Matkustajat valittavat lentojen myöhästymisistä ja peruuntumista entistä hanakammin. Kuluttajariitalautakuntaan on tänä vuonna tullut jo 768 lentoihin liittyvää ratkaisupyyntöä.
Halpalentoyhtiö Norwegianilla oli alkuvuonna ongelma. Yhtiössä oli jostain syystä laskettu väärin, kuinka paljon henkilökuntaa tarvittaisiin kiireistä kesäsesonkia varten.
Norwegian joutui perumaan lentoja miehistöpulan takia. Pohjoismaissa yli 4 000 ihmistä on tänä vuonna kärsinyt yhtiön lentojen peruutuksista tai myöhästymisistä.
– Meillä ei ollut tarpeeksi lentäjiä kesäsesonkiin, jolloin kaikilla yhtiöllä on enemmän lentoja. Yritimme korjata tilannetta vuokraamalla muilta koneita lentojamme varten. Ikävä kyllä se ei riittänyt, Norwegianin viestintäpäällikkö Charlotte Holmberg Jacobson kertoo.
Nyt tilanne on saatu korjattua eikä lentojen peruutuksia pitäisi enää tulla kuin poikkeuksellisissa olosuhteissa, esimerkiksi vaikeiden sääolosuhteiden tai lakkojen takia, Holmberg Jacobson sanoo. Hän myös kertoo, että Norwegian aikoo vuoden sisään palkata 150 uutta lentäjää.
Eniten valituksia myöhästymisistä
Norwegian ongelmat ovat näkyneet myös Kuluttajariitalautakunnassa.
Lautakuntaan on tänä vuonna tehty jo 166 ratkaisupyyntöä, jotka liittyvät Norwegianin lentoihin. Koko viime vuonna lautakunnan ratkaisua pyydettiin 95 Norwegianiin liittyvässä tapauksessa.
Lautakunnan käsiteltäväksi tulleista tapauksista valtaosa koskee lentojen myöhästymistä.
