Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kameratolpat täydellä teholla ensimmäistä kertaa pariin vuoteen – poliisipomo kertoo, mitä tuolloin tapahtui: "Tuli aivan liian pikaisella aikataululla"

1:34Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivatSuomen uudet peltipoliisit pystyvät seuraamaan useaa ajoneuvoa samanaikaisesti esimerkiksi monikaistaisilla teillä. Ajoneuvo havaitaan ensimmäisen kerran noin 150 metrin päästä, minkä jälkeen sen nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa mitataan 21 kertaa sekunnissa. Katso ruotsalaisen Sensys Gatson animaatiovideo.
Julkaistu 29.09.2022 13:12

Ville Järveläinen

Kun uusi tieliikennelaki astui voimaan vuonna 2020, oli sillä yllättäviä seurauksia poliisin automaattiselle nopeusvalvonnalle. Tilanne on normalisoitunut vasta hiljattain.

Poliisi joutui pari vuotta sitten pudottamaan päällä olevien automaattisten nopeusvalvontakameroiden määrää ja paikoin nostamaan niiden välähdyskynnystä. Joissain kameroissa puuttumiskynnystä nostettiin koko liikennevirhemaksuasteikon yli lähes päiväsakkorajalle.

Tarve nopeusvalvonnan keventämiseen syntyi Helsingin Malmilla sijaitsevan poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen ruuhkautumisesta. Yle uutisoi viime kesänä, kuinka yhden ylinopeustapauksen käsittelyyn kuluu uuden tieliikennelain myötä huomattavasti enemmän aikaa kuin aiemmin. Oman lusikkansa soppaan heittivät myös tietoliikenne- ja postitusongelmat, joiden vuoksi myös liikennevirhemaksuja jäi toimittamatta ennen maksukehotusta.

Tänä vuonna poliisin resursseja on Ylen mukaan ollut sidottuna myös Ukrainan sotaa pakenevien ihmisten haastattelemiseen, mikä on ollut pois muusta työstä.

Lue myös: Yle: Peltipoliisien välähdyskynnystä on nostettu – "Ei välttämättä ihan sakkorajalle, mutta..."

Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Heikki Ihalainen kokee, että poliisin huolia ei kuunneltu rikesakoista liikennevirhemaksuihin siirryttäessä.

– Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto uuden tieliikennelain mukaisen liikennevirhemaksun mahdollistamiseksi tuli aivan liian pikaisella aikataululla, Ihalainen kertoo MTV Uutisille.

– Muutos ei helpottanut millään tavalla poliisin työtä. Päinvastoin hallinnollisen päätöksen tekeminen valitusasioissa on vaikeuttanut asioiden käsittelemistä, hän jatkaa.

"Varmuudella lisääntyy"

Korkeampi puuttumiskynnys helpotti tilannetta poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa. Loppukesän ja alkusyksyn aikana onkin palattu vähitellen normaaliin.

Ihalainen kertoo MTV Uutisille, että tällä hetkellä automaattista nopeusvalvontaa suoritetaan samalla tasolla kuin ennen vuoden 2020 muutosta. Hän pitääkin varmana, että niin välähdysten, liikennevirhemaksujen kuin sakkojenkin määrät nousevat valvontamäärien normalisoitumisen myötä.

– Varmuudella lisääntyy, vaikka edelleenkin on ajatuksena että kuljettajat osaisivat noudattaa nopeusrajoituksia ihan omasta tahdosta ja ymmärtää, että jokaisen oma nopeus vaikuttaa myös muiden liikenneturvallisuuteen, hän sanoo.

Paluu vanhaan ei kuitenkaan tarkoita sen suurempaa painopisteen muuttumista poliisin automaattisessa nopeusvalvonnassa. Myös kevennetyn valvonnan aikana automaattivalvonnassa priorisoitiin paikkoja, joissa tapahtuu eniten onnettomuuksia.

Lue myös: Poliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"

Lähteet: Yle, Poliisihallitus

Lisää aiheesta:

Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisiPunaisia päin ajon sakottaminen tökkii Suomessa – tässä syyPoliisi haluaisi peltipoliisien käräyttävän myös salakaahailevat "silmänpalvojat" – näitä asioita kameratolpat voisivat vahtia jatkossaYle: Peltipoliisien välähdyskynnystä on nostettu – "Ei välttämättä ihan sakkorajalle, mutta..."Pettääkö autoilijoiden itsehillintä? Poliisi valvoo korona-ajan ilmiötä nyt "kaikkina vuorokauden aikoina kaikin mahdollisin keinoin"Poliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"
LiikenneLiikennevalvontaLiikennesakotLiikenneturvallisuusYlinopeusPoliisiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen16:52
    Rattiraivo

    Liverpoolin mestaruusparaatissa väkijoukkoon ajanut mies sai yli 21 vuoden vankeustuomion

  • Eilen13:48
    Poliisi

    Tällainen on tyypillinen "peukkukuski" – poliisilta karu havainto liikenteestä

  • ma21:00
    Orpon hallitus

    Länsiradan toteutuminen käytännössä varmistui: Lohja ja Salo mukaan

  • ma16:15
    Rattiraivo

    Syyttäjä: Mies ajoi väkijoukkoon Liverpoolin mestaruusparaatissa, koska halusi päästä kohteeseensa – 134 loukkaantui, joukossa vauva

  • ma11:17
    Metro

    Helsingin metrossa häiriö