Finnairin mielestä korvausta perutusta tai myöhästyneestä lennosta pitää hakea kahden kuukauden kuluessa, vaikka lautakunnan mukaan viisi kuukautta olisi kohtuullinen aika.
Kuluttajariitalautakunta huomauttaa, että valtionyhtiöiden tulisi noudattaa lautakunnan päätöksiä.
Lautakunnan mukaan Finnair ei noudata määritelmää lennon myöhästymisestä johtuvan vakiokorvauksen hakuajasta. Finnair ei ole maksanut joitakin korvauksia, jotka kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan olisi pitänyt maksaa.
Lautakunnan näkemys kohtuullisesta ajasta vakiokorvauksen hakemiseen on viisi kuukautta. Finnairin kanta puolestaan on, että reklamaatio pitää tehdä kahden kuukauden kuluessa lennosta.
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo STT:lle, että lautakunnalla on tiedossaan kymmenkunta tapausta, joissa Finnair on jättänyt noudattamatta lautakunnan antamia päätöksiä viivästyskorvauksista.
Lue myös: 10 000 Finnairin asiakkaan lennot peruttiin – näistä asioista voi hakea korvauksia
Tuomioistuin olisi vaihtoehto
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja muistuttaa, että jos yritys ei katso voivansa noudattaa lautakunnan päätöksiä, ne tulee viedä tuomioistuimen arvioitavaksi. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että Finnair olisi näin tehnyt.
– Järjestelmä toimii niin, että joko meidän päätöksiämme noudatetaan tai ne viedään tuomioistuimeen.