Orjatyötä ja lapsityövoimaa - harvan suklaapatukan alkuperästä voi olla varma

Kaupan hyllyillä on tarjolla vain yksittäisiä Suomessa valmistettuja suklaita, joissa on sertifikaattimerkki. Esimerkiksi Fazerilla ei ole lainkaan sertifioituja tuotteita. Sertifikaatilla pyritään varmistamaan, että kaakao on tuotettu kestävästi ilman lapsityövoimaa.

Suomalainen suklaa laahaa kestävän kehityksen jäljessä, kertoo kansalaisjärjestö Finnwatch. Kun maailmalla esimerkiksi Nestle on sertifioinut jo kokonaisia osia suklaatuotannostaan, Suomen suklaavalmistajat ovat lähtökuopissa, sanoo toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.

Suurimmat ongelmat kaakaoviljelyssä liittyvät köyhyyteen, joka ajaa lapsia peltotöihin ja jopa orjiksi. Sertifikaateissa on eroja, mutta ne pyrkivät varmistamaan, että kaakao on tuotettu kestävästi eikä sen taustalta löydy esimerkiksi lapsityövoimaa.

Fazer ei sertifioi

Suomen suurimmalla suklaavalmistajalla Fazerilla ei ole lainkaan sertifioituja tuotteita. Yhtiö kuitenkin kertoo, että tänä vuonna sen ostamasta kaakaosta noin 30 prosenttia on vastuullisesti tuotettua. Tavoitteena on, että vuoteen 2017 mennessä kaikki yrityksen käyttämä kaakao on vastuullisesti tuotettua. Tarkoitus on kasvattaa ostomääriä 10-15 prosentilla vuosittain.

Vartiala ihmettelee, miksi Fazer odottaa vuoteen 2017, kun tarjolla on sertifikaatteja, jotka voisi ottaa käyttöön heti ja päästä asiassa jo huomattavasti eteenpäin.

– Jos yritys ei käytä sertifikaattia, ollaan yrityksen oman ilmoituksen varassa. Kukaan ei vahvista, että se käyttää sertifioitua kaakaota, hän sanoo.

Miten päästä alkulähteille?

Fazer Makeisten toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo, että yritys ei ole halunnut mennä minkään sertifikaatin taakse, vaan tarkoitus on jäljittää kaakaon alkuperä vielä syvemmin. Nykyiset sertifikaatit eivät Lindbladin mielestä takaa tarpeeksi hyvää jäljitettävyyttä, vaikka nopein ratkaisu olisi päätyä niistä yhteen.

Fazer haluaa vielä tutkia erilaisia vaihtoehtoja ja varmistaa itselleen parhaat yhteistyökumppanit, jotta hankintaketjun vastuullisuudesta voidaan olla täysin varmoja. Lindblad uskoo, että tarjonta paranee ja laajenee.

– Sillä on merkitystä, kuinka monen välikäden kautta kaakao tulee ja millainen koko putki matkalla on. Tässä on eroja eri toimittajien välillä, hän sanoo.

Fazer on mukana kehittämässä kaakaolle eurooppalaista vastuullisuus- ja jäljitettävyysstandardia, jonka valmistuminen vie vielä joitakin vuosia.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat