Oma tallipomo tylytti Teemu Sunisen ajamista, suomalaiskuski puolustautui – "Veitsenterällä pitää ajaa"

M-Sport Fordin suomalaiskuski Teemu Sunisen Ruotsin MM-ralli meni pahasti alakanttiin viime viikonloppuna.

Sunisen taakse WRC-kuskeista jäi vain uraansa aloitteleva Toyotan japanilaissuojatti Takamoto Katsuta. Tuloksena kahdeksas sija ja eroa kärkeen tynkärallissa huolestuttavan paljon, liki puolitoista minuuttia.

M-Sportin toimitusjohtaja Malcolm Wilson ruoti Sunisen ajotyyliä kovin sanakääntein viime viikonvaihteessa.

– Hän ajaa liian aggressiivisesti ja suojelee ehkä sillä tavalla sitä omaa tunnettaan. Mutta selvästi hän ajaa liikaa poikittain ja paiskaa autoa mutkiin. Aina kun menettää peräpään pidon, menettää myös sekunnin kymmenyksen aikaa. Täällä pitäisi ajaa enemmän aliohjaavalla tyylillä. Nyt hän ajaa melkein kuin Jari-Matti (Latvala). Ei aivan, mutta suunta on sama, Wilson jyrähti.

Suninen ei aivan allekirjoittanut päällikkönsä mielipidettä.

– Se on hänen mielipiteensä. Vaikea itse sanoa tässä kohtaa, että mikä meni pieleen. Täytyy analysoida ajaminen huolellisesti ja katsoa, missä niitä virheitä on tullut, jokelalainen kuittasi.

– Esimerkiksi lauantain kolmaspätkä oli sellainen, missä todella yritin ja tuli niitä sladeja. Tuli aikatappioita, mutta sitten tuli vielä enemmän, kun vähän rauhoitin ajamista. Aika veitsenterällä ja limitissä pitää ajaa, että pärjää tässä maailmassa, Suninen jatkoi.

Suomalaiskuskin mukaan torstain testierikoiskokeella sattunut outo lipsahdus saattoi olla se ratkaisevin tekijä, miksi vauhti oli kateissa. Perjantaina luotto ei ollut täysin kohdallaan ja ero kärkeen kasvoi heti liian suureksi tavoittaa lyhyessä rallissa.

– Ei sitä voi yksin syyttää, mutta ehkä se vähän jäi kummittelemaan. Perjantain otin liian varovaisesti. Sitten olimme lauantaina tilanteessa, että olisi pitänyt tehdä hirveitä urotekoja, jos olisi mielinyt vielä kärkitaisteluun, Suninen selitti.

– Viime vuonna oli hyvä vauhti, mutta tällä kertaa ei siihen pystytty. Uskon, että kaikki lähti siitä shakedownista. Ne pari pätkää, mitä työnsin kunnolla, olimme ihan siinä parin sekan sisässä kärjestä. Pitäisi vaan ajaa limitissä koko ajan, koska täällä ei kärsi yhtään antaa eroa.

Lue myös:

    Uusimmat