Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
9:30Erityislapset tavallisissa luokissa - miten saadaan sujumaan?Videolla keskustellaan siitä, miten koulunkäynti saataisiin sujumaan, kun erityislapset on sijoitettu tavallisiin luokkiin.
Julkaistu 05.08.2019 07:18
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Monet muistavat nuoruutensa koululuokista maailman, jossa seiskan ja kasin oppilaat olivat suurin joukko, ja vain muutamat oppilaat saivat parempia tai huonompia arvosanoja. Opettajien mukaan tuo maailma on historiaa ainakin joissain peruskouluissa.

Osa oppilaista on aiempaa kiltimpiä ja opettajat antavat parempia numeroita jopa vähemmällä työllä kuin aiemmin. Osa oppilaista pystyy hädin tuskin seuraamaan opetusta. 

Nykypäivän koululaiset ovat jakautuneet kahteen ääripäähän: yhdessä päässä ovat ne, jotka ovat aiempaa kiltempiä, joilla on paremmat suhteet vanhempiinsa kuin aiemmilla sukupolvilla ja joilla on aiempaa enemmän rahaa käytettävissään.

Toisessa päässä ovat ne, joilla menee entistä huonommin – joiden elämässä ei ole välittävää aikuista ja joilla ei ole rahaa juuri mihinkään. Tämän on huomannut helsinkiläinen opettaja Minna.*

– Omassa nuoruudessani oli hienoa, jos pystyi näyttämään, että elää "kuin aikuinen" eli käy töissä, on seurustelukumppani tai käyttää päihteitä. Nykyään nuoret eivät pidä nopeaa itsenäistymistä tavoittelemisen arvoisena. Nuorten ja vanhempien suhteet vaikuttavat läheisemmiltä kuin ennen, he ovat tottuneet siihen, että heidän kanssaan neuvotellaan asioista, Minna kuvailee nuoria.

– Osalla taas ei tunnu olevan elämässään oikein ketään välittävää, vastuullista aikuista, eikä varaa juuri mihinkään. Nuorten välillä on valtavat erot, Minna sanoo.

”Tasaisen seiskan oppilaita on vähän”

Erot näkyvät myös oppimistuloksissa. Siinä missä osa oppilaista tähtää jo yläasteella kunnianhimoisesti kohti unelma-ammattiaan, myös oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt ovat luokissa arkipäivää.

Opettajat avautuvat nykykoulun ongelmista: Osa oppilaista aiempaa kiltimpiä, osalla menee entistä huonommin – ”Annamme koko ajan parempia numeroita, vaikka taidot ovat heikentyneet”


Seiskan oppilaita ei Minnan luokissa juuri näy.

– Koe- tai muiden suoritusten numerot eivät noudata lähimainkaan Gaussin käyrää. Toinen puoli oppilaista saa vitosia ja kutosia, toinen puoli kaseja ja kiitettäviä. Tasaisen seiskan oppilaita on vähän.

– Oppimistuloksissa on tapahtunut inflaatiotakin. Koko ajan me annamme parempia numeroita, vaikka taidot ovat pääasiassa heikentyneet. Mutta kyllä ne aivan huiput nuoret olisivat ennenkin olleet huippuja. 

Valtava kirjo

Minna uskoo, että yksi syy jakautumiseen on niin sanotussa inkluusiossa. Inklusiivisessa opetuksessa erityisoppilaat siirtyivät tavallisiin luokkiin. Sen alkuperäinen tarkoitus oli, että erityisopettajat siirtyisivät luokkiin tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa.

Todellisuudessa monella paikkakunnalla pienryhmät vain lakkautettiin ilman, että erityisoppilas saisi tavallisessa luokassa tarvitsemaansa tukea.

Myös raumalainen erityisopettaja Mea Nordberg uskoo inkluusion olevan syy sen takana, että ääripäät korostuvat luokissa.

– Ennen oli selkeästi saman tasoista porukkaa samassa luokassa. Nyt oppilaiden kirjo yhdessä luokassa on ihan valtava. Mennään todella heikoista oppilaista todella osaaviin. Kaikki ovat samassa tilassa, siellä on yksi opettaja ja kaikkien pitäisi saada juuri sitä oman tasoista opetustaan, Nordberg selittää.

”Pienempiin levoton käytös tarttuu, isommista tulee helposti alisuoriutujia”

Nordberg antaa käytännön esimerkin oppitunnilta.

– Luokassa on lapsia, jotka ovat olleet Suomessa esimerkiksi vuoden ja jotka eivät vielä osaa suomen kieltä – eiväthän he mitenkään pysy mukana vaikka yläkoulun fysiikan tunnilla. Samassa luokassa on ADHD-diagnoosin saaneita, jotka ovat äärimmäisen levottomia ja herkkiä kaikille ärsykkeille, he eivät pysty keskittymään, jos luokassa on liika ärsykkeitä: puhetta, kolahduksia, levottomuutta.

AOP, luokka, luokkahuone, kouluimago images / imagebroker/ All Over Press

– Ja sitten on ne äärettömän hyvät, jotka haluavat oppia enemmän ja syvemmin jostain tietystä asiasta. Opettajan tulisi arvioida jokainen oppilas yksilönä, ja tähän ei opettajalla ole mitenkään aikaa.

Inkluusio vaikuttaa luonnollisesti myös niihin oppilaisiin, jotka eivät erityisopetusta tarvitse.

– Kyllähän se häsääminen vie voimia myös muilta oppilailta. Pienempiin se levoton käytös tarttuu ja isommista tulee helposti alisuoriutujia, kun muutama erityisoppilas vie niin kovasti opettajan aikaa.

Eriarvoistaa oppilaita, kouluja ja kuntia

Ajatuksena inkluusio on Nordbergin mukaan hyvä, mutta tapa, jolla se on toteutettu, on oppilaita, kouluja ja kuntia eriarvoistava. Se kuormittaa sekä oppilaita että opettajia.

– On teoriassa äärettömän hieno ja hyvä asia, että ollaan kaikki yhdessä ja opetellaan ymmärtämään erilaisuutta, mutta jos erityisoppilas laitetaan isoon ryhmään ilman tukea, jota hän tarvitsee, se on ihan heitteillejättöä.

Lue myös: "Kun kerron olevani opettaja, minulle toivotetaan voimia" – OAJ toivoo opettajille arvonpalautusta ja suurempaa palkkakuittia

Uhkana on, että niissä kouluissa, joissa erityisoppilaita ei juuri ole ja niissä kunnissa, jotka käyttävät koulutukseen enemmän rahaa, oppilaat menestyvät muita huomattavasti paremmin.

– Olen itse Raumalta, meillä on pienryhmät ja oppilaamme voivat hyvin. Kyllähän meidän oppilaamme saavat ihan eri lailla opetusta kuin naapurikunnissa, joissa pienryhmät on lakkautettu ja joissa erityisoppilaat on laitettu isoihin opetusryhmiin, Nordberg sanoo.

Koulutuksesta lähtenyt satoja miljoonia

Minna ja Nordberg ovat yksimielisiä siitä, miten tilanteeseen voisi puuttua. Opettajien asiantuntijuutta pitäisi käyttää hyödyksi siinä, miten opetusta kehitetään, ja opetukseen pitäisi kohdentaa enemmän valtion rahaa kunnallisen rahoituksen sijasta.

– Opettajan kannalta on surullista, että tiedämme, mitä meidän pitäisi tehdä, mutta meille ei anneta aikaa tai resursseja niin, että olisi aikaa oppilaalle. Meidän pitäisi joka päivä kohdata jokainen oppilas, mutta kirjo on nyt niin valtava, että meillä ei riitä siihen aika, Nordberg kiteyttää.

– Meiltä on lähtenyt satoja miljoonia koulutuksesta viimeisen hallituskauden aikana. Kyllähän se väkisin näkyy opetuksen laadussa.

Jos tilanne ei muutu, Nordberg uskoo eriarvoisuuskehityksen jatkuvan.

– Joulukuun alussa tulevat seuraavat Pisa-tulokset, ne antavat taas osviittaa suomalaisen peruskoulun tasosta. Suomessa ei enää käy niin paljoa ihmisiä katsomassa hienoa koulutuslaitosta kuin muutamia vuosia sitten. Olemme rappeuttaneet sitä vähän liikaa.

*Minnan nimi on muutettu.

Lisää aiheesta:

Luokalle jääneiden lasten määrä ei enää vähene – osa kolmannelle siirtyvistä ei välttämättä osaa lukea edes sanojaVain joka kuudes kuutosluokkainen osaa äidinkieltä hyvin – "Äärimmäisen huolestuttavaa"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä Psykiatrisia lähetteitä, koulupudokkaita, lastensuojelun ruuhkautumista – korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmiaOvatko viimeiset kaksi kouluviikkoa pelkkää käsienpesua? Lähiopetuksen jatkuminen hirvittää 1. luokan opettajaa: "Tämä on ihmiskoe"Pitkän uran tehneen lehtorin synkkä tuomio nykynuorista: "Vanhemmat hyysäävät ja lukioon tullaan ilman pohjatietoja – monella ei ole unelmia mistään"
KoulutusLapsetTasa-arvoKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koulutus
  • 2.11.06:56
    Orpon hallitus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • 31.10.07:45
    Ilmastonmuutos

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • 31.10.07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • 28.10.15:43
    SDP

    SDP:n helsinkiläisvaltuutettu on liioitellut koulutustaan – ”En sano, että minulla on joku roskistutkinto”

  • 24.10.22:32
    Opiskelu

    "Maailman onnellisin opiskelija" – Oulun yliopistossa ainutlaatuista kurssitarjontaa