Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko auton koolla ja iällä väliä kolarissa? Teppo kertoo, mikä ratkaisee lopputuleman

2:06Raju kolari saattoi pelastaa pyöräilijän hengenKATSO VIDEO: Raju kolari saattoi pelastaa pyöräilijän hengen – ei herkille.CNN
Julkaistu 13.08.2022 10:59
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Iso vanha auto vs. uudempi pienempi, kumpi on kolarissa turvallisempi?

Vastaus: Lähdin selvittämään asiaa onnettomuustietoinstituutista (OTI). Heiltä saamieni tietojen mukaan liikennevahinkoaineistoon perustuvaa automallitutkimusta ei ole vähään aikaan päivitetty, joten tutkimukseen perustuvaa, ajantasaista, faktatietoa asian tiimoilta ei ollut saatavilla. Tässä kuitenkin aiheeseen liittyvää pohdintaa.

Fysiikan kannalta ajateltuna, massan kasvu lisää aina murjovaa voimaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että suurempimassainen työntää kevyemmän tieltään ja kevyemmässä ajoneuvossa olleisiin kohdistuu suuremmat hidastuvuudet. 

Käytännössä törmäykset tapahtuvat harvoin oppikirjanomaisesti, nokat täysin vastakkain. Massaeron lisäksi vaikutusta on myös sillä, mistä suunnista, missä asennoissa ja millä nopeudella ajoneuvot törmäävät. Näin ollen massaeron vaikutus ei aina ole niin suuri kuin paperilla laskettuna.  

Lue myös: Moni uskoo moottoriteillä vallitsevaan "haamurajoitukseen" – muista, ettei tällaista sääntöä ole olemassakaan

Kokoluokkien väliset turvallisuuserot tasoittuneet

Autot ovat nykyään painavampia kuin takavuosina. Erityisesti pienemmät autot painavat enemmän ja painoero suurempiin autoihin on kaventunut. 

Suurempien autojen kohdalla kehittyneempää passiivista – eli kolaritilanteessa suojaavaa – turvatekniikkaa otettiin käyttöön aiemmin. Pienten autojen kolariturvallisuus kehittyi hyvää vauhtia suurempien autojen perässä. Nykyisin pienet autot ovat kirineet isompia autoja kiinni myös aktiivisessa – eli onnettomuuksien estämiseen tarkoitetussa – turvatekniikassa.

OTI:lta saatujen tietojen mukaan jo edellisessä automallitutkimuksessa oli havaittavissa viitteitä eri kokoluokkien välisten turvallisuuserojen tasoittumisesta.

Kaiken kokoisten autojen passiivinen turvallisuus alkaa olla niin hyvällä tasolla, etteivät kysymyksessä esitetyn kaltaiset massaerot käsittääkseni vaikuta olennaisesti onnettomuuksien lopputulemaan. Massaeroja olennaisempia sen sijaan ovat törmäyssuunnat, -nopeudet sekä turvalaitteiden oikea toiminta ja käyttö.

Sähköautojen onnettomuuksista on vielä niin vähän kokemuksia, ettei niiden pohjalta uskalla sanoa mitään mahdollisista kolariturvallisuuseroista suhteessa polttomoottoriautoihin.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonna

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Alla olevalla videolla esitellään erikoinen nopeusrajoitushaaste –selviäisitkö tästä?

1:04Selviäisitkö tästä naantalilaisesta nopeusrajoitushaasteesta?KATSO VIDEO: Niko kuvasi Merimaskun ja Naantalin välisellä Rymättyläntiellä melko erikoisen nopeusrajoitusjärjestelyn.

Lisää aiheesta:

Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?Vaarallinen harhaluulo: Moni käyttää auton pääntukea väärinOnnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaAuton painolla suurempi yhteys kolariturvallisuuteen kuin sen iälläMiksi mopoauto on liikenteessä niin turvaton?Voiko "luun ulkona"-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikuttaa ikkunasta?
LiikenneturvallisuusAutotTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"