Opetusalan ammattijärjestö OAJ on huolissaan siitä, että tuoreen Pisa-tutkimuksen mukaan Suomessa on yhä enemmän lukutaidossa heikosti pärjääviä.
Vaikka suomalaislasten osaaminen on yhä maailman huippua, OAJ:n mukaan suunta on edelleen laskeva eikä selvää käännettä parempaan ole nähtävissä.
Vuonna 2009 erittäin heikosti lukevia lapsia oli yhdeksäsluokkalaisista noin 8 prosenttia. Tuoreessa tutkimuksessa osuus on noussut noin 14 prosenttiin.
OAJ:n mielestä määrä on ehdottomasti liikaa.
"Lukutaidon merkitys on kiistaton"
Asiaa pitää huolestuttuvana myös opetusministeri Li Andersson (vas.).
– Lukutaidon merkitys on kiistaton. Se luo pohjan kaikelle oppimiselle. Oppimistulosten ja oppimisen tasa-arvon näkökulmasta onkin tärkeää, että Suomi pysyy myös jatkossa lukevana maana, Andersson kommentoi tiedotteessa.
Myös tyttöjen ja poikien osaamiserot ovat venähtäneet OECD-maiden suurimmiksi.
– Yhdenvertainen oikeus oppia on edellytys sille, että jokaisella tämän päivän nuorella on mahdollisuus olla mukana rakentamassa tulevaa yhteiskuntaa. Meillä ei ole missään olosuhteissa varaa tinkiä koulutuksen laadusta ja tasa-arvosta, Andersson toteaa.