Onko Marsissa vettä? Meteoriitti törmäsi planeettaan – Nasa julkaisi näyttävän kuvan värikkäästä kraatterista

Onko Marsissa vettä? Nasa julkaisi kuvan kraatterista 0:45
Nasa julkaisi kuvan Marsin pintaan ilmestyneestä kraatterista.

Marsia kiertävä luotain kuvasi meteoriitin törmäyksestä syntyneestä 15–16 metriä leveästä kraatterista.

Yhdysvaltojen ilmailu- ja avaruushallintovirasto Nasa on julkaissut kuvan Mars-planeetan pintaan syntyneestä kraatterista. Kuvan on ottanut planeettaa kiertävä Reconnaissance Orbiter -luotain.

Noin 15–16 metriä leveä kraatteri on kuvattu huhtikuussa ja se on syntynyt varsin hiljattain. Tutkijoiden arvion mukaan kraatteri on syntynyt syyskuun 2016 ja helmikuun 2019 välisenä aikana.

Arizonan yliopiston tutkija Veronica Brayn mukaan kuvassa näkyvä sininen alue voi mahdollisesti olla jäätynyttä vettä.

– Sitä ei ole vielä vahvistettu, mutta yleisesti HiRISE-kameran (Reconnaissance Orbiter -luotaimessa oleva kamera) ottamassa kuvassa sininen alue on joskus juuri sitä, Bray kommentoi CNN:lle.

Jotain ihan muuta?

Luotaimen toimintaa tutkivan Leslie Tampparin mukaan sininen väri kuvassa saattaa kuitenkin olla myös jotain ihan muuta.

– En tiedä, kannattaako kuvasta tehdä liikaa tulkintoja. Värit eivät ole oikeita. Jokainen aallonpituus ei ole katettu, hän toteaa.

Tutkijat ovat löytäneet yli 500 kraatteria Marsin pinnalta.

– Olemme yllättyneet siitä, miten dynaaminen planeetta Mars on. Kraatterien syntymistä näkee jatkuvasti.

Veronica Bray arvioi Marsin pintaan törmänneen meteoriitin olleen noin 1,5 metrin levyinen. Kraatterin tutkiminen saattaa jäädä kesken, sillä Renoissance Orbiter on ylittänyt suunnitellun toimnta-aikansa.

Nasa odotti alun perin luotaimen toimivan pari vuotta.