Kameratolpat täydellä teholla ensimmäistä kertaa pariin vuoteen – poliisipomo kertoo, mitä tuolloin tapahtui: "Tuli aivan liian pikaisella aikataululla"

1:34
Suomen uudet peltipoliisit pystyvät seuraamaan useaa ajoneuvoa samanaikaisesti esimerkiksi monikaistaisilla teillä. Ajoneuvo havaitaan ensimmäisen kerran noin 150 metrin päästä, minkä jälkeen sen nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa mitataan 21 kertaa sekunnissa. Katso ruotsalaisen Sensys Gatson animaatiovideo.

Kun uusi tieliikennelaki astui voimaan vuonna 2020, oli sillä yllättäviä seurauksia poliisin automaattiselle nopeusvalvonnalle. Tilanne on normalisoitunut vasta hiljattain.

Poliisi joutui pari vuotta sitten pudottamaan päällä olevien automaattisten nopeusvalvontakameroiden määrää ja paikoin nostamaan niiden välähdyskynnystä. Joissain kameroissa puuttumiskynnystä nostettiin koko liikennevirhemaksuasteikon yli lähes päiväsakkorajalle.

Tarve nopeusvalvonnan keventämiseen syntyi Helsingin Malmilla sijaitsevan poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen ruuhkautumisesta. Yle uutisoi viime kesänä, kuinka yhden ylinopeustapauksen käsittelyyn kuluu uuden tieliikennelain myötä huomattavasti enemmän aikaa kuin aiemmin. Oman lusikkansa soppaan heittivät myös tietoliikenne- ja postitusongelmat, joiden vuoksi myös liikennevirhemaksuja jäi toimittamatta ennen maksukehotusta.

Tänä vuonna poliisin resursseja on Ylen mukaan ollut sidottuna myös Ukrainan sotaa pakenevien ihmisten haastattelemiseen, mikä on ollut pois muusta työstä.

Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Heikki Ihalainen kokee, että poliisin huolia ei kuunneltu rikesakoista liikennevirhemaksuihin siirryttäessä.

– Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto uuden tieliikennelain mukaisen liikennevirhemaksun mahdollistamiseksi tuli aivan liian pikaisella aikataululla, Ihalainen kertoo MTV Uutisille.

– Muutos ei helpottanut millään tavalla poliisin työtä. Päinvastoin hallinnollisen päätöksen tekeminen valitusasioissa on vaikeuttanut asioiden käsittelemistä, hän jatkaa.

"Varmuudella lisääntyy"

Korkeampi puuttumiskynnys helpotti tilannetta poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa. Loppukesän ja alkusyksyn aikana onkin palattu vähitellen normaaliin.

Ihalainen kertoo MTV Uutisille, että tällä hetkellä automaattista nopeusvalvontaa suoritetaan samalla tasolla kuin ennen vuoden 2020 muutosta. Hän pitääkin varmana, että niin välähdysten, liikennevirhemaksujen kuin sakkojenkin määrät nousevat valvontamäärien normalisoitumisen myötä.

– Varmuudella lisääntyy, vaikka edelleenkin on ajatuksena että kuljettajat osaisivat noudattaa nopeusrajoituksia ihan omasta tahdosta ja ymmärtää, että jokaisen oma nopeus vaikuttaa myös muiden liikenneturvallisuuteen, hän sanoo.

Paluu vanhaan ei kuitenkaan tarkoita sen suurempaa painopisteen muuttumista poliisin automaattisessa nopeusvalvonnassa. Myös kevennetyn valvonnan aikana automaattivalvonnassa priorisoitiin paikkoja, joissa tapahtuu eniten onnettomuuksia.

Lähteet: Yle, Poliisihallitus

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja