Onnettomuustietoinstituutin ja Trafin rahoittamassa, juuri valmistuneessa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Tutkimuksessa todettiin uusimpien autojen tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.
Henkilöautojen kolariturvallisuus on parantunut merkittävästi 2000-luvulla. Henkilöautojen kuljettajia kuoli 2000-luvun alussa keskimäärin 150 vuodessa ja matkustajia 70 vuodessa. Viime aikoina kuolleiden kuljettajien vuotuinen määrä on ollut keskimäärin 115 ja kuolleiden matkustajien määrä noin 35. Tieliikenteen kuolemantapausten vähentyessä yhä enemmän huomiota on alettu kiinnittää liikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneiden täsmälliseen tilastointiin ja loukkaantumisten vähentämiseen.
Autojen vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.
– Kolaritilanteeseen liittyvä turvallisuus alkaa olla uusimmissa autoissa huipussaan, joten kehityksen painopiste siirtyy onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiiviseen turvatekniikkaan, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista.
Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään mukaan autojen kolariturvallisuuden ja turvavarusteiden vaikutusten tutkiminen on tärkeää liikenteen turvallisuuskehityksen näkökulmasta.
– Tulokset myös omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla.
