Oletko unohtanut vanhan pankkitilisi? Näin saat siellä makaavat rahat itsellesi

Oletko unohtanut vanhan pankkitilisi? Selvitimme, mitä vanhalle, pitkään käyttämättömänä olleelle tilille tapahtuu!

Moni meistä on saanut ensimmäisen pankkitilinsä ennen kuin itse ymmärsi mitään lompakon sisäisestä maailmasta. Monille lapsille ovat kummit tai mummit avanneet pankkitilin, jonka käyttö on myöhemmin saattanut jäädä vähemmälle. Selvitimme, mitä vanhalle, käyttämättömälle tilille tapahtuu!

Osuuspankki: Vanhoja tilejä lopetetaan keskitetysti

Eri pankkien käytännöissä on eroja. Vanhoja tilejä lopetetaan Osuuspankissa keskitetysti, mikäli tili on ollut käyttämättä eikä siellä ole tilitapahtumia yli kymmeneen vuoteen.

– Kyllä tilikannassa on jonkin verran aika vanhojakin tilejä. Vanhimmat tiedossa olevat on avattu useita vuosikymmeniä sitten, kertoo OP Ryhmän tileistä ja päivittäisasioinnista vastaava johtaja Noora Heikkinen.

Tilin säilyminen riippuukin siitä, käytetäänkö tiliä. Vanhoja, epäaktiivisia tilejä käydään läpi vuosittain.

– Asiakkaalle lähetetään tieto, että tili on ollut käyttämättömänä, ja jos hän tarvitsee tiliä vielä, hän on meihin yhteydessä. Tilin voi pitää voimassa, jos haluaa, Heikkinen sanoo.

Vanhan pankkilainsäädännön mukaan tili saattoi vanhentua. Vielä vuonna 1991 katsottiin, että edellisen kerran ennen 31.12.1980 käytetty tili on vanhentunut. Esimerkiksi Osuuspankissa ei kuitenkaan edes ole tiedossa näin vanhoja passiivisia tilejä.

Jos asiakas ei reagoi ilmoitukseen eikä tilille tule ilmoituksen jälkeenkään tapahtumia, tili lopetetaan. Rahat eivät katoa mihinkään.

– Varat säilytetään asiakkaan lukuun pankissa. Eli asiakas toki saa varat myöhemmin haltuunsa, kun todennetaan, että varat hänelle kuuluvat, Heikkinen sanoo.

Vanhaan tiliin on voitu liittää myös pankkikirja. Jos löysit sellaisen, toimi näin! Juttu jatkuu videon alla.

Löytyikö piirongin laatikosta vanha pankkikirja? Toimi näin 0:43

Se, meneekö tililtä esimerkiksi palvelumaksuja, riippuu asiakkuudesta ja tilimuodosta.

– Esimerkiksi käyttötilin tilinhoitomaksu tällä hetkellä on kaksi euroa, mutta omistaja-asiakkailla tilinhoitomaksua ei ole. Se siis riippuu asiakkuuden luonteesta, Heikkinen sanoo.

Periaatteessa tili voi mennä myös miinukselle, jos sen olemassaolon unohtaisi vuosikausiksi.

– Pankki saa tiliehtojen mukaisesti velottaa palvelumaksut tililtä, vaikka tili menisi yli. Eli kyllä näin voi käydä. Asiakkaalle tulee totta kai tiliote, ja ilmoitus tilinylittymisestä, Heikkinen sanoo.

Vanhat tilit kannattaisikin lopettaa, mikäli niillä ei ole käyttöä. Näin tili ei roiku käyttämättömänä vuosikausia, tai jää pahimmassa tapauksessa lopulta perikunnan ongelmaksi.

– Turhat tilit toki kannattaa lopettaa. Tilin pystyy lopettamaan verkkopankissa, jos on verkkopankkitunnukset. Jos ei ole tunnuksia, asiakaspalvelun kautta myös pystyy lopettamaan tilin, jos asiakas pystytään tunnistamaan, Heikkinen neuvoo.

Jos tilin olemassaolo on unohtunut, kannattaa aloittaa soittamalla asiakaspalveluun. Toisaalta pankki kyllä muistuttaa itsestään usein.

– Me, kuten varmasti kaikki muutkin pankit, lähetämme asiakkaalle vuosittain pankkiasiointiin liittyviä viestejä, kirjeenä tai verkkoviestinä riippuen siitä, onko käytössä verkkopankkitunnuksia, Heikkinen kertoo.

Jos kotiin siis ilmaantuu postia pankilta, jossa ei usko omaavansa tiliä, asia kannattaa ehdottomasti selvittää.

Aktia: "1826 avattiin tili numero yksi, mutta sillä tilinumerolla olevaa tiliä ei enää ole"

Aktian henkilöasiakkaista vastaava johtaja Oscar Taimitarha ei suoralta kädeltä osaa sanoa, miten vanhoja pankin vanhimmat aktiiviset tilit ovat.

– Aktiallahan on historiaa kohta 200 vuotta. Vanhoja tilejä kyllä on. Tilinumerokäytännöthän ovat teknisesti muuttuneet matkan varrella, samoin tilityypit. 1826 avattiin tili numero yksi, mutta sillä tilinumerolla olevaa tiliä ei enää ole, Taimitarha sanoo.

Nykyisessä tilanteessa harvalle tilille maksetaan korkoa. Normaalisti koron maksu jatkuisi Aktiassa passiiviselle tilille kymmenen vuoden ajan. Sinänsä tilillä ei ole parasta ennen -päivämäärää.

– Jossakin vaiheessa, kun kymmenen vuotta on mennyt, tilit niin sanotusti passivoidaan: kyseinen tili lopetetaan, ja varat siirretään keräilytilille, jossa ne on korvamerkattu kyseiselle asiakkaalle. Eli jos hän löytää jossakin vaiheessa papereita kyseisen tilin olemassaolosta, hän saa varat vielä itselleen. Pankki ei niitä vie, Taimitarha sanoo.

Mikäli vanhaan tiliin on kytketty palvelumaksu tai joitakin maksullisia palveluita, jotka sieltä veloitetaan, tili voisi vuosien varrella mennä nolliin tai miinukselle. Siinä tilanteessa tili kuitenkin yleensä irtisanotaan eli lopetetaan. Tästä saapuu viesti kotiin – tavalla tai toisella.

– Pankkihan pyrkii aktiivisesti olemaan yhteydessä asiakkaisiinsa lähettämään esimerkiksi tiliotteita. Kyllä pankin lähettämät kirjeet kannattaa aina avata, Taimitarha sanoo.

Tiliehdoissa todetaan, että on asiakkaan vastuulla ylläpitää yhteystietonsa pankissa. Tämä on tärkeä asia. Taimitarha muistuttaa.

Yleensä tieto vaikkapa muutosta päivittyy Digi- ja väestötietoviraston tiedoista automaattisesti, mutta asiakas voi myös kieltää tietojen luovutuksen. 

– On sellaisiakin tilanteita, että henkilö voi kieltää osoitetietojensa välityksen muuton yhteydessä, jolloin on täysin hänen vastuullaan, että pankki saa tiedon siitä, mihin osoitteeseen postia voi lähettää. On kuitenkin myös kuolinpesiä, tai voi olla vanha, passiviinen yritys tai yhdistys, jonka arkistosta löytyykin viite siitä, että vanha tili on olemassa, Taimitarha sanoo.

Nordea: "Löytyy myös sellaisia tilejä, joita ei ole käytetty yli kymmeneen vuoteen"

Nordeasta löytyy edelleen joitakin tuhansia tilejä jopa 1900-luvun alkupuolelta, kertoo kehitysjohtaja Jonna Pesonen.

– Luonnollisesti nämä tilit ovat pääosin kuolinpesien omistuksessa. Meiltä löytyy myös sellaisia tilejä, joita ei ole käytetty yli kymmeneen vuoteen. Pankin velvollisuushan on säilyttää asiakkaan tilivarat ikuisesti, eli tili kyllä säilyy, mutta käyttöön tulee rajoituksia, jos tili on kauan käyttämättä, Pesonen sanoo.

Nordea ei sulje tilejä; sen sijaan tiliä ei kymmenen vuoden passiivisen kauden jälkeen enää voi käyttää ennen kuin ottaa yhteyttä pankkiin.

– Asiakas on tietysti tunnistettava, joten hän yleensä tulee tapaamiseen. Silloin saamme aktivoitua tilin uudelleen käyttöön, tai siirrettyä rahat toiselle tilille, Pesonen sanoo.

Passiiviseltakin tililtä veloitetaan tilinhoitomaksu, mutta tili ei voi mennä miinukselle. Varat ovat asiakkaan omaisuutta, eli hän saa ne itselleen, kun ottaa yhteyttä pankkiin.

Suomalaiset ovat ilmeisen huolellisia rahoistaan, sillä rahojen unohtuminen tilille vuosikausiksi ei ole varsinaisesti yleistä.

– Olimme syksyllä 2021 asian tiimoilta yhteydessä asiakkaisiin, ja joitakin vastakirjoja olemme muuttaneet tavanomaisiksi tileiksi. Toki jokainen saa ihan soittamalla ja tunnistautumalla tietää, onko tällaista vanhaa tiliä olemassa, Pesonen neuvoo.

Lue myös:

    Uusimmat