Korkeakouluista vastaava ministeri Petri Honkonen seuraa huolestuneena oppimistulosten ja korkeakoulutusmäärien kehitystä. Hänen mukaansa peruskoulu on rikki ja että opettajien pitäisi saada keskittyä opettamiseen.
MTV Uutiset kertoi tv-uutisissa ministeriöstä tulleista tiedoista, jonka mukaan suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat laskeneet 15-25 vuotta ja että Suomi ei enää yllä edes lähelle keskikastia korkeakoulutuksen saaneiden määrissä kansainvälisissä vertailuissa.
"Peruskoulu on rikki. Ei voi olla niin, että sieltä valmistuu nuoria, joilla ei ole kunnon luku- ja kirjoitustaitoa."
Hälyttävää on myös se, että ministeriöstä ollaan sellaisessä käsityksessä, että kukaan Suomessa ei tiedä, mistä oppimistulosten jatkuva lasku oikein johtuu.
– Mitään varmaa tutkimuksellista tietoa meillä ei ole siitä, mistä se johtuu, toteaa neuvotteleva virkamies Aleksi Kalenius.
"Hypoteesien esittäminen varmennettuina selityksinä on tässä tilanteessa erityisen vaarallista"
Mikä tämän näin huolestuttavan kehityksen takana voi olla?
– Tästä voi esittää monenkinlaisia arvioita ja se on pitkän keskustelun aihe. Vaarana on ennen kaikkea se, että kuvitellaan tietävämme enemmän kuin tiedetään. Hypoteesien esittäminen varmennettuina selityksinä on tässä tilanteessa erityisen vaarallista.

