Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan uusin Pisa-tutkimus antaa suomalaisnuorten osaamisesta hyvin kaksijakoisen kuvan.
– Toisaalta suomalaisista nuorista on edelleen syytä olla ylpeitä, sillä he ovat maailman kärjessä. Mutta tutkimus osoittaa myös oppimistuloksien laskun, ja erityinen huoli on pojista.
Pisa 2015 -tutkimuksessa erot suomalaisten poikien ja tyttöjen osaamisessa ovat OECD-maiden suurimmat. Tutkimuksessa nuorten osaamisessa havaittiin myös selvästi suurempia alueellisia eroja kuin kertaakaan aikaisemmin.
– Kyllä meillä on nyt vakavan keskustelun paikka siinä, millä tavalla koulutuksen tasa-arvo voidaan turvata tulevaisuudessa. Ja millä tavalla turvataan se, että pojilla olisi nykyistä parempi oppimisen motivaatio. Se näkyy näissä tutkimuksissa, ja sillä on yhteys myös oppimistuloksiin, Grahn-Laasonen sanoo.
"Muutaman vuoden kuluttua ei voida puhua tasa-arvoisesta peruskoulusta"
Myös Pisa 2015 -tutkimuksen kansallinen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi, on huolissaan opetuksen tasa-arvosta.
– Nämä tulokset antavat kyllä syytä huoleen siitä, että jos kehitys jatkuu samanlaisena, ei muutaman vuoden kuluttua voida enää puhua tasa-arvoisesta peruskoulusta, Välijärvi sanoo.
Hänen mukaansa tuloksissa näkyy yhteiskunnan kehitys laajemminkin, koulu ei ole yhteiskunnassa erillinen saareke.
– Se tiedetään, että vanhempien tuella ja asenteilla on selvä yhteys osaamiseen. Tässä suhteessa suomalainen yhteiskunta on selvästi heterogeenisempi ja moniaineksisempi kuin aikaisemmin.

