Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Peltipoliisit miehittivät Kehä I:n vuosi sitten – näin kävi liikenteen sujuvuudelle

Teekkareiden jäynä ilahdutti Kehä I:n autoilijoita huhtikuussa 2016.
Teekkareiden jäynä ilahdutti Kehä I:n autoilijoita huhtikuussa 2016.Lehtikuva
Julkaistu 16.01.2017 17:54

MTV LIFESTYLE

Tiheästi asetetut automaattivalvontapisteet tasoittivat erittäin vilkkaasti liikennöidyn Kehä I:n liikennevirtaa. Suuret ylinopeudet ja onnettomuudet vähenivät.

Helsinkiä kehämäisesti kiertävä maantie 101 (Kehä I) on Suomen vilkkain tie. Helmikuussa 2016 tielle asennettiin kameravalvontapisteitä poikkeuksellisen tiheään. Tietä pitkin ajava kohtaa kameravalvontapisteen noin kolmen kilometrin välein.

Automaattivalvonnan käynnistyttyä yli 10 km/h ylinopeudet alenivat 11:stä 2:een prosenttiin.

– Näillä liikennemäärillä vaikutus on merkittävä. Kun esimerkiksi Pakilan kohdalla aiemmin huomattavia ylinopeuksia havaittiin päivässä 11 000, niin valvonnan alettua niitä havaittiin 2 000, sanoo VTT:n johtava tutkija Harri Peltola.

Ylinopeudet vähenivät sekä automaattivalvontapisteissä että niiden välillä. Liikenteestä tuli tutkimuksen mukaan myös sujuvampaa, kun tiheässä olevat valvontapisteet pitivät liikennevirran tasaisena.

Vakavat peräänajot vähentyneet

Liikenneonnettomuudet näyttäisivät vähentyneen Kehä I:llä valvonnan vuoksi, joskin pian automaattivalvonnan käynnistymisen jälkeen alkaneet tietyöt haittasivat tilastollisesti varman onnettomuusaineiston keruuta. Onnettomuusluokkatarkastelun mukaan minkään onnettomuusluokan vahingot eivät lisääntyneet.

– Onnettomuudet ovat vähentyneet erityisesti niillä osuuksilla, missä ei ole ollut tietöitä. Erityisen ilahduttavaa on huomata, että loukkaantumiseen johtaneet peräänajot ovat vähentyneet. Työmaajaksojen kohdilla vaikutusta on vaikeampi arvioida. Se kuitenkin tiedetään, että tietyömailla automaattivalvonnan on koettu parantavan työturvallisuutta, sanoo Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava .

Marko Kelkka

Nopeusmuutosten perusteella arvioituna automaattinen nopeusvalvonta vähentää henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia 9–15 prosentilla.

Kehä I:n automaattisen nopeusvalvonnan tuomien onnettomuuskustannussäästöjen arvioidaan olevan noin 2 miljoonaa euroa vuodessa.

Peltipoliisit muun valvonnan tukena myös jatkossa

Tutkimuksen mukaan selvä enemmistö tienkäyttäjistä kannattaa automaattista nopeusvalvontaa, vaikka sen kannatus käyttöönotetun automaattivalvonnan aikana on hieman pudonnut. Trafi arvioi, että pian automaattivalvonnan käynnistämisen jälkeen alkaneet tietyöt ovat saattaneet lisätä kriittisyyttä Kehä I:n automaattivalvontaa kohtaan.

Tietöiden ja automaattivalvonnan käynnistyttyä 55 prosenttia haastatelluista kuljettajista suhtautuu myönteisesti Kehä I:n automaattivalvontaan. Aiemmin kannatus oli 67 prosenttia.

– Tulokset vahvistavat jo aiempien tutkimusten kautta saatua tietoa siitä, että automaattivalvonta on kustannustehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta. Automaattivalvontaa tullaan valtioneuvoston linjausten mukaisesti käyttämään myös jatkossa, sillä se tukee poliisin muuta valvontaa tehokkaasti, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Automaattivalvonnan vaikutuksia koskeva tutkimus tehtiin Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä. Tutkimuksen tilasivat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikenneturva, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto ja Uudenmaan ELY-keskus. Poliisi luovutti tietoja tutkimuskäyttöön.

Lähde: Trafi / VTT 

***

0:14Mersukuski kääntyi törkeästi eteen – kolari vain senttien päässä

Lisää aiheesta:

Peltipoliisien vastustajat tuskin pitävät tuoreen suomalaistutkimuksen tuloksestaPeltipoliisit lisäsivät turvallisuutta Kehä I:llä – liikennerikokset tai vakavat onnettomuudet eivät kuitenkaan juurikaan vähentyneetTiheä automaattivalvonta vähentänyt suuria ylinopeuksia HelsingissäIL: Kehä I:n peltipoliisiarmeija lisännyt onnettomuuksia – poliisi väittää päinvastaistaPoliisit eri linjoilla: Haittaavatko Kehä I:n kohutut peltipoliisit liikennettä vai eivät?Kehä I:llä kaahattu rajusti – peltipoliisien armeija avuksi
PoliisiYlinopeusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Poliisi
  • 12:11
    Ryöstöt

    Uhkasi pommilla, sai lääkkeitä: Poliisi julkaisi Kauniaisten apteekkiryöstäjän tuntomerkit

  • 10:48
    Kadonneet

    Näin Konnevedellä suhtauduttiin nuorten katoamiseen – "Menee pienessä kunnassa ihon alle"

  • 07:30
    Sankaritarinat

    Vaimonsa ampunut mies väijyi poliisipartiota kiväärin kanssa – Hero-sankarikoira pelasti

  • Eilen20:56
    Espoo

    Lapsi jäi auton alle ja loukkaantui Espoossa – törkeä rikosepäily

  • Eilen15:25
    Henkirikokset

    Poliisilta uutta tietoa Lohjan epäillystä vauvamurhasta: Lapsi syntyi asunnossa