Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vaarallinen harhaluulo: Moni käyttää auton pääntukea väärin

4:14Näin säädät ajoasennon kohdalleen – paksu talvitakki voi olla riskiTiedätkö, miten ajoasento kuuluu oikeasti säätää? Ammattilainen opastaa videolla riisumaan talvitakin ennen autoon nousemista. Ohje on syytä pitää mielessä myös Suomen kesässä.Autoliitto
Julkaistu 25.06.2023 10:55

Ville Järveläinen

Autojen turvalaitteisiin sekä yleiseen turvallisuuteen liittyvät asiat aiheuttivat päänvaivaa MTV Uutisten ja Autoliiton testissä.

Julkaisimme kesäkuun alussa Autoliiton kanssa yhteistyössä toteutetun testin, jossa lukijoilla oli mahdollisuus testata osaamistaan kuljettajantutkinnon teoriakokeen luokkakohtaisissa (B) kysymyksissä.

Kerroimme aiemmin, kuinka vastauksia analysoidessa kävi ilmi muun muassa se, etteivät kävely-, piha- ja pyöräkatujen säännöt olleet kaikkien testin tehneillä hallussa niin hyvin kuin pitäisi. Osaan kysymyksistä tuli jopa enemmän vääriä kuin oikeita vastauksia. 

Lisäksi turvavälin riittävyyteen ja pyöräilijän sekä mopoilijan väistämiseen liittyvissä kysymyksissä ei niissäkään oltu aivan kartalla.

Lue myös: Liikenteessä voi tulla vastaan hämäävä kolmio – älä sekoita väistämismerkkiin

Tietoa autojen turvallisuudesta on tarjolla

Teoriakoetestin vastauksista päätellen myös autojen turvallisuuteen liittyvissä asioissa on aukkoja tietämyksessä. 

Testissä kysyttiin muun muassa sitä, miten saa varmistettua tietyn automallin turvallisuuden. Kysymykseen vastanneista 33 prosenttia, eli peräti joka kolmas, oli sitä mieltä, ettei auton kolariturvallisuutta pysty etukäteen selvittämään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

– Euro NCAP on vuonna 1997 aloitettu uusien autojen turvallisuutta arvioiva ohjelma, joka auttaa kuluttajia valitsemaan mahdollisimman turvallisen auton. Euro NCAP -testin tulos muodostuu useasta eri testiosiosta, joissa arvioidaan auton kolariturvallisuutta sekä onnettomuuksia ehkäiseviä järjestelmiä. Euro NCAP:n arvosana annetaan tähtiluokituksena, jossa paras tulos on viisi tähteä”, tuloksia analysoinut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Euro NCAPin testituloksiin voi tutustua organisaation verkkosivuilla. 

– Olennaista on huomata, että testikriteerejä kiristetään koko ajan. Näin ollen esimerkiksi vuonna 2010 täydet viisi tähteä saanut auto ei ole yhtä turvallinen kuin vuonna 2023 samaan testitulokseen yltänyt, Vesalainen painottaa.

Käsitteissä sekaannusta

Auton turvallisuudesta puhuttaessa turvalaitteet jaetaan usein aktiivisiin ja passiivisiin. Näiden käsitteiden merkitykset menevät usein ihmisiltä Vesalaisen mukaan sekaisin, kuten kävi myös teoriakoetestissämme.

Lue myös: Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittävä

Lähes 42 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että aktiivisten turvalaitteiden tehtävä on pyrkiä lieventämään onnettomuuden seurauksia. Se on kuitenkin passiivisten turvalaitteiden tehtävä.

– Aktiiviset turvalaitteet pyrkivät estämään onnettomuuteen joutumisen. Hyviä esimerkkejä aktiivisista turvalaitteista ovat muun muassa ABS-jarrut, ajonvakautusjärjestelmä sekä kaista-avustin, Vesalainen luettelee.

Niskatuki vai pääntuki?

Samaisessa testissä kyseltiin istuimen pääntuen säätämisestä. Vastanneista lähes 25 prosenttia, eli melkein joka neljäs, oli sitä mieltä, että pääntuen tulisi olla kuljettajan niskan kohdalla. Vesalainen muistuttaa, että kyseessä on kuitenkin pääntuki – ei niskatuki.

– Pääntuen tehtävä on pyrkiä estämään pään heilahdusta taaksepäin mahdollisessa törmäystilanteessa. Tämä toteutuu vain, jos pääntuki on oikein säädetty eli sen yläreuna on päälaen korkeudella – tai ainakin mahdollisimman lähellä sitä, Vesalainen neuvoo.

Kuljettajan tulisi Vesalaisen mukaan huolehtia myös matkustajista nostamalla tai pyytämällä matkustajia nostamaan pääntuet oikealle korkeudelle kaikilla istuinpaikoilla, joilla matkustetaan.

Lue myös: Ajokortin erityisehto 78: Onko tässä enää mitään järkeä? – "Olisi pitänyt puuttua jo 10 vuotta sitten"

Lisää aiheesta:

Älä mokaa liikennevaloissa! Kolme tärkeää uudenvuodenlupausta liikenteeseenHarrasteautolla liikenteeseen? Asiantuntija kertoo, mitä pitää huomioidaEdes markkinoiden paras turvaistuin ei välttämättä pelasta lapsen henkeä – "Ei voi liiaksi korostaa"Ammattimies listasi nykyautojen turhimmat lisävarusteet – "Sillä saa hyvänkin auton ajo-ominaisuudet pilattua"Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaUusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän"
AutotAutokouluLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:36
    Liikenne

    Bussit kolaroivat rajusti Helsingissä – Maria istui vieressä: "Kova pamaus"

  • Eilen13:51
    Liikenne

    Kuski ajoi suojatietä ylittävän nenän edestä ja keskisormi nousi – poliisilta kova ratkaisu

  • Eilen09:54
    Liikenne

    Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, eikä parannusta näy – "Synkältä näyttää"

  • Eilen08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • ke18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää