Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Opetusministeri huolissaan poikien osaamisesta – professori: "Kohta ei voi puhua enää tasa-arvoisesta peruskoulusta"

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on huolissaan erityisesti suomalaispoikien osaamisesta.
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on huolissaan erityisesti suomalaispoikien osaamisesta.
Julkaistu 06.12.2016 12:11
Toimittajan kuva

Pekko Ylönen

pekko.ylonen@mtv.fi

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan uusin Pisa-tutkimus antaa suomalaisnuorten osaamisesta hyvin kaksijakoisen kuvan.

– Toisaalta suomalaisista nuorista on edelleen syytä olla ylpeitä, sillä he ovat maailman kärjessä. Mutta tutkimus osoittaa myös oppimistuloksien laskun, ja erityinen huoli on pojista.

Pisa 2015 -tutkimuksessa erot suomalaisten poikien ja tyttöjen osaamisessa ovat OECD-maiden suurimmat. Tutkimuksessa nuorten osaamisessa havaittiin myös selvästi suurempia alueellisia eroja kuin kertaakaan aikaisemmin.

– Kyllä meillä on nyt vakavan keskustelun paikka siinä, millä tavalla koulutuksen tasa-arvo voidaan turvata tulevaisuudessa. Ja millä tavalla turvataan se, että pojilla olisi nykyistä parempi oppimisen motivaatio. Se näkyy näissä tutkimuksissa, ja sillä on yhteys myös oppimistuloksiin, Grahn-Laasonen sanoo.

"Muutaman vuoden kuluttua ei voida puhua tasa-arvoisesta peruskoulusta"

Myös Pisa 2015 -tutkimuksen kansallinen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi, on huolissaan opetuksen tasa-arvosta.

– Nämä tulokset antavat kyllä syytä huoleen siitä, että jos kehitys jatkuu samanlaisena, ei muutaman vuoden kuluttua voida enää puhua tasa-arvoisesta peruskoulusta, Välijärvi sanoo.

Hänen mukaansa tuloksissa näkyy yhteiskunnan kehitys laajemminkin, koulu ei ole yhteiskunnassa erillinen saareke.

– Se tiedetään, että vanhempien tuella ja asenteilla on selvä yhteys osaamiseen. Tässä suhteessa suomalainen yhteiskunta on selvästi heterogeenisempi ja moniaineksisempi kuin aikaisemmin.

Opetusministerin mukaan suomalaisessa peruskoulussa on tehty Pisa-tulosten keräämisen jälkeen jo isoja uudistuksia.

Peruskoulun uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön vuosiluokkien 1-6 osalta elokuussa 2016, vuosiluokat 7-9 tulevat mukaan vuosina 2017, 2018 ja 2019.

Tavoitteena on kehittää peruskoulun oppimisympäristöjä ja työtapoja niin, että ne innostavat oppimaan.

– Kouluissa on isoja muutoksia muun muassa uusien opetussuunnitelmien kautta, siellä on tunnistettu esimerkiksi tämä motivaation kehittäminen aivan erityiseksi kehittämisen kohteeksi, Grahn-Laasonen sanoo.

Opetusministeri: Lasten lähikoulu edelleen maailman mittakaavassa hyvä

Vaikka erot alueiden välillä ovat kasvaneet, opetusministerin mukaan vanhemmat voivat edelleen luottaa siihen, että lasten lähikoulu on maailman mittakaavassa hyvä.

Pisa-tutkimusten huolta herättäviin tuloksiin Grahn-Laasonen tarjoaa lääkkeeksi erityisesti opettajien kouluttamista.

– Nyt panostetaan erityisesti opettajankoulutukseen, 60 miljoonaa euroa kolmen vuoden aikana opettajien täydennyskoulutukseen ja ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin. Uskon, että opettajankoulutus on yksi vaikuttavimmista keinoista luoda uutta pedagogista ajattelua. Se tukee myös uusien opetussuunnitelmien toimeenpanoa ja kiinnittää huomiota näihin motivaatiokysymyksiin.

Lisää aiheesta:

Luokalle jääneiden lasten määrä ei enää vähene – osa kolmannelle siirtyvistä ei välttämättä osaa lukea edes sanojaOpetushallitus suosittelee kouluja kieltämään puhelimen häiritsevän käytön oppitunneilla – "Monet koulut ovat jo rajoittaneet"Asiantuntijat: Pisa-menestys sai suomalaiset uskomaan liikaa koulutusosaamiseensa, ja nyt pieniä lapsia opetetaan väärin – "Joka 7:s peruskoulun päättävä ei osaa kunnolla lukea"Suomen tulokset Pisa-testeissä sen kuin alenevat – Keskuskauppakamari esittää viisi keinoa, joilla koulusta tehdään jälleen koulumainenOAJ huolissaan Pisa-tuloksista ja nuorten heikosta lukutaidosta – koulutuksen rahoitusleikkaukset armottoman kritiikin kohteena: "Joko nyt viimeinkin herättäisiin ruususen unesta?"OAJ:n Luukkainen: Lähikoulun on oltava aina hyvä – "Koulushoppailu on pahan ydin"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:01
    Nikotiinipussit

    Nikotiinipussien käyttö yleistynyt hälyttävästi Suomen nuorilla, sanoo asiantuntija

  • Eilen20:39
    Teemu Keskisarja

    Teemu Keskisarjan puheista ei aloiteta esitutkintaa – näin hän kommentoi nyt

  • Eilen19:23
    Luonto ja eläimet

    Matin linturetki sai yllättävän käänteen – otti kiinni äärimmäisen harvinaisen jättiläisen

  • Eilen18:25
    Eduskunnan takahuone

    Kansanedustajan yöllinen tiedote käynnisti keskustelun – "Siinä sohvalla istuessa sen naksuttelin"

  • Eilen18:11
    Kuolemantapaukset

    Autoilija kuoli törmättyään puuhun Savonlinnassa