Nokia on yhä suomalaisten suosikki – ainakin varttuneempien keskuudessa

Nokiaa käyttää pääsääntöisenä matkapuhelimenaan noin seitsemän kymmenestä suomalaisesta. Asia käy ilmi MTV3 Uutisten teettämästä kyselystä.

Liki kahdeksan kymmenestä nykyisestä nokialaisen käyttäjästä on myös sitä mieltä, että on valinnut Nokian sen suomalaisuuden vuoksi.

Matkapuhelinliiketoiminnan tuleva myynti Microsoftille vaikuttaa kyselyn perusteella ainakin hieman Nokian tuotemerkin suosioon.

Lähes viidennes vastaajista on sitä mieltä, että ei enää aio hankkia enää uutta nokialaista entisen tilalle.

Vastaavasti hieman alle puolelle nykyisistä nokialaisen omistajista tulevan puhelimen brändillä ei ole merkitystä.

Vajaa kuudennes, kolmetoista prosenttia, aikoo vastaisuudessakin pysyä uskollisena Nokia-brändille.

Lumia silti alakynnessä

Globaalissa älypuhelinmarkkinassa Nokia Lumioineen on pahassa alakynnessä, mutta Suomessa uskoa tuntuu riittävän.

Operaattorit Elisa ja Sonera odottavat uudelle Lumia 1020 -puhelimelle hyvää menekkiä sen korkeahkosta hinnasta huolimatta.

– Ennakkomyynnit lupaavat hyvää ja me odotetaan siitä kärkipään tuotetta koko loppuvuoden sesonkiin, sanoo liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisasta.

Nokia vaikuttaa kyselyn ja myös jälleenmyyjien kommenttien perusteella olevan ennen kaikkea varttuneemman väen suosikki. Alle 25-vuotiaista vain noin puolet käyttää Nokiaa, yli viisikymppisistä liki kahdeksan kymmenestä.

– Varttuneemmissa käyttäjäryhmissä on totuttu käyttämään sitä Nokiaa ja he ovat hyvin lojaaleja, sanoo myyntijohtaja Petri Lahtinen Soneralta.

Jälleenmyyjille Nokian hiipuva suosio nuoremmissa ikäluokissa aiheuttaa huolta.

–Haluamme pitää kaikki kolme suurta älypuhelinbrändiä esillä, joten on huolestuttavaa, jos nuoremmat ikäluokat alkavat karsastaa Nokiaa, Mustan Pörssin tuotepäällikkö Jussi Eskola sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat