Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kyse

1:4010 000 asiakkaan lento peruuntui lakon takia – Finnairilta kerrotaan, mistä voi hakea korvauksiaKatso myös: 10 000 asiakkaan lento peruuntui lakon takia – Finnairilta kerrotaan, mistä voi hakea korvauksia
Julkaistu 03.01.2023 14:37

MTV UUTISET – STT

Finnairin mielestä korvausta perutusta tai myöhästyneestä lennosta pitää hakea kahden kuukauden kuluessa, vaikka lautakunnan mukaan viisi kuukautta olisi kohtuullinen aika.

Kuluttajariitalautakunta huomauttaa, että valtionyhtiöiden tulisi noudattaa lautakunnan päätöksiä.

Lautakunnan mukaan Finnair ei noudata määritelmää lennon myöhästymisestä johtuvan vakiokorvauksen hakuajasta. Finnair ei ole maksanut joitakin korvauksia, jotka kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan olisi pitänyt maksaa.

Lautakunnan näkemys kohtuullisesta ajasta vakiokorvauksen hakemiseen on viisi kuukautta. Finnairin kanta puolestaan on, että reklamaatio pitää tehdä kahden kuukauden kuluessa lennosta.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo STT:lle, että lautakunnalla on tiedossaan kymmenkunta tapausta, joissa Finnair on jättänyt noudattamatta lautakunnan antamia päätöksiä viivästyskorvauksista.

Lue myös: 10 000 Finnairin asiakkaan lennot peruttiin – näistä asioista voi hakea korvauksia

Tuomioistuin olisi vaihtoehto

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja muistuttaa, että jos yritys ei katso voivansa noudattaa lautakunnan päätöksiä, ne tulee viedä tuomioistuimen arvioitavaksi. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että Finnair olisi näin tehnyt.

– Järjestelmä toimii niin, että joko meidän päätöksiämme noudatetaan tai ne viedään tuomioistuimeen.

Ståhlbergin tietojen mukaan muut lentoyhtiöt ovat noudattaneet asiassa lautakunnan linjaa.

Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia.

Lautakunnan tiedotteen mukaan elinkeinonharjoittajat kuitenkin noudattavat niitä hyvin ja suuremmat yritykset noudattavat lautakunnan ratkaisuja lähes aina.

Ståhlberg muistuttaa, että valtion enemmistöomisteisissa yhtiöissä olisi asianmukaista noudattaa kuluttajansuojaa pilkulleen, koska kuluttajansuojajärjestelmä perustuu lakiin ja valtion viranomaisten toimintaan.

Lue myös: "Tämä on tosi raskasta työtä, ja me teemme sitä kaikkina vuorokauden aikoina" – Finnairin työntekijät marssivat ulos, 100 lentoa peruttu

Dataa vaikea saada pidemmän ajan takaa

Jos lento perutaan tai saapuu lopulliseen määränpäähän yli kolme tuntia myöhässä, matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, ellei viivästys johdu poikkeuksellisista olosuhteista.

Finnairin viestinnästä kerrotaan STT:lle, että yhtiön linja vakiokorvauksissa on kahden kuukauden reklamaatioaika.

– Jos lento myöhästyy tai joudutaan perumaan, me viestimme asiakkaalle lentomatkustajan oikeuksista. Mukana tulevat tiedot korvaushakemuksen tekemisestä, kertoo Pauliina Palttala Finnairin viestinnästä.

Palttala sanoo, että Finnairin kanta on linjassa toimialan muiden reklamaatioaikojen kanssa. Esimerkiksi matkatavaroiden viivästymisestä pitää reklamoida 21 vuorokauden kuluessa.

Palttalan mukaan Finnairin linja on, että kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.

– Reklamaatioaikaa ei ole säädetty laissa, ja kahden kuukauden aika on ollut käytössä aiemmassa valmismatkalaissa, Palttala toteaa.

Asiasta kertoi aiemmin Yle.

7:38MTV Helsinki-Vantaalla: Finnairin matkustamohenkilökunnan ulosmarssi alkaa – noin sata lentoa peruttuKatso myös: MTV Helsinki-Vantaalla: Finnairin matkustamohenkilökunnan ulosmarssi alkaa – noin sata lentoa peruttu

Lue myös: Finnair vähentää noin 150 työpaikkaa maailmanlaajuisesti, syynä Venäjän ilmatilan sulku

Lisää aiheesta:

Minnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"Lakko peruu tai siirtää lennot tuhansilta Finnairin asiakkailta – näissä tapauksissa voi saada korvaustaFinnair hylännyt matkustajien korvausvaatimuksia – kuluttaja-asiamies tyrmää perustelutKuluttajavirasto ärähti Finnairille – asiakkaat joutuneet odottamaan rahojaan kohtuuttomastiKuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen – kiistaa peruttujen lentojen korvauksissaNorwegian tuntee matkustajien valitukset nahoissaan – laski väärin kesäsesongin miehistötarpeen
FinnairLentoyhtiötRahaYritykset ja bränditLiikenneTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • 07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • to09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina

  • 18.10.16:25
    Ilmailuala

    Finnairilla yhä lentoperuutuksia lauantaina, sunnuntaina satoja matkustajia siirretään eri lennoille