikkia nappeja, ja yllätyksenä voi tulla datasiirtokuluja. Lapset ainakin kokeilevat, Ojäjärvi sanoo.

Yhdessä tapauksessa lapsi oli aiheuttanut napin painalluksella Nokian Ovi-palvelusta yli 400 euron laskun vanhemmilleen.

Ojajärvi suositteleekin tutustumaan puhelimeen kunnolla, oli se sitten oma tai lapsen.

– Kannattaa tutkia puhelinta ja lukea käyttöohjetta, ja sitten vaikka marssia myymälään ja yrittää kysyä lisää tietoja. Kannattaa kertoa operaattorille, minkä verran nettiä aikoo käyttää puhelimellaan ja kysyä sopivaa datapakettia.

Myyjän pitäisi varoitella

Vaikka kuluttajilta vaaditaan nykyään yhä enemmän älypuhelimien tuntemusta, pitäisi Ojajärven mielestä myyjän osata käydä läpi esimerkiksi asetukset asiakkaan kanssa myyntitilanteessa.

– Kyllä myyjän pitäisi varoitella. Suosittelisin, että ongelmien välttämiseksi tällaiset yllättävät asiat käytäisiin myyntitilanteessa läpi.

Lue myös:

    Uusimmat