Vaikka autojen verkkokaupan kasvusta puhuttiin jo pari vuotta sitten, mielletään auto edelleen laajalti sellaiseksi hankintakohteeksi, joka on nähtävä omin silmin ennen ostamista. Suomalaisfirman data kuitenkin paljastaa, että verkosta autonsa ostaneet päätyvät perumaan tilauksensa vain hyvin harvoin.
Käytettyjä autoja verkossa myyvä Beely kertoo tiedotteessaan, että Suomessa sen myymistä autotilauksista perutaan vain 0,45 prosenttia. Luku sisältää myös liikkeistä tehdyt tilaukset, mutta Beelyn mukaan perumiset ovat käytännössä pelkkiä verkkotilauksia.
– Auto on verkkotilaustuote siinä missä mikä tahansa muukin. Toki verkkotilaamisen on oltava aidosti kätevää ja kauppaehtojen tilaajalle turvalliset, jotta ihmiset innostuvat verkkokaupan eduista autojenkin osalta, Beelyn myyntijohtaja Veli-Pekka Voutilainen kertoo yrityksen lähettämässä tiedotteessa.
Jos auto on ostettu netistä, on kuluttajalla 14 vuorokautta aikaa perua kauppa, eikä mitään perusteita vaadita. Kuluttajariitalautakunta otti hiljattain kantaa siihen, mikä on sopiva autoon kertyvä kilometrimäärä tämän kahden viikon perumisikkunan aikana.