Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sähköauto nyt kultakaivos taksiyrittäjälle? Näin hallituksen toimenpiteet vaikuttavat taksi- ja kuljetusalaan

5:22Onko sähköauto kultakaivos taksiyrittäjälle? Näin hallituksen toimenpiteet näkyvät taksi- ja kuljetusalalla hyvässä ja pahassaOnko sähköauto kultakaivos taksiyrittäjälle? Näin hallituksen toimenpiteet näkyvät taksi- ja kuljetusalalla hyvässä ja pahassa.
Julkaistu 12.04.2022 18:02

Ville Järveläinen

Sekä taksi- että kuljetusalalla eletään tällä hetkellä vaikeita aikoja. Polttoaineiden hintojen nousun vuoksi osalla yrityksistä on nyt niin sanotusti pää pölkyllä. Asiantuntijat vierailivat Uutisaamussa kertomassa, mikä on tilanne juuri nyt.

Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sekä Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen vierailivat tiistaina Maikkarin Uutisaamussa keskustelemassa muun muassa polttoaineiden hinnoista.

Vehmanen kertoi, että polttoaineiden hinnannousu tulee vaikuttamaan kaikkiin, koska Suomi on valtavan pitkien välimatkojen maa. Tilanne on kirpaissut erityisesti kuljetusalan yrityksiä, sillä joidenkin kohdalla polttoaineiden nykyiset hinnat ovat tehneet liiketoiminnasta jopa täysin kannattamatonta.

– Monet yritykset ovat suuressa konkurssiuhassa. Suuri vaikutus on myös kaikkiin yrityksiin, jotka ostavat kuljetuspalveluita, Vehmanen totesi.

Lue myös: "Kustannukset ovat karanneet taivaisiin" – osa taksifirmoista tasapainoilee ohuella nuoralla, hintoja jouduttu jo nostamaan

Myös taksiyrityksissä eletään kovia aikoja. Koskinen huomauttaa, että polttoaineen osuus on tavallisesti noin kahdeksan prosenttia taksiyrityksen kuluista.

– Taksiyrittäjähän ei saa rahaa mistään muualta kuin taksin käyttäjiltä. Jos kulut kasvavat, niin loogista on, että silloin kuluttajalta pitää saada pikkuisen enemmän rahaa, jotta pystytään ne kulut peittämään, Koskinen vastaa kysymykseen siitä, heijastuuko polttoaineiden hintojen nousu myös kyytien hintoihin.

Koskisen mukaan Taksiliitossa ei sen erityisemmin seurata matkojen hintoja.

– Jokainen yrittäjä itse päättää omat hintansa, mutta se on selvää, että kun kustannukset nousevat, niin jostain se raha on saatava.

"Merkittävällä osalla ei ole tällaisia klausuuleja"

02mtv uutiset_huomenta suomi_maaliskuu2023_16x9

Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana. 

Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12. 

Ohjelma on katsottavissa myös  MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä. 

Mikseivät kuljetusalan yritykset siirrä kohonneita polttoainekustannuksia asiakkaille, kuten taksialalla tehdään? Vehmasen mukaan kysymys on hyvä, mutta siihen on myös selkeä vastaus.

– Tämä johtuu siitä, että raskaassa liikenteessä merkittävällä osalla yrityksistä ei ole tällaisia klausuuleja, Vehmanen sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei monienkaan kuljetusyritysten sopimuksissa ole varauduttu näin merkittäviin hintamuutoksiin, vaan hinta on määräytynyt sopimusta tehdessä. Lisäksi sopimukset ovat monesti pitkiä, joten tällaisia ehtoja ei ole mahdollista saada heti voimaan.

– Se on tämän kriisin perussyy, Koskinen täräyttää.

Lue myös: Suomalainen taksifirma hankki kiinalaisia Maxus-sähköautoja – "Pääsevät jonon ohi"

Onko sähköauto nyt kultakaivos taksiyrittäjälle? Mitä ongelmia sähköautojen yleistymiseen käyttöön liittyy taksiliikenteessä? Entä mitä tarkoittaa tiheään julkisuudessa pyöritelty termi jakeluvelvoite ja kuinka paljon sen alentaminen vaikuttaa esimerkiksi dieselin pumppuhintoihin? Vehmanen ja Koskinen kertovat videolla myös sen, millaisia seurauksia hallituksen tekemällä sadan miljoonan euron vuosittaisella leikkauksella on tieliikenteen uusiin investointeihin.

Lisää aiheesta:

Kyydeissä villejäkin hintaeroja – taksiyrittäjät muistuttavat: "Jos ruotsalaiselta joku yrittää huijata...""Kustannukset ovat karanneet taivaisiin" – osa taksifirmoista tasapainoilee ohuella nuoralla, hintoja jouduttu jo nostamaanAmmattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"Taksiliiton pomolta kovia sanoja parjatusta taksilain uudistuksesta: "Harmaalle taloudelle on avattu ovia varsin voimakkaasti"
PolttoaineSähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetTaksitRaskas liikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 30.10.13:35
    Teboil

    MTV:lle vahvistus: Teboil myydään

  • 29.10.17:37
    Teboil

    HS: SEO on kiinnostunut neuvottelemaan Teboil-kauppiaiden kanssa

  • 27.10.13:50
    Neste

    Neste vakuuttaa: Suomessa riittää polttoainetta

  • 25.10.21:51
    Teboil

    Teboil kommentoi kohua: "Saattaa esiintyä viiveitä"

  • 25.10.13:57
    Teboil

    Teboil-kriisiin tukipaketti avuksi? Näin vastaa pääministeri Orpo