Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt tulee kovaa tekstiä poliisin liikennevalvonnasta: "Lukujen perusteella näyttäisi siltä, että..."

7:08Miksi poliisi paljastaa valvontapaikat etukäteen?Ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo, miksi poliisi paljastaa liikenteen valvontapaikkoja usein etukäteen.
Julkaistu 23.01.2020 14:47

Ville Järveläinen

Liikennevalvonta on muuttunut merkittävästi vuosikymmenessä. Poliisien suorittama valvonta tien päällä on vähentynyt, ja liikennevalvontaa pyöritetään pääasiassa automaattisin nopeusvalvontakameroin. Havainnot ovat peräisin Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin katsauksesta.

Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin Seuraamusjärjestelmä 2018 -vuosikatsaus käsittelee rikosten ilmituloa, niiden selvittämistä sekä rangaistusten täytäntöönpanoa.

Lue myös: Ylinopeussakot lihottavat valtion kassaa aiempaakin enemmän – "Se on se yksinkertainen syy"

Tuore katsaus pitää sisällään kritiikkiä Suomen liikennevalvonnan kehityssuuntaa kohtaan.

Valvonnan painopiste siirtynyt

Instituutin mukaan rikesakkojen viime vuosien määrän kasvu johtuu kameravalvonnan jatkuvasta lisäämisestä sekä lokakuussa 2016 voimaan astuneista muutoksista poliisin sakotusohjeissa.

Ylinopeuksista määrättävien rikesakkojen määrän lisääntyessä, ovat keskeisistä liikennerikoksista annetut rangaistus- ja sakkomääräykset vähentyneet dramaattisesti. Vuonna 2018 niiden määrä putosi 26 prosentilla vuoteen 2015 verrattuna, ja vuosikymmenen takaiseen verrattuna jopa 39 prosentilla.

– Lukujen perusteella näyttäisi siltä, että liikennevalvonnan painopiste on voimakkaasti siirtynyt tien päällä suoritettavasta valvonnasta automaattiseen kameravalvontaan, instituutti kertoo katsauksessaan.

Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti on huolissaan siitä, että poliisin liikennevalvontaa on siirretty vähemmän vakavan liikennerikollisuuden kitkemiseen, sillä sen seurauksena vakavampia ja ankarammin rangaistavia liikennerikoksia voi jäädä yhä enemmän piiloon.

Poliisi puolustanut kameravalvontaa

Poliisin mukaan automaattinen liikennevalvonta on vähentänyt liikenneonnettomuuksien määrää esimerkiksi Kehä I:llä pääkaupunkiseudulla. Automaattivalvonta otettiin Suomen vilkkaimmalla tieosuudella käyttöön vuoden 2016 alussa.

Vuonna 2018 Kehä I:llä sattui vajaa kolmannes vähemmän onnettomuuksia kuin vuosina 2012–2014 keskimäärin. Myös ajoneuvojen keskinopeus laski, ja suurten ylinopeuksien osuus liikennevirrassa väheni huomattavasti automaattivalvonnan käynnistymisen myötä.

–  Nämä Kehä I:n tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Peltipoliisit ovat ehdottomasti hyvä juttu, ylikomisario Dennis Pasterstein Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta kertoi MTV Uutisille kesäkuussa.

Lähde: Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, Helsingin yliopisto

Lue myös: Poliisikin pohtii: Onko ylinopeushuomautusten postittelussa mitään järkeä? – "Kirjeet tuntuvat närästävän"

Lisää aiheesta:

Kameratolpat täydellä teholla ensimmäistä kertaa pariin vuoteen – poliisipomo kertoo, mitä tuolloin tapahtui: "Tuli aivan liian pikaisella aikataululla"Poliisi on lisännyt raskaan liikenteen valvontaa hyvin tuloksin, vaikka työ käy koko ajan vaativammaksiPettääkö autoilijoiden itsehillintä? Poliisi valvoo korona-ajan ilmiötä nyt "kaikkina vuorokauden aikoina kaikin mahdollisin keinoin"Kurja käytös lisääntyy Suomen teillä: "Enemmänkin maan tapa kuin poikkeus"Poliisin liikennevalvonnalle kritiikkiä: "Ohjausta tulee vahvistaa" – näin paljon valvontaan palaa rahaa tänä vuonnaPeltipoliisit miehittivät Kehä I:n vuosi sitten – näin kävi liikenteen sujuvuudelle
LiikennevalvontaPoliisiYlinopeusLiikennesakotKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikennevalvonta
  • 21.11.16:05
    Poliisi

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 20.11.08:45
    Talvi

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • 14.11.18:52
    Liikenneturvallisuus

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 11.11.13:31
    Liikennesäännöt

    Yksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivat

  • 10.11.11:59
    Liikenne

    Autoilijat mokasivat yksi toisensa perään Porvoossa – selityksiä riitti