Mainos

Oikea periaatteen mies: Richard, 71, on käyttänyt kymmeniä tuhansia vääntäessään satasen ylinopeussakosta – lasten perintörahatkin meni

1:34
Näin Suomen uudet peltipoliisit toimivat.

Mies, joka uskoo, että järjestelmä on rikki, ei anna helpolla periksi.

Brittiläinen Richard Keedwell, 71, on taistellut ylinopeussakostaan jo vuosia – laihoin tuloksin.

Keedwell joutui jouluna 2016 peltipoliisin kuvaamaksi tieosuudella, jolla oli 30 mailin eli noin 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Vauhtia miehellä oli postissa tulleen sakon mukaan 35 mailia eli 56 kilometriä tunnissa. Sakko oli suuruudeltaan sata puntaa – siis noin 112 euroa.

Keedwell kuitenkin kiisti sakon ja on sitä mieltä, että kyseessä on tekninen kömmähdys. Hän on käyttänyt kolmen vuoden aikana noin 35 000 euroa vääntäessään viranomaisten kanssa sakon oikeellisuudesta. Keedwellin eläkesäästöt ovat palaneet aikoja sitten, ja onpa hän joutunut tyhjentämään jopa tiliin, jonka hän oli suunnitellut jättävänsä lapsilleen perinnöksi.

Insinööritaustainen Keedwell palkkasi avukseen alan asiantuntijan, Tim Farrow'n, jonka mukaan ylinopeutensa tiukasti kiistävä mies saattaa olla poliisin automaattisiin nopeusvalvontakameroihin aiemminkin yhdistetyn ilmiön uhri.

Farrow uskoo, että poliisin käyttämän tutkan lähettämät aallot ovat kimmonneet Keedwellin autosta ja mitanneet toisen ajoneuvon nopeuden. Keedwell itse vakuuttaa, ettei koskaan edes nähnyt peltipoliisin välähtävän.

– Minusta ei myöskään tuntunut, että olisin ajanut kovempaa kuin 30 mailia tunnissa, Keedwell sanoi aiheesta uutisoineelle Telegraphille.

– Kun tähän asiaan paneutuu, huomaa, että kyse on enemmän rahastuksesta kuin liikenneturvallisuudesta.

Keedwell harmittelee, että hänen kaltaisensa "tavalliset työssäkäyvät ihmiset" jäävät järjestelmän jyräämiksi.

– Minua ei ole kuunneltu, eikä asiassa ole tapahtunut minkäänlaista oikeutta.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja