Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nokia on yhä suomalaisten suosikki – ainakin varttuneempien keskuudessa

Suomessa alle 25-vuotiaista vain noin puolet käyttää Nokiaa, yli viisikymppisistä liki kahdeksan kymmenestä. Kuvassa Nokian halpapuhelinmalli 206.
Suomessa alle 25-vuotiaista vain noin puolet käyttää Nokiaa, yli viisikymppisistä liki kahdeksan kymmenestä. Kuvassa Nokian halpapuhelinmalli 206.Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2013 15:00

Nokiaa käyttää pääsääntöisenä matkapuhelimenaan noin seitsemän kymmenestä suomalaisesta. Asia käy ilmi MTV3 Uutisten teettämästä kyselystä.

Liki kahdeksan kymmenestä nykyisestä nokialaisen käyttäjästä on myös sitä mieltä, että on valinnut Nokian sen suomalaisuuden vuoksi.

Matkapuhelinliiketoiminnan tuleva myynti Microsoftille vaikuttaa kyselyn perusteella ainakin hieman Nokian tuotemerkin suosioon.

Lähes viidennes vastaajista on sitä mieltä, että ei enää aio hankkia enää uutta nokialaista entisen tilalle.

Vastaavasti hieman alle puolelle nykyisistä nokialaisen omistajista tulevan puhelimen brändillä ei ole merkitystä.

Vajaa kuudennes, kolmetoista prosenttia, aikoo vastaisuudessakin pysyä uskollisena Nokia-brändille.

Lumia silti alakynnessä

Globaalissa älypuhelinmarkkinassa Nokia Lumioineen on pahassa alakynnessä, mutta Suomessa uskoa tuntuu riittävän.

Operaattorit Elisa ja Sonera odottavat uudelle Lumia 1020 -puhelimelle hyvää menekkiä sen korkeahkosta hinnasta huolimatta.

– Ennakkomyynnit lupaavat hyvää ja me odotetaan siitä kärkipään tuotetta koko loppuvuoden sesonkiin, sanoo liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisasta.

Nokia vaikuttaa kyselyn ja myös jälleenmyyjien kommenttien perusteella olevan ennen kaikkea varttuneemman väen suosikki. Alle 25-vuotiaista vain noin puolet käyttää Nokiaa, yli viisikymppisistä liki kahdeksan kymmenestä.

– Varttuneemmissa käyttäjäryhmissä on totuttu käyttämään sitä Nokiaa ja he ovat hyvin lojaaleja, sanoo myyntijohtaja Petri Lahtinen Soneralta.

Jälleenmyyjille Nokian hiipuva suosio nuoremmissa ikäluokissa aiheuttaa huolta.

–Haluamme pitää kaikki kolme suurta älypuhelinbrändiä esillä, joten on huolestuttavaa, jos nuoremmat ikäluokat alkavat karsastaa Nokiaa, Mustan Pörssin tuotepäällikkö Jussi Eskola sanoo.

Lisää aiheesta:

Tästä syystä iPhone 14 on Suomessa niin kallisNokia odottaa tulevista 5g-kaupoista pelastusta – "Seuraavana vuonna olemme vahvempia"Nokia-älypuhelinten ennakkomyynti vauhdikasta: "Tullaan viemään käsistä"Nokia 3310 loppuunmyyty ympäri maailmaa - ilmiö myös Suomen ulkopuolellaLähes kaikilla suomalaisilla ollut Nokia-puhelin - nyt ne tulevat taasNokia 3310:n ennakkomyynti lyönyt odotukset: "Todella kovia tilausmääriä"