Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Norwegian tuntee matkustajien valitukset nahoissaan – laski väärin kesäsesongin miehistötarpeen

2:10Kuluttajat valittavat lennoistaan yhä useammin
Julkaistu 17.07.2016 22:21
Toimittajan kuva

Antti Tuominen

antti.tuominen@mtv.fi

Matkustajat valittavat lentojen myöhästymisistä ja peruuntumista entistä hanakammin. Kuluttajariitalautakuntaan on tänä vuonna tullut jo 768 lentoihin liittyvää ratkaisupyyntöä.

Halpalentoyhtiö Norwegianilla oli alkuvuonna ongelma. Yhtiössä oli jostain syystä laskettu väärin, kuinka paljon henkilökuntaa tarvittaisiin kiireistä kesäsesonkia varten.

Norwegian joutui perumaan lentoja miehistöpulan takia. Pohjoismaissa yli 4 000 ihmistä on tänä vuonna kärsinyt yhtiön lentojen peruutuksista tai myöhästymisistä.

– Meillä ei ollut tarpeeksi lentäjiä kesäsesonkiin, jolloin kaikilla yhtiöllä on enemmän lentoja. Yritimme korjata tilannetta vuokraamalla muilta koneita lentojamme varten. Ikävä kyllä se ei riittänyt, Norwegianin viestintäpäällikkö Charlotte Holmberg Jacobson kertoo.

Nyt tilanne on saatu korjattua eikä lentojen peruutuksia pitäisi enää tulla kuin poikkeuksellisissa olosuhteissa, esimerkiksi vaikeiden sääolosuhteiden tai lakkojen takia, Holmberg Jacobson sanoo. Hän myös kertoo, että Norwegian aikoo vuoden sisään palkata 150 uutta lentäjää.

Eniten valituksia myöhästymisistä

Norwegian ongelmat ovat näkyneet myös Kuluttajariitalautakunnassa.

Lautakuntaan on tänä vuonna tehty jo 166 ratkaisupyyntöä, jotka liittyvät Norwegianin lentoihin. Koko viime vuonna lautakunnan ratkaisua pyydettiin 95 Norwegianiin liittyvässä tapauksessa.


Lautakunnan käsiteltäväksi tulleista tapauksista valtaosa koskee lentojen myöhästymistä.

– Yleensä yhtiöt vetoavat tekniseen vikaan, lentohenkilökunnan sairastumiseen, tai poikkeuksellisia säähän, jonka takia lentokenttä on ollut kiinni, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Korvauksia saa odotella

Jos lentoyhtiö ei ole suostunut maksamaan korvauksia lentojen ongelmista ja asia etenee kuluttajariitalautakuntaan, saa korvausrahoja odotella hyvän aikaa. Tällä hetkellä käsittelyajat ovat puolesta vuodesta yhdeksään kuukauteen.

– Kun ratkaisupyyntöjä tulee enemmän ja enemmän, käsittelyaika voi kasvaa Ståhlberg sanoo.

Miten lennosta voi saada korvausta?

  • Vakiokorvauksen maksaminen edellyttää aina korvaushakemusta asiakkaalta, Finnair kertoo. Hakemukseen pääsee tältä sivulta
  • Norwegianilta haetaan korvausta yhtiön verkkosivujen kautta
  • Tarkempaa tietoa valitusten tekemistä löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta

Norwegianin lennoista on tänä vuonna oltu yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskukseen. Sinne yhtiötä koskevia valituksia on tullut jo yli sata.

Keskuksen johtaja Leena Lindström kertoi heinäkuussa MTV Uutisille, että Norwegian on ilmoittanut vaatimuksia esittäville kuluttajille, että syynä peruutukseen on ollut miehistön tai kapteenin äkillinen sairastuminen. Ensimmäiset tällaiset tapaukset tulivat keskuksen tietoon jo tämän vuoden helmikuussa.

Aina ei saa korvausta

Henkilökunnan äkillinen sairastuminen voi olla niin poikkeuksellinen syy lennon perumiseen tai myöhästymiseen, että lentoyhtiön ei tarvitse maksaa korvausta. Mitenkään automaattisesti äkilliset sairastumiset eivät korvausvelvollisuutta poista, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

– Kyllä lentoyhtiön pitää tavanomaisiin sairaustilanteisiin varautua. Jos puhutaan kotimaasta, ei voida pitää kohtuuttomana varamiehistön ylläpitämistä.

Jos lentohenkilökunta sairastuu äkkiä kaukokohteessa, joudutaan korvauksia pohtimaan vielä normaalia tarkemmin tapauskohtaisesti, Ståhlberg kertoo. 

Isoimmasta valitetaan eniten

Tilastojen mukaan Suomessa valitetaan eniten Finnairin lennoista. Yhtiön lennoista oli tänä vuonna heinäkuun 8. päivään mennessä tehty kuluttajariitalautakuntaan jo 443 ratkaisupyyntöä.

– Tietoisuus vakiokorvauksista ja kuluttajan oikeuksista on varmasti kasvanut jatkuvasti. Lentojen viivästyksistä tai peruutuksista johtuvia vakiokorvaushakemuksia tulee Finnairiin arviolta muutama tuhat vuodessa, ja näistä valtaosan Finnairin asiakaspalautetiimi saa ratkaistua asiakasta tyydyttävällä tavalla, Antti Miettinen Finnairin viestinnästä kertoo.

Finnairin mukaan korvaushakemusten määrä on tänä vuonna pysynyt suunnilleen entisellä tasollaan. Yhteydenottojen määrä riippuu paljon siitä, kuin hyvin lennot pysyvät aikataulussaan.

Tänä vuonna tammikuussa 74,2 prosenttia yhtiön lennoista saapui ajoissa perille. Muina kuukausina tilanne on ollut parempi. Esimerkiksi toukokuussa aikataulussa oli 91,9 prosenttia lennoista.

Lisää aiheesta:

Minnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"Lakko peruu tai siirtää lennot tuhansilta Finnairin asiakkailta – näissä tapauksissa voi saada korvaustaFinnairin korvauskäsittely ruuhkautunut lakkojen takia – palautuksissa monen viikon viiveitäKuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kyseFinnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaTiina on odottanut korvausta koronan perumasta matkastaan kuukausia ja pelkää jo rahojensa puolesta: "Tulee niin huijattu olo"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 07:00
    Uskonnot

    Tänään on pyhäinpäivä: Tiedätkö mikä se on?

  • Eilen22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • Eilen21:47
    Kadonneet

    Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8

  • Eilen21:02
    Liikenneonnettomuudet

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa