"Kustannukset ovat karanneet taivaisiin" – osa taksifirmoista tasapainoilee ohuella nuoralla, hintoja jouduttu jo nostamaan

Hätähuuto kuljetusyrittäjiltä: Dieselin hinnan nousu voi hävittää tuotteita kauppojen hyllyiltä 1:55
KATSO MYÖS: Kuljetusyrittäjien hätähuuto! Dieselin hinnannousu voi hävittää tuotteita kauppojen hyllyiltä.

Ukrainan sodan aiheuttama kasvu polttoaineiden hinnoissa asettaa korotuspainetta myös taksikyytien hintoihin. Taksi Helsinki nosti hintojaan jo tänään torstaina. Liikaa ei voi hintoja kuitenkaan nostaa, koska kaikkein kannattamattominta toimintaa on tyhjällä autolla ajaminen. Taksialan ahdinko on vasta hiljattain ollut lievenemään päin koronarajoitusten poistuttua.

Taksi Helsinki otti tänään torstaina käyttöön uudet ja aiempaa korkeammat hinnat. Yhtiön sivuilla julkaistun tiedotteen mukaan muun muassa polttoainekustannusten kasvusta johtuva muutos koskee maanantain ja lauantain välisenä aikana päivällä tehtyjä 1–4 hengen matkoja. Ilta- ja yöajan sekä sunnuntain hinnat pysyvät ennallaan.

Päivähintojen lähtömaksua korotettiin 3,90 eurosta 4,90 euroon. Lisäksi aikaveloitus pomppasi 0,89 eurosta per minuutti 0,99 euroon minuutilta.

Se, joudutaanko hintoja korottamaan vielä entisestään, riippuu Taksi Helsingin mukaan siitä, miten polttoaineiden hintojen sekä yleisen inflaation kehitys jatkuu.

– Taksialan tilanne on edelleen todella haastava, väliaikainen toimitusjohtaja Kalle Tarpila sanoo MTV Uutisille.

Vaikka kyytien kysyntä on koronarajoitusten poistumisen jälkeen kasvanut, tekee kustannusten nousu kipeää. Tarpialan mukaan autoilijayrittäjien tilanne on jo valmiiksi tukala kuskipulan ja kannattavuushaasteiden vuoksi.

Tarpila sanoo, että asenteet sähköautoja kohtaan ovat polttoaineiden hinnannoususta huolimatta kaksijakoiset, mutta muutoksen tuulia on ilmassa. Hän kertoo, että sähköautoihin myönteisesti suhtautuva joukko kasvaa joka viikko.

Lähitaksi nostaa hintoja huhtikuussa

Hintojaan on korottamassa myös Lähitaksi. Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoo MTV Uutisille, että hinnoissa tullaan näkemään huhtikuun puolivälin paikkeilla noin viiden prosentin korotus.

– Korotuspaine vertautuu koko kuljetusalan kustannuskriisiin. Paineita korotuksille on, koska kustannukset ovat karanneet taivaisiin. Kaikkea ei voi kuitenkaan siirtää hintoihin, jottei kysyntä hiivu, Lauriala sanoo.

Lauriala pitää taksialan tilannetta suorastaan historiallisen haastavana. Lumipallo lähti liikkeelle kesällä 2018, jolloin taksilakia muutettiin. Lauriala kutsuu muutosta farssiksi.

– Tämän jälkeen globaali kulkutauti ja kaiken päälle Venäjän laajamittainen hyökkäyssota Ukrainaan. Ei tule vastaavaa mieleen. Onneksemme kotimaiset kumipyörämme kuitenkin yhä pyörivät ja yrittäjistämme sekä kuljettajistamme löytyy todella sitkeää porukkaa, Lauriala hehkuttaa ja sanoo luotettavan taksitoiminnan olevan osa koko yhteiskunnan huoltovarmuutta.

Myös Laurialan mukaan kiinnostus sähköautoja on yhtiön kuljettajien keskuudessa jatkuvassa kasvussa. Tällä hetkellä täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä on Lähitaksin kalustosta viitisentoista prosenttia.

– Se toki  hämmentää, että ammattimaiset taksit on jätetty kokonaan sähköauton hankintatuen ulkopuolelle. Lisäksi latausinfraan pitäisi panostaa yhteiskunnallisesti nopeasti lisää, Lauriala toteaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Dieselin hinta ajaa kuljetusyritykset ahtaalle – näin 30 sentin korotus tuntuu yrittäjän kukkarossa 14:01
KATSO MYÖS: Näin 30 sentin korotus dieselin hinnassa näkyy kuljetusyrittäjän lompakossa.

Kovasella seurataan tilannetta

Kovanen- ja FixuTaxi-brändeistään tunnetun Cabonlinen toimitusjohtaja Teemu Romppasen mukaan polttoaineiden viimeisimmät korotukset eivät ole näkyneet kyytien hinnoissa.

Kovasen hinnat eivät ole nousseet, mutta Romppasen mukaan kustannustason ja markkinatilanteen kehitystä seurataan. Polttoainekuluja tarkastellaan muuttuvana kustannuksena ja prosenttiosuutena koko liikevaihdosta.

– Kyytien lukumäärällä on tässä suurempi merkitys kuin yksittäisen kyydin polttoainekustannuksilla, hän selventää ja lisää taksialan tilanteen parantuneen merkittävästi koronarajoitusten poistuttua.

– Suurin kustannuserä syntyy taksilla tyhjänä ajosta ja meidän tavoitteemme on ensisijaisesti tyhjänä ajon minimimoinen. Liian suuret hinnankorotukset pienentävät kysyntää, joka lisää taksien tyhjänä ajoa, mikä puolestaan näkyy suurempina polttoainekustannuksina, hän jatkaa.

FixuTaxilla korotuspaineita

FixuTaxin kyytien hintoihin sen sijaan kohdistuu Romppasen mukaan kovempia hinnankorotuspaineita. Hän sanoo FixuTaxin tarjoavan kyytejä noin 20 prosenttia halvemmalla verrattuna merkittäviin kilpailijoihin, ja tavoitteena on pitää tilanne prosentuaalisesti samana myös jatkossa.

FixuTaxi siirtyi tänä vuonna niin sanottuun yhden hinnaston malliin, mikä tarkoitti erillisten päivä- ja yöhintojen poistumista. Päätöksen tarkoituksena oli Romppasen mukaan yksinkertaistaa hinnoittelua ja tehdä siitä kuluttajalle ymmärrettävämpää. Muutoksen seurauksena kello 6–18 välisenä aikana tehtyjen matkojen hinta nousi.

Romppanen uskoo, että sähköautojen kysyntä jatkaa kasvuaan. Tällä hetkellä ladattavien autojen osuus on sen kalustosta on noin 25 prosenttia.

– Kiinnostus sähköautoiluun on jo ennestään ollut korkealla tasolla. Uskomme, että ensi vuonna jo puolet kalustostamme kulkee sähköllä, hän arvioi.

Taksialan hintanäkymistä kertoi aiemmin torstaina Yle.

Dieselin hinta hipoo hurjissa lukemissa, miksei kuljetusala siirry kestävämpiin energiamuotoihin? Asiantuntija vastaa 2:29
KATSO MYÖS: Asiantuntija kertoo, miksei kuljetusala siirry kestävämpiin energiamuotoihin dieselin hinnan ollessa hurjissa lukemissa.

Lue myös:

    Uusimmat