"Oh shit" - tuhoisan lentoturman pilotin viimeiset sanat

Lokomotiv Jaroslavin jääkiekkojoukkuetta kuljettanut kone tuhoutui vuosi sitten. Turmassa sai surmansa 44 ihmistä. Toissapäivänä paljastui, että turmakoneen lentäjän lupakirja oli väärennetty.

Onnettomuus johtui lentäjän tekemästä virheestä. Venäjän ilmailulautakunnan raportin mukaan lentäjä oli unohtanut jarrun päälle lähtökiidon ajaksi.

Muissakin lento-onnettomuuksissa syynä on usein inhimillinen virhe. Vain harvoin ne johtuvat pelkästään teknisistä vioista tai vaikeasta lentosäästä.

Kaksi konetta törmäsi - lähes 600 menehtyi

Historian pahin lento-onnettomuus sattui Teneriffalla 27. maaliskuuta 1977. Turmassa kuoli 583 ihmistä. Onnettomuus tapahtui hankalien sääolojen ja lentäjän virheen yhteisvaikutuksesta, jolloin kaksi Boeing 747 -matkustajakonetta törmäsi toisiinsa kiitotiellä.

KLM:n kone oli saanut ohjeet rullata kiitotien päähän ja nousta sieltä ilmaan. Taaempana rullasi Pan Amin kone, jossa oli 396 matkustajaa. Sen oli tarkoitus poistua kiitotieltä, mutta sumun vuoksi kapteeni ei nähnyt poistumiskylttejä ja jatkoi matkaansa.

"Oh shit"

KLM:n koneen kärsimätön kapteeni ei odottanut lähtölupaa vaan lähti nousukiitoon siinä uskossa, että kiitotie oli vapaa. Sumun vuoksi hän näki edessä rullaavan Pan Amin koneen liian myöhään ja törmäystä ei voinut enää välttää. Mustan laatikon tietojen mukaan lentäjän viimeiset sanat olivat: ”Oh shit”.

Kaikki KLM:n koneen matkustajat kuolivat. Pan Amin koneessa olleista 61 pelastui.

Lentäjät eivät reagoineet varoitukseen

Rio de Janeirosta Pariisiin matkalla ollut Air Francen lento 447 katosi ja putosi mereen kesäkuun 1. päivänä 2009. Onnettomuudessa kuolivat kaikki koneessa olleet 228 ihmistä.

Lähes kaksi vuotta onnettomuuden jälkeen merenpohjasta löytynyt äänitallenne paljasti, etteivät lentäjät reagoineet sakkausvaroitukseen.

Tutkijoiden mukaan lentäjät tekivät useita virheitä. Onnettomuusraportissa todetaan, ettei lentäjien koulutus riittänyt koneen ohjaamiseen ja korkeuden arvioimiseen nopeusmittareiden petettyä.

Konetta ohjasivat turmahetkellä lentoperämiehet, koska kapteeni oli poistunut lepotauolle.

Kouluttamattomuus kostautui

Puolan presidenttiä Lech Kaczyńskia ja useita muita korkea-arvoisia puolalaisviranomaisia kuljettanut Tupolev-kone syöksyi maahan Smolenskissa Venäjällä 10. huhtikuuta 2010. Kaikki koneessa olleet 96 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät.

Sää oli onnettomuushetkellä sumuinen.

Onnettomuusraportin mukaan VIP-lennoista vastaavassa ilmavoimien yksikössä oli tietoisesti rikottu lentäjien koulutusta koskevia määräyksiä. Yksikköön oli hyväksytty lentäjiä suoraan koulun penkiltä, jopa ilman harjoituslentoja.

Lisäksi Smolenskin lentokentän valojärjestelmät olivat puutteelliset ja lennonjohto antoi lentäjille vääriä ohjeita.

Mustien laatikoiden tutkimuksissa kävi ilmi, että ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä 16–20 minuuttia ennen onnettomuutta.

Lentäjä ja perämies vahvassa humalassa

Suomen siviili-ilmailun pahin lento-onnettomuus tapahtui 3. tammikuuta 1961.

Kruunupyystä Vaasaan matkalla ollut Aero Oy:n matkustajakone syöksyi maahan Koivulahden kunnan kirkonkylän lähellä. Surmansa saivat kaikki koneessa olleet 25 matkustajaa.

Kone putosi maahan pian sen jälkeen, kun koneen lentäjä oli ilmoittanut kaiken olevan normaalisti.

Tutkimuksissa ilmeni, että liian matalalla lentänyt kone oli joutunut syöksyyn ilmeisesti ohjaajan virheen takia eikä sitä saatu palaamaan takaisin lentoreitille.

Oikeuslääketieteellisen tutkimuksen mukaan koneen päällikkö ja perämies olivat vahvassa humalassa. Lentoperämiehen veressä oli alkoholia 1,63 promillea ja lentokapteenin 2,1.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat